رفتن به محتوای اصلی

چهار استاد دانشگاه از دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و شریف اخراج شده‌اند+ویدئو

چهار استاد دانشگاه از دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و شریف اخراج شده‌اند+ویدئو

در تازه‌ترین تحول در موج اخیر اخراج استادان از دانشگاه‌های ایران، علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف گفته که نامه اخراج دریافت کرده است. همچنین گزارش شده که آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی هم از این دانشگاه اخراج شده‌اند. بنابر گزارش‌ها داریوش رحمانیان، استاد ممتاز تاریخ دانشگاه تهران هم از این دانشگاه اخراج شده است.

آقای شریفی زارچی عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بوده و در جریان اعتراضاتی که از شهریور ۱۴۰۱ شروع شده، از منتقدان سیاست‌های حاکم بر ایران و تداوم فشارهای امنیتی بر دانشجویان و دانشگاه‌ها بوده است.

براساس گزارش‌ها گفته شده است که علت اخراج آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم حمایت آنان از دانشجویان در اعتراض‌های سال گذشته بوده است.

بنابر گزارش دیده‌بان ایران، این دو صبح امروز شنبه در یک تماس تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی اخراج شده‌اند.

داریوش رحمانیان دارای تالیفاتی در حوزه تاریخ ایران به ویژه تاریخ معاصر است.

 

 

به گزارش رسانه‌ها در ایران، برنامه‌ درسی آقای رحمانیان برای نیمسال آینده حذف شده و گفته شده که مقدمات اخراج او نیز فراهم شده است.

رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری تسنیم گزارش داده‌اند محمدرضا عارف، از چهره های سیاسی اصلاح‌طلب که عضو هیات اجرایی جذب دانشگاه شریف است، از جمله افرادی بوده که به پایان همکاری آقای شریفی‌زارچی رای داده است.

اخراج اساتید از دانشگاه های ایران در ماه‌های اخیر شدت گرفته اما محدود به پس از اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ نیست.

در ماه های اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، با اخراج شماری از استادان دانشگاه‌های ایران، موجی از اعتراض به این اقدامات شروع شد.

از جمله استادانی که اخراج آنها در سال اول ریاست جمهوری آقای رئیسی خبرساز شده بود، محمد فاضلی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و آرش اباذری استاد فلسفه در گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف بود. دلیل اخراج او عدم کسب «امتیازات قانونی ادامه خدمت» ذکر شد.

Image removed.

 

علی شریفی‌زارچی از زمان شروع اعتراضات سال گذشته ایران از سوی نهادهای امنیتی احضار شده بود

منتقدان می‌گویند این اقدام تنها «بهانه اداری» است و دلیل اصلی آن سیاسی است. روزنامه هم‌میهن چاپ تهران از این وضعیت با عنوان «انقلاب فرهنگی دوم» یاد کرده است.

اخراج استادان در ایران پس از تاسیس جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد. با آغاز اخراج وسیع اساتید و بازنگری در دروس دانشگاه ها در سال‌های اول انقلاب، شمار زیادی از استادان از دانشگاه‌ها به بهانه‌های گوناگون اخراج شدند و دانشگاه های ایران هم مدتی تعطیل شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در آن زمان از این اخراج ها با عنوان «پاکسازی» یاد کردند.

در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد موجی تازه از اخراج‌ها آغاز شد. در سال ۱۳۸۶ رسانه‌های ایران خبر دادند که دستکم ۱۵ استاد دانشگاه‌های مختلف از جمله حسین بشیریه، هادی سمتی، بهزاد شاهنده و میر جلال‌الدین کزازی از چهره‌های شاخص علوم انسانی و ادبی از ادامه کار منع شده‌اند.

به نظر می‌رسد با اخراج‌های اخیر، دور دیگری از «پاکسازی» شروع شده باشد اما مقام‌های حکومت به صورت رسمی دلایل دیگری را برای این اخراج ها عنوان می‌کنند.

بهمن سال گذشته که اخراج اساتید باعث بالاگرفتن اعتراضات دانشگاهیان ایران در داخل و خارج از کشور شده بود، معاون حقوقی وزارت علوم ایران گفت «اگر مواردی از اخراج اساتید مطرح می‌شود دلیل آن ناتوانی علمی و عدم دریافت‌ پایه‌ها در زمان مقرر است».

در جریان اعتراضات سال گذشته در ایران که در نوع خود بی سابقه بود، شمار زیادی از دانشجویان بازداشت شدند و بسیاری هم به شیوه‌های مختلف از ادامه تحصیل محروم شدند. اساتید دانشگاه ها هم در این مدت به مراجع امنیتی و اطلاعاتی به طور مرتب احضار می شدند.

از جمله این افراد علی شریفی‌زارچی بود که تازه ترین استاد اخراجی از دانشگاه شریف است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید