رفتن به محتوای اصلی

طرح جدید حکومت برای مقابله با بی‌حجابی

طرح جدید حکومت برای مقابله با بی‌حجابی

«از شنبه با افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند به صورت جدی برخورد می‌کنیم.» حالا چند ماه از این صحبت‌های احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، (فراجا) که فروردین‌ماه ۱۴۰۲، زنان ایران را تهدید کرده بود که از روز شنبه ۲۶ فروردین، اگر تن به حجاب اجباری ندهند‌، آنها با روش‌هایی «بدون خطا و هوشمند» شناسایی شده و با آن‌ها برخورد خواهد شد، گذشته است.

در این مدت حکومت ایران با راه و روش‌های متعددی سعی کرده است زنان را مجبور کند که تن به حجاب اجباری بدهند و آنچه جمهوری اسلامی «پوشش اسلامی» می‌خواند را رعایت کنند: از تشکیل شعب قضایی و ارسال پیامک و توقیف خودرو گرفته تا انتشار فیلم تذکر آمران امر به معروف در خیابان به زنان و ایجاد ترس در جامعه؛ اما هیچکدام از این راهکارها تا به امروز نتوانسته‌اند آنچه مدنظر حکومت بوده است را در جامعه ایجاد کنند.

حالا در جدیدترین اقدام، گزارش شده است که شهرداری تهران در طرحی که «حجاب‌بان» خوانده شده، در نظر دارد افرادی را برای کنترل پوشش زنان استخدام کند.

طرح و اسمی که خیلی مشابه طرح «پارک‌بان» است؛ افرادی که سال‌ها پیش در کنار خیابان‌ها، جای پارک را به خودروها اجاره می‌دادند و درآمد آن نصیب شهرداری می‌شد.

«حجاب‌بان» با حقوق «دوازده میلیونی»

نشریه اینترنتی «فراز» روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد، خبر از اجرای این طرح داد و نوشت که شهرداری تهران در نظر دارد با استخدام «۴۰۰ نیروی یگان حفاظت» آن‌ها را به عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهیانه «۱۲ میلیون تومان» در مترو به کارگیرد.

 

به گزارش این روزنامه، این نیروها «آموزش‌دیده» هستند و توسط شرکت «حامیان شهر شهرداری تهران» استخدام می‌شوند.

بر اساس این گزارش، نیروهای «حجاب‌بان» فقط می‌توانند «تذکر لسانی (شفاهی)» بدهند و از ورود آنچه «ناقضان حجاب اجباری» خوانده شده، به مترو جلوگیری کنند و «در صورت مقاومت» زنان را به نیروی انتظامی معرفی کنند.

بر اساس این گزارش، گفته شده که این نیروها توسط یگان حفاظت شهرداری تهران گزینش شده و «کلاس‌های آموزشی» مربوط به این کار را نیز گذرانده‌اند.

فراز همچنین در گزارش خود نوشته است که «هزینه‌‌ای که شهرداری تهران برای استخدام نیروهای 'حجاب‌بان' در مترو صرف کرده، معادل هزینه خرید ماهانه ۱۰ تاکسی یا یک اتوبوس درون‌شهری است.»

پیش‌تر هم در اوایل مردادماه رئیس کل دادگستری استان اصفهان اعلام کرده بود که «دوره آموزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره» برای «آمران به معروف و ناهیان از منکر» از سوی «معاونت پیشگیری دادگستری استان» و «با همکاری سایر سازمان‌ها» برگزار می‌شود.

Image removed.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

با وجود تمام تلاش‌های ارکان حکومت جمهوری اسلامی برای برگرداندن شرایط پوشش زنان به قبل از کشته شدن مهسا امینی که منجر به عتراضات سراسری در ایران با شعار «زن زندگی آزادی» شد، اما تا به امروز تمام این اقدامات و راهکارهای حکومت نه تنها موفق نبوده است بلکه توسط جامعه و بسیاری از فعالین و کنشگران هم با انتقاد روبرو بوده است.

برای مثال محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، در مصاحبه‌ای با نشریه اینترنتی فراز با اشاره به «لایحه حجاب» گفته است که «چنین مجازات‌ها و قوانینی قابل اجرا نیست و می‌توان پیش‌بینی کرد که سرانجامی بهتر از قوانین گذشته نخواهد داشت.»

ملت در برابر ملت یا ملت در برابر حکومت؟

 

با وجود اینکه طرفداران جنبش اعتراضی «زن زندگی آزادی» معتقدند که دراین تحولات «مردم در مقابل مردم نیستند بلکه در مقابل جمهوری اسلامی هستند» اما برخی معتقدند که نیروهایی در دل حکومت سعی دارند جامعه را «دوقطبی کنند» و آن‌ها را به عبارتی روبروی یکدیگر قرار بدهند.

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در ایکس (X) - توییتر سابق - و در واکنش به «حجاب‌بان»‌ها نوشت: «وظیفه شهرداری بالا بردن کیفیت حمل و نقل است. به جای بازی کردن نقش داروغه، به داد سیستم حمل و نقل برسید. با تشدید این دوقطبی نفرت می‌کارید و خشم درو می‌کنید.»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، هم در حساب ایکس خود به این مسئله اشاره کرد که «استخدام حجاب‌بان توسط شهرداری تهران اگر مستند به پیش‌بینی منابع مالی قانونی نباشد مصداق تصرف غیرقانونی دراموال دولت است» و اضافه کرد: «فعالیت مستخدمین شهرداری درمقام ضابط قضایی درحوزه حجاب قانونی نیست.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با اشاره به کمبودها و کاستی‌های شهرداری تهران در ارائه خدمات مطلوب و ایمن حمل‌ونقل و همچنین رسیدگی به امور شهری چون نظافت خیابان‌ها و تعمیر پله‌های برقی و... می‌نویسند که در جمهوری اسلامی هیچ نهادی وظیفه اصلی خود را انجام نمی‌دهد و همه در پی حفظ ایدئولوژی نظام و آوردن لبخند رضایت بر صورت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هستند.

آن‌ها با اشاره به قطع‌های مکرر برق در نقاط مختلف کشور، افزایش قیمت نان، ریزگردها، آتش‌سوزی جنگل‌ها در مریوان، خشک شدن دریاچه ارومیه و فهرست بلندبالایی از مشکلات و گرفتاری‌هایی که روزانه مردم با آن‌ها دست به گریبان هستند، می‌نویسند که حکومت به فکر امنیت و رفاه و آسایش مردم نیست و صرفا می‌خواهد که از خطوط قرمز خود در مقابل مردم کوتاه نیاید.

در همین رابطه یکی از کاربران توییتر نوشت که «یک دختربچه دستش قطع شده و تا الان جنازه چهار نفر از زیر آوار ساختمان‌های تازه‌ساز و غیراستاندارد بیرون کشیده شده، اما واکنش شهرداری تهران اعلام خبر استخدام ۴۰۰ حجاب‌بان برای مترو بوده و شورای شهر هم اعلام کرده پله برقی‌ها جمع می‌شود. به جای حل مسئله کلا پاکش کردند!»

Image removed.

 

کاربران: «رانت‌بان و اختلاس‌بان هم ایجاد» کنید

درگیر بودن مجلس بر سر لایحه موسوم به «حجاب و عفاف»، طرح جدید شهرداری با نام «حجاب‌بان»، پلمب کسب‌وکارهای اینترنتی و غیراینترنتی به بهانه‌های مختلف از جمله بی‌حجابی و بگیر و ببندها و توقیف خودروها از یک سو که دغدغه حکومت است و از سوی دیگر قطع گسترده برق در کشور، گرانی و تورم و مسائل زیست محیطی و چالش‌های بین‌المللی و... از سوی دیگر که دغدغه مردم است، باعث شده که خلا میان دغدغه‌های مردم و حکمرانان بیشتر از همیشه به چشم بیاید و البته تمام این بحث‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که به تازگی غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفته است که نهادهای جمهوری اسلامی بر سر دریافت درآمدهای حاصل از اجرای لایحه «عفاف و حجاب» اختلاف داشته‌اند.

اشاره به میزان حقوق حجاب‌بان‌ها هم از دیگر موضوعاتی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره ‌می‌کنند.

به گفته آن‌ها، حداقل پرداختی ماهانه مصوبه دولت هفت میلیون و سیصد هزار تومان است، اما گزارش شده است که حجاب‌بان‌ها «۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند». آن‌ها این تناقض را در عملکرد حکومت زیر سوال برده‌اند و به این موضوع اشاره می‌کنند که با این موضوع اکنون شاید این نکته حقیقت داشته باشد که جمهوری اسلامی با ریزش هوادار روبرو شده و تلاش می‌کند با این استخدام‌ها و این حقوق‌ها برای خود هوادار جدید دست و پا کند.

مسئله دیگری که برخی از کاربران به آن اشاره می‌کنند، ایجاد شغل توسط دولت سیزدهم است.

برخی از این کاربران می‌گویند که وقتی دولت رئیسی متوجه شد با یک میلیون تومان نمی‌توان شغل ایجاد کرد و اقتصاد فقط با حرف و شعار پیش نمی‌رود، حالا می‌خواهد با «۱۲ میلیون تومان» شغل ایجاد کرده تا بعدا در دور بعدی مناظرات انتخابات آمار و رقمی داشته باشد که ارائه کند.

بخش دیگری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمهوری اسلامی می‌خواهند که «رانت‌بان و اختلاس‌بان هم ایجاد کند» تا حداقل مردم ببینند که حکومت دغدغه این موضوعات را هم دارد و صرفا دغدغه‌اش موی زنان نیست.

آن‌ها همچنین به فساد اخلاقی مسئولان در نهادهای مختلف اشاره می‌کنند و با کنایه می‌گویند که خوب است در این مورد هم گشت و ناظری ایجاد شود تا هر چند وقت یک بار فیلم جدیدی از «فساد اخلاقی آقایان» منتشر نشود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
bbc

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید