رفتن به محتوای اصلی

پنتاگون: شواهدی از سرنگونی هواپیما با موشک زمین به هوا نداریم

پنتاگون: شواهدی از سرنگونی هواپیما با موشک زمین به هوا نداریم
پوتین به خانواده پریگوژین تسلیت گفت

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفته است بررسی‌های اولیه حاکی از کشته شدن یوگنی پریگوژین است اگرچه پنتاگون به بررسی‌های خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون درعین حال تاکید کرد اگرچه اطلاعات بیشتری درباره دلیل سقوط هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین ندارد، بررسی‌های وزارت دفاع آمریکا نشان داده است که «گزارش‌ها درباره شلیک موشک زمین به هوا به طرف این جت شخصی صحت ندارد.»

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکا، که به شرط عدم اعلام هویتشان صحبت کرده بودند، نوشت که احتمالا علت سقوط این هواپیما در شمال مسکو شلیک موشک زمین به هوا از خاک روسیه بوده است.

از سوی دیگر 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای اولین بار در مورد سقوط هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین صحبت کرده و به خانواده‌های کشته‌شده‌ها تسلیت گفته است.

آقای پوتین گفته است از سقوط هواپیما، که شب چهارشنبه اتفاق افتاد، صبح امروز، پنج‌شنبه، با خبر شده است.

پوتین: پریگوژین اشتباه‌هایی جدی کرد

آقای پوتین بنیانگذار گروه واگنر را بازرگانی با‌استعداد توصیف کرد و گفت در باره سقوط هواپیما تحقیقات انجام خواهد شد، اما این تحقیقات «طول خواهد کشید.»

آقای پوتین همچنین گفت «تا آنجا که من اطلاع دارم او دیروز [چهارشنبه] از آفریقا بازگشت و با بعضی مقامات رسمی در آنجا ملاقات کرد.»

در روزهای اخیر گزارش شد که رئیس واگنر در غرب آفریقا حضور داشته است؛ جایی که تحلیلگران غربی بیم دارند که این گروه به دنبال گسترش دامنه نفوذ خود به کشورهای دیگر از جمله نیجر باشد، جایی که کودتایی در آن به‌تازگی رخ داده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنان خود به آقای پریگوژین ادای احترام کرد و گفت مدت زیادی است که پریگوژین را می‌شناسد، از آغاز دهه ۱۹۹۰.

آقای پوتین در اشاره‌ای آشکار به شورش گروه واگنر در ماه ژوئن گفت «او فردی بود که سرنوشت پیچیده‌ای داشت و اشتباهات جدی در زندگی مرتکب شد.»

مقامات هوانوردی روسیه پیش‌تر اعلام کردند که اسم او در فهرست ده مسافر جت شخصی بوده است.

مقامات گفته‌اند که هر ده سرنشین این جت، که در نزدیکی روستای کوژنکینو سقوط کرده، کشته شده و جسد آن‌ها پیدا شده است.

پیشتر یک کانال تلگرامی وابسته به گروه واگنر، به نام «منطقه خاکستری»، هم از مرگ یوگنی پریگوژین خبر داده و گفته بود که او «در نتیجه اقدامات خائنان روسیه کشته شد.»

گمانه‌زنی‌ها و هواپیمای روئين‌تن

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید

Image removed.

صفحه ۲

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

پادکست

پایان پادکست

گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی در مورد علت سقوط این هواپیما مطرح شده است.

دو ماه پیش آقای پریگوژین شورشی ناموفق را علیه کرملین رهبری کرد. در آن هنگام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این اقدام را «خیانت» خواند و گفت که عاملانش مجازات خواهند شد.

از آن زمان گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد محل اقامت او منتشر شد. آخرین بار در اوایل هفته جاری پیامی از طرف آقای پریگوژین منتشر شد که در آن اشاره شد که او در «آفریقا» است. اما بی‌بی‌سی نتوانست مکان فیلم‌برداری این ویدئو را تایید کند. رهبر واگنر در این پیام ویدئویی گفته بود که این گروه آفریقا را «آزادتر» می‌کند.

پریگوژین از زمان رهبری شورش کوتاه‌مدت خود در روسیه در ماه ژوئن، که تنها ۲۴ ساعت به طول انجامید، حضور و فعالیت چندانی در انظار عمومی نداشت.

در جریان آن شورش ، حدود پنج هزار سرباز واگنر کنترل شهر روستوف-نا-دونودر جنوب روسیه را به دست گرفتند و با هدف برکناری رهبری نظامی روسیه به طرف مسکو حرکت کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال فرضیه دیگری را مطرح کرده که حاکی از بمب‌گذاری در خود این هواپیما و یا خرابکاری‌های دیگری است که منجر به سقوط آن شده است.

موضوع جالب توجه آن است که هواپیمایی که گفته می‌شود دو رهبر اصلی گروه واگنر مسافر آن بوده‌اند از نوع جت امبرایر است که در ۲۰ سال گذشته تنها یک حادثه در ارتباط با آن گزارش شده است.

شرکت سازنده این جت، که از نوع لگسی ۶۰۰ است، گفته است در سه سال گذشته خدمات پشتیبانی برای این هواپیمای خاص ارائه نکرده است، چرا که این کار ناقض تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه بوده است.

بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در مقر هوانوردی بین‌المللی این نوع جت در سال ۲۰۰۲ عملیاتی شده است و تا سال ۲۰۲۰، که تولید آن متوقف شده، ۳۰۰ فروند از آن تولید شده که تنها یک مورد حادثه در ارتباط با پرواز آنها گزارش شده است.

بر اساس همین منبع، این حادثه ارتباطی با نقص فنی نداشته است.

در این حادثه که در سال ۲۰۰۶ میلادی روی داده یک فروند جت لگسی ۶۰۰ در مسیر خود از کارخانه تولید کننده‌اش در برزیل به آمریکا، با یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ برخورد کرده است.

آن حادثه سقوط هواپیما، که براساس بررسی‌ها به علت اختلال در ارتباط از طرف برج کنترل روی داد، به مرگ همه ۱۵۴ مسافر منجر شد، در حالی که جت امبرایر بدون تلفات و زخمی شدن خدمه بر زمین نشست.

Image removed.

 

 

Image removed.

 

آخرین محلی که هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین ردیابی شده است

گروه واگنر در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد و تا زمان شورش در دو ماه پیش در جنگ اوکراین و درکنار نیروهای روسیه بسیار فعال بود.

این گروه در هشت سال گذشته همچنین در سوریه و کشورهای آفریقایی هم فعال بوده است و بارها به جنایات جنگی و نقض حقوق بشر متهم شده است.

بریتانیا ماه گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه دو فرمانده عملیات واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی اعمال و آن‌ها را به شکنجه و کشتار غیرنظامیان متهم کرد.

ایالات متحده آمریکا هم نیروهای واگنر را متهم کرده است که سودهای هنگفتی با انجام معاملات غیرقانونی طلا در این قاره به دست آورده‌ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید