رفتن به محتوای اصلی

حفاظت اطلاعات از کشف و انهدام «بزرگترین عملیات خرابکاری» درصنایع موشکی و هوایی‌اش با «هدایت مستقیم موساد» خبر داد

حفاظت اطلاعات از کشف و انهدام «بزرگترین عملیات خرابکاری» درصنایع موشکی و هوایی‌اش با «هدایت مستقیم موساد» خبر داد

حفاظت اطلاعات وزارت دفاع ایران می‌گوید که «بزرگترین عملیات خرابکاری» در صنایع موشکی، هوایی و فضایی وزارت دفاع را که توسط «سرویس اطلاعات اسرائیل» هدایت می‌شده «کشف و خنثی کرده است.»

شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز ۹ شهریور در زیرنویس اخبار خود نوشت: «سازمان اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانست طی یک طرح پیچیده از یک خرابکاری در صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران پیشگیری کند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع در سازمان اطلاعات وزارت دفاع ایران «طی ماه‌های گذشته شبکه‌ای کاملا حرفه‌ای که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را برای بکارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخه تولید وارد کند» توسط ماموران اطلاعات سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع ایران «گرفتار و متلاشی شدند.»

ایران می‌گوید که این شبکه با هدایت مستقیم سرویس اطلاعات اسرائیل موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند.

در این اطلاعیه آمده که «افسران خارجی و عوامل داخلی این شبکه شناسایی شدند.»

دیروز نور نیوز نوشته بود: «طی ساعات آینده جزییات مهمی از اجرای یک پروژه موفق و تاثیرگذار بر امنیت ملی،‌ از سوی وزارت دفاع منتشر می‌شود. به طور قطع بیان ابعاد و پیچیدگی‌های این پروژه، شگفتی زیادی ایجاد خواهد کرد‌.»

پیش از این حمله‌های منتسب به اسرائیل بیشتر مراکز و افراد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌داد، اما در ادامه این حملات، اعضای نیروی قدس سپاه و افراد شاغل در صنایع هوافضا و موشکی ایران هم ترور شده یا در شرایط مشکوک جانشان را از دست داده‌اند.

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

ایران اوایل خرداد ماه ۱۴۰۱ - مه ۲۰۲۲ - گفت که در حادثه ای در مرکز نظامی پارچین یک مهندس کشته شد و یک کارمند هم زخمی شد.

آن حادثه چند روز بعد از ترور یک سرهنگ سپاه به نام حسن صیادخدایی اتفاق افتاد که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده شد.

پارچین یک پایگاه نظامی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته مظنون است محل انجام آزمایش هایی روی مواد انفجاری نیرومند بوده که معمولا برای ساخت چاشنی بمب اتمی استفاده می‌شوند.

یک سال پیشتر در فروردین ۱۴۰۰ - آوریل ۲۰۲۱ - هم حمله‌ای به تاسیسات زیرزمینی نطنز که به سانتریفیوژها خسارت زد انجام شد که ایران اسرائیل را به خاطر آن مقصر شناخت.

اسرائیل مسئولیت آن حمله را به عهده نگرفت اما رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که این کشور یک حمله سایبری ویرانگر که باعث خاموشی در تاسیسات نطنز شد را ترتیب داده بود.

در آذر ماه ۱۳۹۹ - نوامبر ۲۰۲۰ - هم محسن فخری‌زاده، از فرماندهان سپاه پاسداران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران در دماوند ترور شد که ایران بلافاصله انگشت اتهام را به سوی اسرائیل بلند کرد.

ایران مکررا اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است، اما می گوید که برنامه اتمی اش کاملا صلح آمیز است.

طی دو دهه گذشته، مجموعه‌ای از ترورها و عملیات خرابکارانه در ایران رخ داده است که مسئولیت آن در نظر افکار عمومی، رسانه‌ها و کارشناسان، به اسرائیل منتسب شد. اسرائیل اما عمدتا در این موارد سکوت کرده است.

جدال امنیتی ایران و اسرائیل موضوع پنهانی نیست، با این حال اسرائیل هرگز به طور رسمی زیر بار هیچ یک از موارد خرابکاری در ایران نرفته است.

شاید تنها موردی که در سا‌ل‌های اخیر اسرائیل مسئولیت آن را به عهده گرفته سرقت "اسناد برنامه هسته‌ای ایران" از مرکزی در تهران بود.

تا کنون واکنش‌ ایران به حملات منتسب به اسرائیل عمدتا به تلاش برای حمله سایبری به تاسیسات اسرائیلی محدود بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید