رفتن به محتوای اصلی

رضا پهلوی خواستار حمایت از همه نیروهای دموکراسی‌خواه در مبارزه علیه حکومت شد+ویدئو ها

رضا پهلوی خواستار حمایت از همه نیروهای دموکراسی‌خواه در مبارزه علیه حکومت شد+ویدئو ها

شاهزاده رضا پهلوی در یک‌ نشست خبری در لس انجلس، به ایران‌اینترنشنال گفت: هر نیرویی با هر پیشینه‌ای از جمله از بدنه حاکمیت و یا با سابقه اصلاح‌طلبی که امروز علیه حکومت مبارزه می‌کند، نمونه جذب قشر میانه و ریزش درون حکومتی است و باید از سوی جنبش براندازی مورد استقبال قرار گیرد.

شاهزاده رضا پهلوی سالگرد کشته شدن مهسا امینی را فرصتی استثنایی برای تقویت نیروهای مردمی و استمرار اعتراضات و اعتصابات علیه جمهوری اسلامی خواند و بر لزوم همگرایی طیف‌های مختلف سیاسی که به اصول پایه‌ای دموکراسی باور دارند تاکید کرد.

او با اشاره به «یک‌صدایی» ایجاد شده در خیزش انقلابی مردم علیه جمهوری اسلامی در نقاط مختلف ایران و جهان، گفت در اعتراضاتی که در سالگرد کشته شدن مهسا امینی صورت می‌گیرد، تنها نباید بر تهران متمرکز شد و باید در این زمینه به همه نقاط ایران توجه کرد.

شاهزاده پهلوی خاطرنشان کرد: هرچه اعتراضات در نقاط مختلف ایران گسترده‌تر شود، جمهوری اسلامی مجبور می‌شود نیروهای سرکوب را در نقاط مختلف پخش کند و با این کار می‌توان با تمرکز نیروهای حکومت مقابله کرد.

او ترکیب اعتراضات و اعتصابات را روشی مفید در روند مبارزه با جمهوری اسلامی خواند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش انگلیسی این نشست خبری گفت: بیش از هشت میلیون ایرانی در خارج کشور زندگی می‌کنند و اگر ۱۰ درصد آنها نقشی فعال داشته باشند، کل معادله عوض خواهد شد، زیرا جهان به نظرات حساسیت نشان می‌دهد.

او افزود: ایرانیان وطن‌دوستی که در کشورهای دموکراتیک زندگی می‌کنند باید از مقام‌های منتخب خود بخواهند از جنبش ضد رژیم در ایران حمایت کنند، به جمهوری اسلامی نه بگویند و بگذارند مردم ایران برای آینده خود تصمیم بگیرند.

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «ما نیاز داریم کشورهای دموکراتیک جهان در روند گذار به دموکراسی در کنار ما باشند، زیرا ارزش‌های ما یکی است، آنها حقوق بشر را رعایت می‌کنند و خواستار آزادی و پایان تبعیض هستند و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. اما رژیم ایران دقیقا مخالف این ارزش‌هاست.»

او تاکید کرد: «شور ]خیزش انقلابی[ همچنان پا برجاست. هر جنبشی فراز و فرودهای خود را دارد. راهی جز حفظ این جنبش نداریم.»

 

در همین حال، ۲۷ گروه و نهاد بین‌المللی برای برگزاری تجمعی جهانی و هماهنگ در روز ۲۵ شهریور هم‌زمان با نخستین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی فراخوان داده‌اند.

این گروه‌ها از همگان خواستند تا در اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا که نقطه شروع خیزش انقلابی بود و هم‌زمانی آن با سی‌وپنجمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، «هم‌بسته و متحد، پژواک صدای مردم آزادی‌خواه و برابری‌طلب ایران در سراسر جهان باشند».

این تظاهرات به‌صورت هم‌زمان در روز شنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، در شهرها و کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

در همین حال، وال استریت ژورنال در مطلبی با اشاره به افزایش فشار و سرکوب علیه معترضان و کنشگران ایران در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، گفت این رویکرد حکومت نشان می‌دهد که نگرانی‌های عمیق جمهوری اسلامی از شدت گرفتن دوباره اعتراضات برطرف نشده است.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، به وال استریت ژورنال گفت حاکمیت در سالگرد اعتراضات کسانی را هدف قرار داده که ممکن است اعتراضات را رهبری کرده یا در آن شرکت کنند. رژیم امیدوار است بازهم کنترل را به دست گیرد و مردم هم به باور خود را به جنبش اعتراضی از دست بدهند.

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، نهادهای امنیتی در هفته‌های اخیر برخی بازداشت‌شدگان سال گذشته را به دفاتر پیگیری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران احضار و در خصوص شرکت در تجمعات اعتراضی سالگرد آغاز خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی به آنان هشدار داده‌اند.

نهادهای اطلاعاتی به این افراد اعلام کرده‌اند در صورت انجام «هر گونه تحرکی در فضای مجازی یا عمومی» در آستانه شهریور ماه بازداشت خواهند شد.

این نهادها از افراد خواسته‌اند «تعهد کتبی» بدهند در هفته پایانی شهریور از منزل خارج نشده و حتی از محل کار خود مرخصی بگیرند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد منتشر شد، عوامل جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۰ هزار نفر را در جریان خیزش انقلابی به دلیل شرکت در اعتراضات یا حمایت از آن بازداشت کردند.

بسیاری از آنان با قرار وثیقه و به‌صورت موقت آزاد شدند اما پرونده آن‌ها در نهادهای امنیتی همچنان باز است.

تداوم بازداشت، احضار و پرونده‌سازی برای معترضان و دیگر شهروندان در شرایطی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به تازگی خواستار اقداماتی از سوی دولت جمهوری اسلامی برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله توقف اعدام‌ها، آزادی زندانیان عقیدتی-سیاسی، فعالان حقوق بشر، وکیلان و روزنامه‌نگاران شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران اینترنشال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید