رفتن به محتوای اصلی

شکست سیاست‌های اقتصادی و کوچک‌‌تر شدن سفره مردم

شکست سیاست‌های اقتصادی و کوچک‌‌تر شدن سفره مردم
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

جراحی اقتصادی دولت رئیسی که با وعده مبارزه با بی‌عدالتی و تغییر سیاست‌های نادرست اقتصادی بود به غارت سفره مردم ختم شده است. در این جراحی قرار بود وضعیت اقتصادی سه دهک پایین جامعه ارتقا یابد اما در عمل چندین دهک دیگر نیز به زیر خط فقر کشیده شده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، آمارهای منتشره از کوچک شدن روزانه سفره مردم به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی خبر می‌دهد. ابعاد گرانی و تورم افسار‌ گسیخته به‌حدی است که حتی برای مردمی با سفره‌های خالی هم باور‌کردنی نیست. به گزارش رسانه‌ها کارشناسان از افزایش حداقل ۷ برابری قیمت مواد غذایی در دولت رئیسی خبر می‌دهند. طبق این آمار قیمت غذا در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۶ حداقل ۷ برابر شده است. این در حالی است که حقوق و دستمزدها در بهترین حالت بین ۳ تا ۵ برابر افزایش یافته است. تنها با یک استدلال ساده می‌توان دریافت، نیمی از سفره‌ مردم در ۵ سال گذشته توسط سران حکومت به سرقت رفته است.

کوچک شدن روزانه سفره مردم

به گفته کارشناسان اقتصادی استمرار تورم بالای مواد غذایی در چهار سال متوالی حتی در زمان قحطی‌های بزرگ و اشغال ایران توسط متفقین هم وجود نداشته است. به این صورت دولت رئیسی در تاریخ ایران یک رکورد به نام خود ثبت کرده است. این رکورد به قیمت نابودی سفره مردم و افزایش فقر در کشور بدست آمده است.

به‌دلیل کوچک شدن روزانه سفره مردم میزان مصرف سالیانه پروتئین، لبنیات، میوه و گوشت در کشور، حتی از بسیاری از کشورهای فقیر هم پایین‌تر است. این موضوع در کوتاه مدت، افزایش سوءتغذیه و در دراز مدت کاهش رشد هوشی و جسمی به ویژه در کودکان را در پی خواهد شد. به گفته یکی از مسئولین وزارت تعاون، ۵۷ درصد جمعیت ایران سوءتغذیه داشته و کالری مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنند.

رنج ۱۴ میلیون کودک بدلیل سوء تغدیه

باید توجه داشت، این روند شروع یک فاجعه انسانی است. در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون کودک به‌دلیل سوءتغذیه در رنج می‌باشند. مردم برای خرید گوشت باید چند برابر فقیر‌ترین کشورهای جهان از جمله مغولستان، رواندا و تانزانیا هزینه کنند. بنابه آمار، ۱۱۳ کشور جهان در دسترسی به گوشت از ایران توان‌مند‌تر هستند.

 در حال حاضر قیمت گوشت قرمز از هر کیلو ۴۵۰ هزار تا نزدیک به یک میلیون تومان، بنا به منطقه خرید در نوسان است. گران شدن گوشت قرمز مصرف آن در ده سال گذشته را با کاهش جدی روبرو کرده است. در ۱۰ سال گذشته قیمت گوشت مرغ با تورم ۶۵۰ درصدی روبرو بوده است. به‌دلیل حذف گوشت از سفره مردم مصرف سرانه گوشت در کشور نسبت به مصرف جهانی ۱۷ درصد کمتر است.

برنج که بعد از نان اصلی‌ترین غذای مردم محسوب می‌شد، در حال حاضر به کیلویی ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. در حالی‌که قیمت هر کیلو برنج در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۶ هزار تومان بود.

شیر نیز در ۳ سال گذشته با تورم ۵۰۰ درصدی مواجه بوده است. قیمت یک لیتر شیر در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۶ هزار تومان بود. در حال حاضر قیمت یک لیتر شیر در لبنیاتی‌ها به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

سایر کالاهای خوراکی مانند تن‌ماهی، حبوبات، پنیر، تخم‌مرغ و… سرنوشتی مشابه شیر، برنج، گوشت و… داشته‌اند.

شکست اقتصادی حکومت عامل انفجار جامعه

جراحی اقتصادی دولت رئیسی که با وعده مبارزه با بی‌عدالتی و تغییر سیاست‌های نادرست اقتصادی بود به غارت سفره مردم ختم شده است. در این جراحی قرار بود وضعیت اقتصادی سه دهک پایین جامعه ارتقا یابد اما در عمل چندین دهک دیگر نیز به زیر خط فقر کشیده شده‌اند.

سیاست‌های چپاول‌گرانه سران حکومت، به همراه ماشین چاپ اسکناس برای تامین کسری بودجه دولت، اندک رمق مانده اقتصاد را هم کشیده و مردم را هر لحظه فقیر‌تر می‌کند. سیاست‌های ضد مردمی از جمله واردات بی‌رویه برنج و‌ چای و صادرات مواد غذایی در کنار حمایت نکردن از تولیدات و مصرف کنندگان داخلی نشان از شکست برنامه‌های اقتصادی حکومت دارد.

خامنه‌ای می‌خواهد با گرسنگی دادن به مردم انتقام قیام‌های اخیر را از آنها بگیرد. اما پر واضح است که جامعه در حال انفجار تنها به یک جرقه نیاز دارد. این جرقه‌‌ می‌تواند از گرانی هر کالای اساسی مردم زده شود. به همین دلیل بسیاری از سران و کارگزاران حکومت، در هراس از سرنگونی و انفجار خشم جامعه، به یکدیگر هشدار داده و آینده تاریکی را برای خود پیش‌بینی می‌‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید