رفتن به محتوای اصلی

لغو نشست سالانه مجاهدین خلق و درگیری با پلیس آلبانی در کمپ این سازمان

لغو نشست سالانه مجاهدین خلق و درگیری با پلیس آلبانی در کمپ این سازمان

در درگیری پلیس آلبانی با اعضای سازمان مجاهدین خلق، «یک نفر کشته شده» است

صدها پلیس آلبانی با اعضای سازمان مجاهدین خلق در «کمپ اشرف» در این کشور درگیر شدند. در جریان این درگیری «یک عضو سازمان مجاهدین خلق کشته» و شماری دیگر مجروح شدند. شورای ملی مقاومت، چتر سیاسی این سازمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله «به درخواست» حکومت ایران بوده است. درگیری در آلبانی ساعاتی پس از اعلام پلیس فرانسه مبنی بر منع سازمان مجاهدین از برگزاری تجمع سالانه در پاریس رخ می‌دهد.

مجاهدین خلق در بیانیه‌ای در همین خصوص نوشته‌اند که «بدرخواست فاشيسم دينی حاكم بر ايران، صبح امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ پليس آلبانی در يك اقدام جنايتكارانه و سركوبگرانه به اشرف حمله كردند. بسياری از درها و كمدها و وسايل را شكستند و با گاز اشك‌آور و گاز فلفل به ساكنان حمله كردند. بسياری از كامپيوترها را شكسته و يا با خود برده‌اند».

بنابر اعلام سازمان مجاهدین خلق «در حمله ناگهانی پلیس آلبانی» علی مستشاری، عضو این سازمان، «کشته شد» و شماری از اعضای این کمپ هم به بیمارستان «مادر ترزا» در تيرانا، پایتخت آلبانی، منتقل شدند.

پلیس آلبانی می‌گوید «با حکم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته» به اردوگاه مجاهدین یورش برده است. عملیات پلیس آلبانی ساعت سه بامداد به وقت محلی آغاز شده است.

پلیس می‌گوید از هیچ وسیله مرگباری استفاده نکرده است. وزارت کشور آلبانی می‌گوید «متاسفانه، مقاومتی در داخل اردوگاه علیه کار پلیس ایالتی صورت گرفت که برخلاف چارچوب رویه‌ای اجرای قانون است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی پلیس این عملیات تلفات نداشته و بررسی‌های لازم درباره مرگ و میر در بیمارستان محل اقامت انجام خواهد شد». پلیس همچنین می‌گوید فرد کشته شده «لزوما ارتباطی» با عملیات این نیروهای پلیس نداشته است.

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید بیش از« ۱۰۰۰ پلیس» در این عملیات شرکت داشتند.

اکثریت قریب به اتفاق ساکنان کمپ مشهور به «اشرف ۳» پناهندگان سیاسی‌اند که از عراق به آلبانی منتقل شدند.

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید رفتار با این گروه «يادآور» رفتار با این سازمان پس از سقوط صدام حسین و حملات به اردوگاه این گروه در عراق است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت خشونت پلیس آلبانی را مغایر کنوانسیون‌های پناهندگی و بین‌المللی و همچنین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر دانسته و از اتحادیه اروپا خواسته است تا در این مورد از دولت آلبانی «حسابرسی کند».

.

درباره اردوگاه مجاهدین در آلبانی چه می‌دانیم؟

در سال‌های گذشته و پس از بسته شدن اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق، آلبانی مقصد بیش دو هزار عضو سازمان مجاهدین بوده که در اردوگاهی در این کشور زندگی می‌کنند.

از سال ۲۰۰۹ پس از آنکه آمریکا حفاظت از اردوگاه‌های اشرف و لیبرتی، محل اقامت اعضای سازمان مجاهدین خلق را به نیروهای عراقی سپرده، این گروه بارها هدف حملات مرگبار قرار گرفت و ده‌ها نفر از اعضای این سازمان در این حملات کشته شدند.

کمپ فعلی سازمان مجاهدین خلق در محلی بین شهر ساحلی دورس و تیرانا، پایتخت آلبانی، قرار دارد. بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین پس از ترک قرارگاه اشرف در استان دیاله عراق به کمپ لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد رفتند و از آنجا سرانجام به آلبانی منتقل شدند.

استقرار اعضای سازمان مجاهدین در آلبانی روابط ایران و آلبانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و مقام‌های آلبانی پیش از این هم دیپلمات‌های ایران و همین طور ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به جاسوسی و تلاش برای خرابکاری در این کشور متهم کرده بودند.‌

در سپتامبر ۲۰۲۲ دولت آلبانی به دنبال یک حمله سایبری روابط خود با ایران را قطع کرد. در پی این اقدام وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن «بی‌اساس» خواندن اتهامات، اقدام دولت آلبانی را محکوم کرده و درباره میزبانی این کشور از اعضای سازمان مجاهدین خلق، اظهار «تاسف» کرد.

سازمان مجاهدین منع گردهمایی در پاریس «معامله‌ شرم‌آور» فرانسه با ایران خواند

Image removed.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 

پلیس فرانسه در نامه‌ای سازمان مجاهدین خلق را از برگزاری گردهمایی سالانه‌اش در پاریس منع کرد و علت این موضوع را «خطر حمله» دانست. شورای ملی مقاومت اما می‌گوید «معامله‌ای شرم‌آور» در جریان است.

‌تجمع‌های سالانه سازمان مجاهدین که از ۲۰۰۸ در فرانسه برگزار شده، قرار بود اول ژوئیه برگزار شود ولی اکنون پلیس «نگرانی‌هایی امنیتی جدی» را علت لغو آن عنوان کرده است.

یک منبع نزدیک به شورای ملی مقاومت که نخواست نامش فاش شود به بی‌بی‌سی فارسی گفت که وکلای سازمان مجاهدین با طرح شکایت در مراجع حقوقی و پیگیری از طریق کانال‌های سیاسی با اقدام پلیس مقابله خواهند کرد.

اکنون سازمان مجاهدین در بیانیه‌ای نوشته «ممنوع كردن تظاهرات ايرانيان معامله‌ای شرم آور عليه دمکراسی و آزادی بيان و آزادی اجتماعات و تسلیم شدن به باج خواهی و گروگانگیری فاشیسم دينی حاكم بر ايران است».

لغو تجمع سازمان مجاهدین در حالی صورت می‌پذیرد که سازمان در ماه فوریه تجمعی را با حضور هزاران نفر در پاریس برگزار کرده بود.

Image removed.

منع به خاطر خطر «حمله تروریستی» و همچنین رقابت‌های «اپوزیسیون»

پلیس فرانسه ضمن برشمردن خطرات حملات «تروریستی» دلایل دیگری هم برای لغو برنامه سازمان مجاهدین برشمرده، از جمله دلایل «ژئوپلتیک» و همچنین درگیری گروه‌های رقیب در اپوزیسیون ایران.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیشتر فاش کرده که آزادی دو زندانی فرانسوی بخشی از توافق‌هایی میان ایران و فرانسه بوده است. در حال حاضر ایران و غرب سلسله مذاکراتی را پیش می‌برند که هدف از آن کاهش تنش‌های فزاینده عنوان شده است.

پلیس فرانسه هم در بیانیه‌ای متذکر شده که «شرایط ژئوپلتیک» می‌تواند در نظم عمومی اختلال ایجاد کند.

علاوه بر این پلیس فرانسه تایید کرده که از اواخر ماه مه، سه حمله به ساختمان سازمان مجاهدین صورت گرفته که در آن یک مورد تیراندازی و یک مورد آتش‌سوزی در دست بررسی است.

همچنین پلیس فرانسه درگیری بین نیروهای سازمان مجاهدین با گروه‌های رقیب در اپوزیسیون را خطر دیگری دانسته که بر اساس آن سازمان مجاهدین از برگزاری گردهمایی منع شده است. در گردهمایی‌های پیشین سازمان مجاهدین چنین اتفاقی رخ نداده و معمولا این تجمع در مکان‌ها مسقف و بسته برگزار می‌شود.

همچنین پلیس فرانسه حضور شخصیت‌های سیاسی از کشورهای دیگر در این مراسم و لزوم حفاظت از آنها را از دیگر نگرانی‌های امنیتی عنوان کرده است.

منع برگزاری تجمع مجاهدین خلق در حالی صورت می‌گیرد که روسای جمهوری ایران و فرانسه ۱۰ روز پیش به مدت ۹۰ دقیقه تلفنی صحبت کردند.

اواخر اردیبهشت امسال ایران برنارد فیلان و بنجامین بریر دو تبعه فرانسوی زندانی در ایران را آزاد کرد. علاوه بر این، بلژیک نیز اخیرا اسدالله اسدی را به توطئه برای بمبگذاری در نشست سازمان مجاهدین در پاریس محکوم شده بود، آزاد کرد. در همان زمان، ایران سه زندانی فرانسوی دیگر را هم آزاد کرد.

در آن زمان رسانه‌های ایران گزارش دادند وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران از اقدام «انساندوستانه» جمهوری اسلامی ایران برای آزادی دو تبعه فرانسوی تشکر کرده و آن را گامی موثر و اعتمادساز خوانده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید