رفتن به محتوای اصلی

ابراز نگرانی آمریکا از سرکوب مردم به دست این گشت+ویدئو

ابراز نگرانی آمریکا از سرکوب مردم به دست این گشت+ویدئو

یک روز پس از اعلام آغاز فعالیت دوباره گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها، واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد و آمریکا نسبت به این اقدام رژیم ابراز نگرانی کرد. گزارش‌هایی از درگیری ماموران گشت ارشاد با مردم و حضور دوباره «ون‌ها» منتشر شده، اما رسانه‌های حکومتی این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

توییتر دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه ۲۶ تیر درباره گزارش‌ها مبنی بر فعالیت دوباره گشت ارشاد برای اجرای سیاست حجاب اجباری ابراز نگرانی کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد رژیم از اعتراضات درس نگرفته است.»

این دفتر افزود: «زنان و دختران در همه جا باید اجازه داشته باشند هر چه می‌خواهند بپوشند.»

آمریکا و دیگر کشورهای غربی پیشتر در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، گشت ارشاد را به دلیل نقش داشتن در سرکوب‌ها تحریم کرده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز دوشنبه نوشت که بر اساس پیگیری‌های این خبرگزاری «از فرماندهان ارشد» نیروی انتظامی، «به هیچ عنوان ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها برنمی‌گردند و هیچ خودرویی با بغل‌نویسی گشت ارشاد در خیابان‌ها دیده نخواهد شد.»

این خبرگزاری افزود: «بر این اساس اگر از این پس، فیلمی از حضور ون‌ها در خیابان یا درگیری‌‌هایی در سوار کردن افراد به این خودروها منتشر شد یا ساختگی است یا آرشیوی که با اهداف خاص منتشر شده است.»

با این حال، تسنیم ادامه داد: «گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس که پیش از این هم مردم آنها را در خیابان دیده‌اند، در کنار تمام ماموریت‌های قبلی اگر مواردی از پوشش‌های نامتعارف را ببینند به افراد تذکر لسانی می‌دهند.»

این ادعای تسنیم در حالی است که بر اساس ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، گروهی از مردم در رشت در شامگاه ۲۵ تیر ماه در میدان شهرداری این شهر برای حمایت از زنان مقابل گشت ارشاد تجمع کرده و ماموران به مردم حمله کرده‌اند.

 

همچنین یکی از مخاطبان ایران اینترنشنال ویدیویی از استقرار ون‌های گشت ارشاد در مقابل پاساژ ارگ در کرمانشاه ارسال کرده و از دستگیری زنان به علت بی‌حجابی می‌گوید.

 

همچنین روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، ویدیوی تلاش یک زن چادری برای بازداشت یک دختر را جعلی خواند و نوشت: «ویدیو به گونه‌ای فیلمبرداری شده که هویت ون (رنگ خودرو و نشانه‌های دیگر) مشخص نیست و حتی چهره زن چادری و زن بی‌حجاب هم معلوم نیست و مجعول‌بودن فیلم مشخص است.»

روز یکشنبه سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها خبر داد و گفت که پلیس از روز جاری «با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور» با زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند «برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد».

او اضافه کرد که بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها، «در پی مطالبات مردمی و خواسته‌های گروه‌ها و نهاد‌های مختلف اجتماعی و همچنین تاکید» ابراهیم رئیسی صورت گرفته است.

اعلام رسمی بازگشت نیروهای پیاده و سواره گشت ارشاد به خیابان‌ شهرهای ایران در حالی است که در هفته‌های اخیر با وجود گزارش‌های غیررسمی از حضور نیروهای امنیتی در راستای اعمال حجاب اجباری، حضور گشت ارشاد رسما اعلام نشده بود.

کمی پس از انتشار خبر فعالیت دوباره گشت ارشاد، خبر بازداشت محمد صادقی، بازیگر ۳۰ ساله منتشر شد. او بعد از انتشار چند استوری در اعتراض به بازگشت ون‌های گشت ارشاد در حالی که مشغول یک لایو اینستاگرامی بود بازداشت شد.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه نوشت که در تهران، ماموران زن و مرد گشت ارشاد را می‌توان دید که با ون‌های مخصوص خود در خیابان‌ها گشت می‌زنند.

مسیح علینژاد روزنامه‌نگار و از مخالفان جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار ویدیوی حمله مامور گشت ارشاد به یک دختر در تهران، در توییتی نوشت: «مهسا امینی هم به همین شکل بازداشت و بعد کشته شد. آن روزنامه‌نگارانی که با هیجان تعطیلی گشت ارشاد را گزارش می‌کردند، کجا هستند؟»

 

Image removed.

خبر بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها در حالی است که حکومت لایحه‌ای را نیز برای تشدید کردن اعمال حجاب اجباری موسوم به لایحه «عفاف و حجاب» تدوین کرده است. اما رسانه‌های حکومتی از جمله روزنامه کیهان گفته‌اند که این لایحه قدرت مقابله با «بی‌حجابی» را ندارد.

دختران و زنان ایرانی به تهدیدهای حکومت توجهی ندارند و با حضور بدون حجاب اجباری خود در خیابان و اماکن عمومی، به مبارزه مدنی خود ادامه می‌دهند.

غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده مجلس، روز دوشنبه به «شرق» گفت: «کسانی که گشت ارشاد یا هر چیزی شبیه به آن را دوباره راه‌اندازی کرده‌اند، اولا باید مستندات قانونی خود را برای احیای دوباره آن ارائه دهند. دوم اینکه بگویند زمانی که گشت ارشاد برقرار بود، چه دستاوردهایی داشته و چقدر در جامعه در این منظر مؤثر بوده است؟»

او ادامه داد: «صحیح این بود که این افراد صبوری می‌کردند تا لایحه حجابی که از طرف دولت و قوه قضائیه به مجلس آمده است، به نتیجه و خروجی برسد تا مشخص شود مجلس و حاکمیت چه تصمیمی دراین‌باره می‌گیرد، بعد مطابق آن حرکت می‌کردند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید