رفتن به محتوای اصلی

ماجرای انتشار فیلم منتسب به رضا ثقتی به شورای عالی امنیت ملی آخوندی و مجلس کشیده شد+ ویدئو

ماجرای انتشار فیلم منتسب به رضا ثقتی به شورای عالی امنیت ملی آخوندی و مجلس کشیده شد+ ویدئو

ماجرای انتشار فیلم‌ منتسب به رضا ثقتی،‌ مدیر برکنارشده اداره کل ارشاد اسلامی گیلان به جلسات مجلس ایران کشیده شده و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم گفته که در جلسه شورای عالی امنیت ملی هم در این‌باره صحبت شده است.

در جلسه علنی امروز، دوشنبه ۲ مرداد،‌ آقای قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده صومعه سرا،‌ در ارتباط با پخش ویدئو منسوب به رضا ثقتی گفت که در «جلسه شورای عالی امنیت ملی هم درباره این نوع روش‌هایی که خلاف قانون و شرع است و افرادی این کار را انجام می‌دهند» متذکر شده است.

رئیس مجلس ایران بدون نام بردن از کسی تاکید کرد که «تشهیراین موضوع در صورت اثبات نیازمند حکم قاضی است.»

تشهیر، به معنای آشکار کردن در فقه و مجازات اسلامی معادل رسوا کردن مجرم برخی جرایم است.

اظهارات آقای قالیباف در واکنش به تذکر یک نماینده مجلس درباره ضرورت حفظ «آبروی مومنان» بود.

کاظم دلخوش اباتری،‌ نماینده صومعه‌سرای گیلان از رئیس مجلس خواست که مانع طرح صحبت نمایندگان درباره ماجرای منتسب به مدیر برکنار شده اداره ارشاد گیلان شود.

او در ادامه تذکر خود از نمایندگان خواسته بود که «قضاوت‌های بیجا» را کنار بگذارند و اجازه دهند «تا کارگزاران قانونی و مسئولان ذیربط کار خود را در این زمینه پیش ببرند.»

دیروز هم در مجلس ایران درباره این ماجرا بحث شده بود. مرتضی محمودوند در تذکر شفاهی ماجرای منتسب به مدیر کل ارشاد گیلان را «اوج مصیبت» دانست و خواهان استعفای وزیر ارشاد شد.

مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس هم در واکنش به تذکر محمودوند، تقصیر را به گردن منتشرکنندگان این فیلم انداخت و عنوان کرد که «جرم کسانی که ویدیوی فحشای مدیر کل ارشاد گیلان را منتشر کرده‌اند بیشتر از فحشاکنندگان است».

بهرام پارسایی،‌ از نمایندگان پیشین مجلس ایران که در مجلس دهم عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس بود در توییتی به موضوع پرونده سعید طوسی معلم قرآن کودکان اشاره کرد.

او نوشت: «پرونده سعید طوسی در کمیسیون اصل نود موجود است. اگر این پرونده با وجود چند شاکی خصوصی برخلاف قانون، شرع و شرافت بایگانی نمی شد و متهم طبق قانون مجازات می‌شد اکنون شاهد ظهور ثقتی‌ها نبودیم.»

سعید طوسی، معلم قرآن بود که چند سال پیش با شکایت چند خانواده به آزار جنسی کودکانی که به آنها قرآن درس می‌داد،‌ متهم شد اما بعد از چند سال تبرئه شد.

او در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی خبر تبرئه خود را تایید کرده بود و گفته بود که ادعاها درباره اعمال نفوذ مقام‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی در آن پرونده صحت نداشته.

آن زمان چند نماینده مجلس از جمله محمود صادقی از «اعمال نفوذ آشکار در فرایند دادرسی» خبر داده بودند.

آقای صادقی ادعا کرده بود که «فرد یا افرادی» که در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای «نفوذ کرده‌اند» برای تبرئه آقای طوسی به قوه ‌قضاییه ایران فشار آورده‌اند.

انتشار یک ویدئو و تغییر مدیرکل ارشاد گیلان در سکوت خبری

هفته گذشته ویدئویی در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی از رابطه جنسی دو مرد منتشر شد که منتشر‌کنندگان ویدیو، مدعی‌ شدند که یکی از این دو نفر، رضا ثقتی است.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند اصالت این ویدیو و هویت رضا ثقتی در آن را مستقلا تایید کند.

همزمان با انتشار این تصاویر، خبر انتصاب عبدالرضا علی پناه به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان منتشر شد.

درباره دلیل این تغییر یا علت برکناری احتمالی آقای ثقتی در آن زمان اطلاعاتی منتشر نشد.

اما پس از چند روز روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بیانیه‌ای به نوعی برکناری آقای ثقتی به دستور وزیر ارشاد را تایید کرد.

در این بیانیه که عصر روز شنبه ۳۱ تیرماه منتشر شده بود،‌ آمده که «بلافاصله پس از ایجاد شائبه خطای مدیر سابق» نماینده وزیر ارشاد به استان گیلان سفر کرده و«موضوع با حضور دستگاه‌های امنیتی و قضایی با دقت بررسی شد.»

در این بیانیه آمده که تغییر مدیرکل ارشاد گیلان با هدف «ایجاد فضایی برای بررسی‌های بیشتر و رسیدگی‌های دقیق» دستگاه قضایی انجام شده است.

در صورت صحت این ویدئو،‌ این اولین بار است که یکی از مقامات جمهوری اسلامی به اتهام رابطه جنسی با همجنس برکنار شده است.

در جمهوری اسلامی رابطه جنسی دو همجنس جرم محسوب شده و بر اساس قانون مجازات اسلامی به مجازات‌های سنگین از جمله شلاق و حتی اعدام هم ممکن است منجر شود.

Image removed.

 

رحمت الله بیگدلی،‌ مجموعه عکس‌هایی از آقای ثقتی در کنار سعید جلیلی منتشر کرده است و می‌گوید که بین نیروهای اصولگرا بر سر مساله ثقتی «دعوا شده است»

سایت خبری «دیار میرزا» که در ایران اخبار گیلان را پوشش می‌دهد اطلاعیه جبهه پایداری را مبنی بر اینکه رضا ثقتی «هیچگونه ارتباطی با تشکیلات جبهه پایداری انقلاب اسلامی گیلان ندارد» منتشر کرده است.

در این اطلاعیه که یکشنبه اول مرداد ماه منتشر شده آمده: «به دنبال بداخلاقی های صورت گرفته از سوی تعدادی از عناصر سیاسی ورشکسته از جمله یک روحانی اصلاح طلب و ادعای عضویت مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد گیلان در جبهه پایداری، بدین وسیله اعلام می گردد این فرد هیچ گونه ارتباطی در هیچ سطحی با تشکیلات جبهه پایداری انقلاب اسلامی نداشته است.»

به نظر می‌رسد واکنش جبهه پایداری به توییت رحمت الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی و یکی از فعالان طیف اصلاح طلب در ایران است.

او در چند توییت نوشته که «جریان مدعی انقلابیگری و اصولگرایی که در افتضاح اخیر مدیر فرهنگی و ارشادی و فعال برجسته عرصه عفاف و حجابِ خود بدجوری شوکه شده است» و افزود که «در موضوع ثقتی بین آنان دعواست.»

او مجموعه عکس‌هایی از رضا ثقتی در کنار سعید جلیلی منتشر کرد و نوشت: «وحید جلیلی برادر سعید جلیلی حسینیه هنر را افتتاح کرده که مدیرش رضا ثقتی است! سعید جلیلی عهدواره جنگل را افتتاح و جوایزش را اهدا کرده که رئیسش ثقتی است! یکی از نزدیکان جلیلی به من زنگ زد و گفت: ثقتی دوست ما و برترین چهره فرهنگی گیلان بود و با همه طیف‌های انقلابی همکاری دارد. محمدحسین غریبی با ارسال عکس‌های ثقتی با سران جریان مدعی انقلابی‌گری‌ واصولگرایی گفت: رضا ثقتی با همه آن‌ها بالاخص جبهه پایداری همکاری دارد و به همه سران این جریان نزدیک است، اما ارتباط خاصی با جلیلی ندارد! من هم عین سخنان او را بدون داوری منتشر کردم و داوری را برعهده مردم گذاشتم.»

سعید جلیلی،‌ از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که جبهه پایداری از او حمایت کرده بود.

رضا ثقتی کیست؟

رضا ثقتی، متولد ۱۳۵۷ از آذر ماه سال ۱۴۰۰، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان بوده است. او به مدت ۴ سال رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر رشت بود.

از او به عنوان برادر شهید یاد شده و آمده که از «نیروهای مذهبی شهرستان رشت» بوده است.

رضا ثقتی، که «قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله محور در گیلان» تحت نظر او تاسیس شد، موضع‌گیری‌های تندی علیه مخالفان حجاب اجباری داشت و به همین علت بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از ویدیوی منتسب به او به عنوان نمادی از «ریاکاری و دوگانگی گفتار و رفتار» مدیران حکومت ایران یاد کرده‌اند.

او از مدیران وزارت ارشاد جمهوری اسلامی بود که مساله انتقال پیکر هوشنگ ابتهاج،‌ شاعر بزرگ ایرانی از آلمان به ایران و خاکسپاری او در رشت را پیگیری و در این زمینه خبررسانی می‌کرد.

فشار بر مدیر یک کانال تلگرامی

پیمان بهبودی، مدیر کانال تلگرامی «رادیو گیلان» دیروز، یکشنبه با انتشار ویدئویی از «حمله ماموران اطلاعاتی گیلان به خانه مادر و خواهرش» خبر داد و گفت که آنها دو خواهرزاده او را بازداشت کردند.

صبح روز دوشنبه او در خبر دیگری از آزادی دو خواهرزاده خود خبر داد.

این کانال تلگرامی فیلم رابطه جنسی منسوب به مدیر ارشاد گیلان را منتشر کرده بود. آقای بهبودی تهدید کرده که تصاویر دیگری دارد و در صورت لزوم آنها را منتشر خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید