رفتن به محتوای اصلی

نفوذ سایبری و نشت اطلاعات خصوصی بیش از ۲۷ میلیون کاربر

نفوذ سایبری و نشت اطلاعات خصوصی بیش از ۲۷ میلیون کاربر

مدیرعامل شرکت ایرانی تاکسی اینترنتی تپسی با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس کشور، ضمن کم‌اهمیت جلوه دادن نفوذ سایبری و نشت اطلاعات خصوصی بیش از ۲۷ میلیون کاربر این پلتفرم، گفت این موضوع «اثر مخربی» بر فعالیت‌های تپسی و «اثر درآمدی» نداشته است.

این نامه در سامانه «کدال» با امضای میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی خطاب به سعید واشقانی فراهانی، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس نوشته شده است.

منشی‌پور در این نامه، بدون استفاده از واژه «هک»، رویداد اخیر را «دسترسی غیرمجاز» به اطلاعات کاربران توصیف کرده است.

این نامه همچنین از ورود پلیس برای پیگیری ماجرا و شناسایی «افراد سوءاستفاده‌گر» حکایت دارد و به نظر می‌رسد هدف از انتشار آن، جلب اعتماد از دست‌رفته سهام‌داران عمومی این شرکت باشد.

روز ۱۱ شهریور سال جاری یک کانال تلگرامی از هک شدن شرکت تپسی و نشت اطلاعات بیش از ۳۳ میلیون مسافر و راننده خبر داد.

هکر یا هکرها مدعی شدند به بیش از ۱۳۶ میلیون اطلاعات سفر افراد، شامل آدرس‌های مبدا و مقصد، مشخصات جغرافیایی، اطلاعات دستگاه همراه مسافران و رانندگان و همچنین کد محصول شرکت تپسی دسترسی پیدا کرده‌اند.

این کانال، اطلاعات هک شده را به مبلغ ۳۵ هزار دلار برای فروش قرار داده بود؛ هرچند که در حال حاضر توضیحات مربوط به فروش این اطلاعات حذف شده است.

اندکی بعد از انتشار این مطلب، مدیرعامل تپسی با تایید این موضوع در حساب «اکس» (توییتر) خود گفت هکرها قصد اخاذی از این مجموعه را داشته‌اند.

روز ۱۳ شهریور اطلاعات هک‌شده این شرکت برای فروش در وبسایت‌های هکری خارجی قرار گرفت. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتاد که رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا در واکنش به خبر هک تپسی خاطرنشان کرده بود جای «هیچ نگرانی برای هم‌وطنان وجود ندارد».

شرکت تپسی با گذشت بیش از یک هفته از این ماجرا، هیچ اطلاعیه یا خبر مرتبطی در کانال‌های ارتباطی خود از جمله وبسایت یا حساب رسمی شبکه‌های اجتماعی منتشر نکرده است.

روزنامه اعتماد روز ۱۳ شهریور در گزارشی نوشت که هک‌کنندگان اپليكيشن تپسی، ۲۰ روز پيش هم با هک اطلاعات ۱۸ شركت بيمه، آمادگی خود را برای فروش آن در فضای مجازی اعلام كرده بودند.

پیش از این و در طول خیزش انقلابی ایرانیان هم گروه هکری بلک‌ریوارد چندین سازمان و ارگان وابسته به جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری فارس و ایمیل مدیران و کارمندان شبکه پرس تی‌وی متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی را هک کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید