رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید جمهوری اسلامی را با دولت نتانیاهو قیاس کرد: «اسرائیل حتی یک معترض را نکشت»

مولوی عبدالحمید جمهوری اسلامی را با دولت نتانیاهو قیاس کرد: «اسرائیل حتی یک معترض را نکشت»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت نماینده مجلسی که استقلال ندارد بهتر است «برود پی کارش». او همچنین با اشاره به ماه‌ها تجمع اعتراضی اسرائیلی‌ها علیه سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو گفت اسرائیل برخلاف جمهوری اسلامی، در این مدت حتی یک تن از مردم خود را نکشته است.

نماینده‌ای که استقلال ندارد، بهتر است برود پی کارش

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۷ مرداد با اشاره به ثبت‌نام برای کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی و «خبرگان رهبری» گفت نماینده‌ای که استقلال نداشته باشد، به‌جای مردم خود را نماینده دولت و نظام بداند، یا نتواند از حق مردم دفاع کند، همان بهتر که «برود پی کارش».

او با اشاره به مشکلاتی که امروز در ایران وجود دارد، به کنایه گفت: «الان هم دولت و مجلس برقرار است و هم نمایندگان خبرگان بر سر کارند اما روز به روز به بحران‌های کشور اضافه می‌شود و ملت دچار مشکل و گرفتار بن‌بست‌های بی‌پایان است. حالا آیا با آمدن مجلس و دولت جدید، قرار است این مشکلات حل شود؟»

اگر مسوولان افق روشنی می‌بینند به ما مردم هم نشانش دهند

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه «افق روشنی» برای ایران دیده نمی‌شود، ادامه داد: «اگر افق روشنی هست که مسوولان آن را می‌بینند و ما مردم نمی‌توانیم ببینیمش، بیانش کنید. اگر قرار است با انتخاب نمایندگان جدید مجلس، زندگی مردم راحت شود، بگویید.»

مولوی عبدالحمید یادآور شد که «اگر افق روشنی در کار نیست و مجلس جدید تکرار مکررات قبلی‌ها خواهد بود»، شرکت در انتخابات و رای دادن مردم هم اثری بر مشکلات کشور نخواهد گذاشت و بی‌فایده است.

او با اشاره به اینکه امروز انتهای فعالیت یک نماینده مجلس به پیگیری وظایف دولت در تامین آب و برق و بنزین و آسفالت راه‌ها محدود شده است، گفت: «نمایندگان در دنیای دیگر، این حرف‌ها را در مجلس خود فریاد نمی‌زنند. آن‌ها قانون‌گذار هستند و به سیاست‌های دولت انتقاد و بر اجرای قانون نظارت می‌کنند. نماینده باید تمام مسوولان را بپاید و بر سیاست خارجی نظارت کند اما اگر مانند سابق برای "نان و نام" باشد،‌ تکرار مکررات است و مشکلی را حل نمی‌کند.»

حضور نماینده «خبرگان» چه فایده‌ای دارد وقتی نتواند بر سازمان‌های زیر‌نظر خامنه‌ای نظارت کند؟

مدیر دارالعلوم زاهدان به انتخابات خبرگان رهبری هم اشاره کرد و گفت اگر نمایندگان مجلس خبرگان نتوانند بر سازمان‌های زیر‌مجموعه نهاد رهبری که «قَدَر و تاثیرگذارند» نظارت کنند، حضورشان چه فایده‌ای دارد؟

اسماعیل‌زهی ادامه داد: «این نمایندگان باید با خود رهبری هم از نزدیک صحبت کنند و درد و مشکلات مردم را به گوش او برسانند چرا که فقط خدا را نمی‌توان زیر سوال برد.»

او با تاکید بر اینکه «مسوول یعنی کسی که باید پاسخگو باشد»، علی خامنه‌ای را هم نیازمند به «مشورت» خواند و گفت اعضای مجلس خبرگان که به او «نزدیک‌اند و دستشان می‌رسد» باید درد مردم را به گوش رهبر جمهوری اسلامی برسانند؛ اما اگر این کار را نمی‌کند و صرفا به «گفت و نشست و برخاست» با او می‌پردازند، حضورشان در این مجلس «بی‌فایده» است.

 

اسم «بعضی‌ها» را در کشور تبدیل به خط قرمز کرده‌اند

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: «اگر نگاه و سیاست‌ها تغییر نکند، تغییر ژرفی در کشور رخ ندهد و تحول به نفع مردم نشود، گرفتاری‌ها برقرار می‌ماند؛ حتی اگر نماینده مجلس و خبرگان و رییس‌جمهوری را تغییر دهیم و دوباره انتخاب کنیم.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین هشدار داد «بالاترین خطر» برای مقام‌های جمهوری اسلامی این است که دسترسی به مسوولان نباشد و حرف مردم به گوش آن‌ها نرسد: «یا اسم بعضی بزرگان را تبدیل به خط قرمز کنند که نباید به زبان مردم بیاید.»

اسماعیل‌زهی با دفاع از «آزادی بیان، اندیشه و قلم» در کشورهای آمریکایی و اروپایی و «ارزشمند» خواندن آن گفت: «من ندیدم تاکنون در ایران کسی از مجلس یا خبرگان به نفع مردم استعفا بدهد. اگر هم کسی استعفا بدهد بدبختش می‌کنند.»

اسرائیل برخلاف حکومت ایران،‌ مردم خودش را نمی‌کشد

او با تمجید از «دنیایی که حرف و انتقاد در آن آزاد است» به تحولات اخیر اسرائیل و تصمیم دولت بنیامین نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات قضایی اشاره کرد که در ماه‌های گذشته اعتراض مردم و نیروهای مسلح این کشور را در پی داشته است.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: «عجیب است. همه بلند شده و اعتراض کرده‌اند که آقای نتانیاهو، شما می‌خواهید سیستم حکومتی را به سمت دیکتاتوری ببرید. خلبان‌ها و نیروهای ذخیره ارتش استعفا داده‌اند چرا که نمی‌خواهند از دیکتاتوری دفاع کنند. همین حکومتی را که بارها به آن اعتراض و محکومش کرده‌ایم ببینیم چه خوبی‌هایی دارند.»

اسماعیل‌زهی در ادامه با مقایسه رفتار دولت اسرائیل با معترضان نسبت به آنچه جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، گفت: «تعجب این است که در اسرائیل، یک نفر هم از معترضان و نیروهای مخالفان دولت کشته نشده. اسرائیل فلسطینی‌ها را می‌کشد اما مردم خودش را نه. یعنی فرق می‌گذارند بین ملت خودشان با دیگران. اما چرا این‌جا این‌طور نیست؟»

او یادآوری کرد که در ایران بسیاری از جوانان معترض، دانشگاهی‌ها و روزنامه‌نگاران در زندان هستند و حکومت با آنکه «این‌ها ملت ایران هستند»، آن‌ها را می‌زند و در بند می‌کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «اخیرا کسی از فرماندهان بسیج گفته بود اگر دوباره اعتراضی شود سرکوبش می‌کنیم. سرکوب ملت، کار نادرستی است. بسیج باید درد مردم را بشنود. مگر این‌ها که چشمشان را از دست دادند، کشته شدند یا به زندان افتادند به خاطر آمریکا و اسرائیل بوده؟ این‌ها مشکل دارند، گرسنه هستند، تحقیر و با بن‌بست روبه‌رو شده‌اند. حرف آن‌ها حرف حساب و منصفانه است و باید این حرف را بشنوید.»

مولوی عبدالحمید از مقام‌های حکومت خواست در برابر انتقادات مردم «اگر جواب قانع‌کننده‌ای» دارند، یا «افق روشنی» پیش‌بینی می‌کنند به ملت نشان دهند و خطاب به فرماندهان نظامی و قضات از آن‌ها خواست تا مشکلات مردم را نه تنها به علی خامنه‌ای منتقل کنند بلکه با او «جر و بحث کنند و چانه بزنند».

او هشدار داد که مردم نمی‌توانند وضعیت کنونی کشور را برای مدتی طولانی تحمل کنند.

تخریب و آتش زدن جنگل‌ها «فساد» است

اسماعیل‌زهی در بخشی دیگر از خطبه‌های خود بر «رفع تبعیض و تقسیم‌بندی مردم به خودی و غیرخودی» تاکید کرد و با اشاره به اینکه نگهداری منابع طبیعی از وظایف حکومت است، گفت: «تخریب جنگل‌ها و ضرر زدن به محیط زیست و سوختن جنگل‌ها مصداق فساد است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در حالی این خطبه‌ها را خواند که در میانه صحبت‌هایش مانند جمعه‌های گذشته اینترنت زاهدان با اخلال و قطعی مواجه شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید