رفتن به محتوای اصلی

اعلام «حمایت کامل» ابراهیم رئیسی از پوتین پس از شورش واگنر

اعلام «حمایت کامل» ابراهیم رئیسی از پوتین پس از شورش واگنر
فرمانده پلیس ایران به روسیه می‌رود

کاخ کرملین اعلام کرده است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «حمایت کامل» ایران را به اطلاع او رسانده است.

به نوشته سایت ریاست جمهوری روسیه، آقای رئیسی «در ارتباط با رویدادهای ۲۴ ژوئن، حمایت کامل خود را از رهبری فدراسیون روسیه اعلام کرده است».

روز جمعه اعضای گروه شبه‌نظامی واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین بحرانی بزرگ برای روسیه و ولادمیر پوتین ایجاد کردند و شروع به حرکت به سمت مسکو کردند. در نهایت پس از توافق با کرملین با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، او و نیروهای تحت امرش ناگهان به منطقه تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین بازگشتند.

اکنون در بیانیه کرملین درباره صحبت ابراهیم رئیسی با پوتین نوشته شده که دو رئیس‌جمهور در باره «چشم‌انداز توسعه همکاری‌های موثر دو جانبه، با تاکید بر تحقق عملی توافق‌های موجود در زمینه تجارت، انرژی و حمل و نقل» گفتگو کرده‌اند.

سفر خارجی نادر رئیس پلیس ایران

در زمینه «توسعه همکاری‌های» تهران و مسکو، اکنون رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که سرتیپ احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با هدف «توسعه همکاری» بین دو کشور، به روسیه سفر می‌کند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته این سفر «بنا به دعوت رسمی طرف روسی برای بازدید از ظرفیت‌های پلیس روسیه در مبارزه با جرایم سازمان یافته» انجام می شود و طی آن قرار است تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه پلیسی با روسیه امضا شود.

فرماندهان انتظامی در ایران در موارد نادری سفر خارجی انجام می‌دهند.

برنامه دیدار سرتیپ رادان تازه‌ترین نشانه از روابط نزدیک ایران به روسیه است.

آقای رادان دی ماه سال گذشته با حکم علی خامنه‌ای فرمانده جدید انتظامی شد. دور جدید اعتراضات در ایران از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده بود. سرتیپ رادان در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ جانشین فرمانده انتظامی و از چهره‌ای اصلی سرکوب خونین معترضان بود.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا آقای رادان را به دلیل آنچه نقض فاحش خقوق بشر در ایران عنوان می‌شود، تحریم و از جمله از سفر به قلمروی خود منع کرده‌اند.

اوکراین و متحدان غربی‌اش ایران را متهم کرده‌اند که در جنگ اوکراین از روسیه حمایت تسلیحاتی می‌کند.

در روسیه چه اتفاقی افتاده است؟

روز جمعه یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر، در خط مقدم با نیروهای اوکراینی می‌جنگد، مقام‌های نظامی روسیه را به بمباران نیروهایش در اوکراین متهم کرد.

سپس صبح روز شنبه، زمانی که پریگوژین اعلام کرد که سربازانش علیه رهبری نظامی روسیه «برای عدالت» راهپیمایی خواهند کرد، با عبور از مرز اوکراین وارد شهر جنوبی «روستوف روی دن» روسیه شدند.

کرملین، پریگوژین را به «شورش مسلحانه» متهم کرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی متعهد شد کسانی را که به روسیه «خیانت کرده اند» مجازات کند.

اما در کمتر از ۲۴ ساعت پریگوژین شورش را پایان داد و نیروهای واگنر از شهر «روستوف روی دن» خارج شدند و مقرهای نظامی‌ این شهر را تخلیه کردند.

کرملین هم اعلام کرد که از اتهامات جنایی علیه پریگوژین به «خیانت» متهم شده بود صرفنظر می‌کند. کمی بعد، پریگوژین موافقت کرد که روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند، اگرچه محل اختفای او در حال حاضر مشخص نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید