رفتن به محتوای اصلی

زهرا رهنورد: حاکمان از کودتای ۲۸ مرداد پند نمی‌گیرند، سقوطشان دردناک خواهد بود

زهرا رهنورد: حاکمان از کودتای ۲۸ مرداد پند نمی‌گیرند، سقوطشان دردناک خواهد بود

خانم رهنورد در پیامی که در کانال تلگرامی کلمه منتشر شده گفته است: «اگر هفتاد سال پیش بیگانگان در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ فاجعه کودتایی را علیه ملت ایران ترتیب دادند، امروز حاکمان ایران کودتای جدیدی را علیه سعادت و مطالبات برحق مردم کلید زده‌اند.»

او گفته جریان حاکم در ایران چشم بر « گورخوابان و انواع بی‌خانمانی و فقر و گرسنگیِ کودکان بی‌پناه و زنان دردمندِ سرپرست خانواده و پدران با دست‌های خالی و نان قسطی» و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسته است.

او حکومت را متهم کرده که به جای مسئولیت‌پذیری « دربه‌در به دنبال مجرم می‌گردند تا همه عقب افتادگی‌ها و نابسامانی‌های کشور را گردن ملتی بیاندازند که تشنه توسعه و پیشرفت و سربلندی در جهان و منطقه است.»

خانم رهنورد بیش از ۱۲ سال است که به همراه همسرش، میرحسین موسوی، در حبس خانگی است.
 

آقای موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بودند که پیروزی محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفتند و اعتراضاتی دامنه‌دار را رهبری کردند.

این سه نفر در سال‌های حبس خانگی با فرستادن پیام‌هایی به انتقاد از حکومت ادامه داده‌اند. با بالا گرفتن اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» میرحسین موسوی خواهان تغییر قانون اساسی ایران شده است.

آقای موسوی همچنین پیشتر کشتار معترضان در آبان ۹۸ را با کشتار معترضان در میدان ژاله مقایسه کرده و آیت‌الله علی خامنه‌ای را برای سرکوب خونبار مخالفان به محمدرضا شاه پهلوی تشبیه کرده است.

زهرا رهنورد پیام خود را در روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ و در هفتادمین سالگرد کودتای نظامی علیه دولت محمد مصدق داده است. سازمان سیا به طراحی این کودتا اذعان کرده و وزیران خارجه سابق آمریکا و بریتانیا برای نقش کشورشان در آن اظهار تاسف کرده‌اند.

خانم رهنورد با تشبیه شرایط کنونی به دوران کودتا، از ابعاد مختلف سرکوب در ایران امروز انتقاد کرده است.

او به محدودیت و زندانی کردن خبرنگاران و هنرمندان اشاره کرده و از تهدیدها علیه دانشگاهیان نیز انتقاد کرده است.

او گفته: «آیا حاکمان از پیامد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که پیامد آن انقلاب سال ۱۳۵۷ بود پند نمی‌گیرند و فکر نمی‌کنند پیامد کودتای این آقایان، سقوط دردناک‌تری خواهد بود؟»

«کمیسیون یواشکی»

Image removed.

 

زهرا رهنورد در بخش دیگری از پیامش از برنامه مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون جدید حجاب بدون بحث در صحن علنی انتقاد کرده است.

او گفته: «در کمیسیون یواشکی مجلس، دور از چشم مردم و صحن علنی، برای زنان شرافتمند و فکور ایران سیاهه‌ عفت و حجاب تنظیم می‌کنند که بند بند آن سخیف و مضحک و اهانت‌آمیز است.»

او گفته لایحه کنونی به دنبال «تلکه و خالی کردن جیب‌ها و پر کردن زندان‌ها» است.

زهرا رهنورد همچنین تهدیدهای امنیتی علیه مبارزه زنان را بی اثر دانسته است.

خانم رهنورد گفته: «آنچنان در این سیاهه خط و نشان می‌کشند و عربده‌جویی می‌کنند که مرغ پخته هم می‌خندد و هم می‌گرید. در کوی و برزن بدون حیا و خجالت، زنان و دختران مردم را تا سرحد سیاه و کبودشدن می‌زنند. زندان‌ها پر از زنان آزادیخواه است که تا این حد از کثرت بی‌سابقه بوده است.»

زهرا رهنورد خود برای گفته‌های پیشینش درباره حجاب مورد انتقاد بوده است، به ویژه گفته‌هایی که در سال‌های نخستین پس از انقلاب داشت.

او از جمله در مصاحبه‌ای با روزنامه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ گفته بود: « ما عفت عمومی را باید می‌خواستیم آنهم در سطح کشور نه در سطح ادارات بدین ترتیب که زنان پوشیده باشند. لباس بلند با آستین بلند بدون آرایش، ما این را می‌خواستیم و برای عدم رعایت آن مجازات قائل می‌شدیم. نه مجازات شلاقی، بلکه مجازات تربیتی، اما از سویی انقلاب ما یک انقلاب مکتبی است و به همین علت حجاب برایمان یک اصل و یک هدف است و برای اینکار باید راهنمایی و ارشادی ترتیب می‌دادیم.»

البته او در همان مصاحبه اضافه می‌کند: «کاری که با اجبار انجام شود عمر زیادی نخواهد داشت و زور هیچ‌وقت پیروز نخواهد شد. به همین دلیل هم شاه پیروز نشد و زورگرایی هم پیروز نخواهد شد. اين كار را اگر بكنند ممكن است زنان ما يك روسری سرشان بكنند ولی هرگز حامل اخلاق و رفتار اسلامی نخواهند شد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید