رفتن به محتوای اصلی

راه اندازی مجدد گشت های سرکوبگر ارشاد برای مهار وضعیت انفجاری جامعه

راه اندازی مجدد گشت های سرکوبگر ارشاد برای مهار وضعیت انفجاری جامعه
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

چرا دوباره گشت های سرکوبگر ارشاد به راه افتاد؟

در اثر قیام عمومی ۱۴۰۱ که با اعتراض علیه گشت های سرکوبگر ارشاد آغاز شد و با تنفر و خشم بسیار مردم ایران، علیه این نهاد سرکوبگر همراه بود، خامنه ای مجبور به برچیدن این گشتی ها از سطح خیابانها شد.

اما از آنجایی که این نظام قادر نیست هیچگونه روزنه و شکافی را در استبداد مطلقه خود تحمل نماید و در ۴۴ سال گذشته همواره هرگونه آزادی های فردی و اجتماعی را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کرده است، بار دیگر این گشتی های خونریز را به نام دیگری (گشت های سرکوبگر ارشاد) روانه خیابانها کرد.

آزادی پوشش برای زنان نیز یکی از وجوه سرکوبگری این نظام علیه مردم است که از فردای پیروزی انقلاب ضدسلطنتی در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ با شعار یا روسری یا توسری، آن را در دستور کار خود قرار داد.

اینبار اما برای لاپوشانی فرستادن مجدد این گشتی ها به سطح شهرها، آنها را با عنوان «گشت امنیت اخلاقی» این ارگان سرکوبگر را روانه خیابانها کرده است.

اما بدلیل نفرت عمومی جامعه علیه این ارگان نظام، سعی در تغییر آرایش چهره و شکل ظاهری آن دارد. مثلا عنوان گشت ارشاد روی خودروهای گشت را حذف کرده اند یا عنوان رسمی آنرا از گشت ارشاد به گشت امنیت اخلاقی تغییر داده اند، یا می کوشند تا عملکرد مهره‌های سرکوبگر این ارگان را قضایی و یا انتظامی جلوه دهند، اما برای تهدید و ارعاب مردم بر جنبه های اطلاعاتی کار آنها از جمله نصب دوربین در لباسهایشان و … تاکید می کنند.

با اینحال در همین روزها این ارگان سرکوبگر ماهیت خود را بروز داده و اقداماتش از تذکرات شفاهی فراتر رفته و به حمله و هجوم به زنان روی آورده و گوشی موبایل آنها را مصادره کرده است. اما در اغلب این موارد با مقاومت و همیاری مردم مواجه شده که از اقدامات سرکوبگرانه آنها ممانعت بعمل آورده اند.

از جمله در رشت و اصفهان که خبرهای آن در روزنامه ها و مطبوعات حکومتی منعکس شده است و برخی نمایندگان مجلس نیز به دولت و نیروی انتظامی هشدار داده اند که استمرار این اقدامات میتواند به انفجار بزرگ دیگری مانند قیام ۱۴۰۱ پس از قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد، منجر گردد!

جالب این جاست که در همین روزها مهره‌های ریز و درشت انتظامی و قضائیه و دولت، در هراس از واکنش‌های عمومی مردم، مسئولیت راه اندازی دوباره گشت ارشاد را به گردن دیگری می اندازند. مثلا سایت اعتماد طی خبری نوشت: «یک مقام ارشد فراجابه اعتماد گفت بازگشت ون‌های گشت ارشاد با دستور مستقیم رئیسی بوده است و دولت توپ رابه زمین انتظامی می اندازد».

Image removed.

مسلم است این نظام دست از سرکوب آزادی های اجتماعی و فردی این مردم بویژه زنان برنخواهد داشت چرا که ادامه حیاتش به سرکوب و در کانون آن سرکوب زنان بستگی دارد، از طرف دیگر مسلم است که مردم ایران بطور اخص زنان و جوانان این میهن به ستم، تبعیض و سرکوب سرخم نکرده و در برابر هیولای ولایت فقیه و پاسدارانش می ایستند.

این است داستان رویارویی بیش از ۴ دهه مردم ایران برای دفاع از حقوق و آزادی‌هایشان در مقابل استبداد خونریز مذهبی.

اما سرانجام پیروز نهایی این ایستادگی با همه هزینه‌های آن، مردم ایران و جوانان و زنان این مرز و بوم هستند که در طرف عدالت، آزادی و حقوق بشر قرار گرفته اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید