رفتن به محتوای اصلی

همبستگی با خالق «سرود زن»

همبستگی با خالق «سرود زن»

وکیل مهدی یراحی می‌گوید این خواننده از زندان اوین با خانوده‌اش تماس گرفته است

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در ایران خبر داده که موکلش مهدی یراحی خواننده بازداشت شده، طی تماس کوتاهی با خانواده‌ اعلام کرده که در زندان اوین است.

به نوشته آقای نیلی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) مهدی یراحی در این تماس گفته است که از نظر جسمی و روحی هیچ مشکلی ندارم و حالم خوب است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دو روز پیش از آنکه اعلام کرد علیه آقای یراحی پرونده تشکیل شده، از بازداشت او به دستور دادستان تهران خبر داده بود.

قوه قضائیه این پرونده را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرده بود. آقای یراحی اخیرا ترانه‌ای به نام «روسرتیو» خوانده بود.

آقای یراحی ترانه اعتراضی جدیدش را «به زنان آزاده‌» سرزمینش تقدیم کرده که به گفته او «در خط اوّل جنبش زن زندگی آزادی، دلیرانه می‌درخشند».

تصویر

بازداشت مهدی یراحی، هنرمند و آهنگساز، در پی انتشار موزیک ویدیوی اعتراضی جدید او با واکنش گسترده کنشگران و چهره‌های مختلف همراه شده و کاربران شبکه‌های مجازی در همبستگی با یراحی، ویدیوهای رقص خود را با آهنگ «روسریتو» این خواننده منتشر کردند.

انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌ای دستگیری مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز، را به دلیل انتشار ترانه «روسریتو»، و همچنین ممنوعیت‌هایی که علیه «فعالان فرهنگی» در ایران انجام می‌شود، محکوم کرد.

تصویر

جولی تربو، مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» این انجمن گفت: «بازداشت یراحی نشان‌دهنده سرکوب سیستماتیک و وحشیانه آزادی بیان دموکراتیک توسط رژیم ایران است.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی دوشنبه اعلام کرد که مهدی یراحی، هنرمند و خواننده به دلیل انتشار ترانه «روسریتو»، با دستور دادستان تهران بازداشت شده است.

حسین رونقی، فعال سیاسی، ویدیویی از مهدی یراحی منتشر کرده که مربوط به قبل از بازداشت او برای ساخت ترانه «روسریتو» است. یراحی می‌گوید: «در کارهایم به وجدانم گوش داده و پشیمان نیستم. پایین استیج بودن با عزت را به بالای استیج بودن با ذلت ترجیح می‌دهم.»

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، در واکنش به بازداشت مهدی یراحی، در اینستاگرام نوشت: «مهدی جان، گفته بودم سکوت خواهم کرد اما برای تو، که دایی نیکا هستی، باید سکوت را شکست. برقرار باشی طنین عزت ملت‌ات. تو خود دعای عزت خویشتنی.»

محسن چاوشی، خواننده و آهنگساز، بازداشت مهدی یراحی را محکوم کرد و در واکنش به انتشار تصاویری از لحظه بازداشت او در رسانه‌های حکومتی نوشت: «تصویری که از پسر شریف خوزستان و ایران منتشر می‌کنید و به‌عمد دست‌به‌دست می‌گردانید، سندی‌ست محکم بر مظلومیت خوزستان و فرزندان‌اش.»

چاوشی در پست اینستاگرامی خود افزود: «مگر شاعر، نوازنده، خواننده و در نهایت هنرمند چه خطری می‌تواند برای شما داشته باشد که هراس می‌کنید. چرا شما نتوانسته‌اید تاثیرگذار باشید با این‌همه هزینه و این‌همه بریز و بپاش و... .»

در همین حال، کاربران فضای مجازی با انتشار ویدیوهایی از رقص بی‌حجاب خود، با مهدی یراحی اعلام همبستگی می‌کنند.

یراحی از آغاز خیزش ژینا، چهار ترانه را در همبستگی با خیزش انقلابی مردم خلق کرده است. او در شهریور ۱۴۰۱ اثر «قفس بس» را با ترانه شهیار قنبری منتشر کرد و یک ماه پس از آن نیز ترانه «سرود زن» را خلق کرد. یراحی اندکی بعد نیز، سومین ترانه انقلابی خود را به نام «سرود زندگی» منتشر کرد.
این هنرمند معترض در سال‌های گذشته نیز به دلیل حمایت از معترضان علیه جمهوری اسلامی دوره‌هایی از ممنوع‌الکار شدن را تجربه کرده بود. یراحی در دی ۱۳۹۷به‌ دلیل پوشیدن یونیفورم کارگران بازداشت‌شده اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان در کنسرت و انتشار نماهنگ انتقادی پاره‌سنگ، به مدت شش ماه ممنوع از کار و ممنوع‌التصویر شد.

این هنرمند در بهمن ۱۳۹۸نیز پس از تقدیم یکی از آثار خود به نام قطعه «وداع بعد از رفتن» به کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران و سخنان اعتراض‌آمیزش در کنسرت‌های اهواز و کرج ممنوع‌الفعالیت شد.

بازداشت مهدی یراحی در حالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون نیز خوانندگانی همچون توماج صالحی و سامان یاسین ماه‌هاست که به دلیل حمایت از خیزش انقلابی در زندان هستند.

در همین حال، آرش سبحانی، از اعضای گروه موسیقی کیوسک، در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد کوشان حدادی، آهنگساز، نیز بازداشت شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید