رفتن به محتوای اصلی

خبر خوب یا بد برای جمهوری اسلامی و یا اپوزیسیون برانداز ؟!

خبر خوب یا بد برای جمهوری اسلامی و یا اپوزیسیون برانداز ؟!

احمد زیدآبادی- حملهٔ پلیس آلبانی به مقر سازمان مجاهدین خلق در آن کشور آن هم بلافاصله پس از منع برگزاری گردهم‌آیی سالانهٔ این سازمان از سوی پلیس فرانسه، خبر خوبی برای جمهوری اسلامی است یا خبری بد؟

اگر این دو اتفاق بر اثر توافق پشت‌پردهٔ جمهوری اسلامی و اتحادیهٔ اروپا رخ داده باشد، بدون تردید خبر خوشی برای تهران است، اما اگر توافقی بین دو طرف صورت نگرفته باشد، دو رویداد فوق می‌تواند اقدامی در جهت رفع مانعی بزرگ در راه اتحاد اپوزیسیون برانداز به رهبری رضا پهلوی تفسیر شود و بنابراین خبر بدی برای جمهوری اسلامی است.

تحولات روزهای آینده صحت و سقم هر یک از این دو احتمال را روشن خواهد کرد.

در درگیری پلیس آلبانی با اعضای سازمان مجاهدین خلق، «یک نفر کشته شده» است

Image removed.

یورش پلیس به اعضای سازمان مجاهدین

 

صدها پلیس آلبانی با اعضای سازمان مجاهدین خلق در «کمپ اشرف» در این کشور درگیر شدند. در جریان این درگیری «یک عضو سازمان مجاهدین خلق کشته» و شماری دیگر مجروح شدند. شورای ملی مقاومت، چتر سیاسی این سازمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله «به درخواست» حکومت ایران بوده است. درگیری در آلبانی ساعاتی پس از اعلام پلیس فرانسه مبنی بر منع سازمان مجاهدین از برگزاری تجمع سالانه در پاریس رخ می‌دهد.

مجاهدین خلق در بیانیه‌ای در همین خصوص نوشته‌اند که «بدرخواست فاشيسم دينی حاكم بر ايران، صبح امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ پليس آلبانی در يك اقدام جنايتكارانه و سركوبگرانه به اشرف حمله كردند. بسياری از درها و كمدها و وسايل را شكستند و با گاز اشك‌آور و گاز فلفل به ساكنان حمله كردند. بسياری از كامپيوترها را شكسته و يا با خود برده‌اند».

بنابر اعلام سازمان مجاهدین خلق «در حمله ناگهانی پلیس آلبانی» علی مستشاری، عضو این سازمان، «کشته شد» و شماری از اعضای این کمپ هم به بیمارستان «مادر ترزا» در تيرانا، پایتخت آلبانی، منتقل شدند.

پلیس آلبانی می‌گوید «با حکم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته» به اردوگاه مجاهدین یورش برده است. عملیات پلیس آلبانی ساعت سه بامداد به وقت محلی آغاز شده است.

پلیس می‌گوید از هیچ وسیله مرگباری استفاده نکرده است. وزارت کشور آلبانی می‌گوید «متاسفانه، مقاومتی در داخل اردوگاه علیه کار پلیس ایالتی صورت گرفت که برخلاف چارچوب رویه‌ای اجرای قانون است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی پلیس این عملیات تلفات نداشته و بررسی‌های لازم درباره مرگ و میر در بیمارستان محل اقامت انجام خواهد شد». پلیس همچنین می‌گوید فرد کشته شده «لزوما ارتباطی» با عملیات این نیروهای پلیس نداشته است.

سازمان مجاهدین دولت فرانسه را به معامله با حکومت ایران متهم کرد

شورای ملی مقاومت ایران، وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران، با انتشار بیانیه‌ای مخالفت فرمانداری پاریس را با برگزاری تظاهرات این سازمان در اول ژوئیه محکوم کرد و آن را مصداق تسلیم شدن در مقابل "فشارها و باجگیری‌های فاشیسم مذهبی در قدرت در ایران" دانست.

ناصر اعتمادی -

در این بیانیه شورای ملی مقاومت ایران ممنوعیت تظاهرات در پاریس را نوعی "معاملۀ شرم‌آور" با حکومت ایران و به زیان دموکراسی و آزادی بیان توصیف کرد.

شورای ملی مقاومت ایران در نظر داشت در اول ژوئیه آینده با برگزاری تظاهراتی در پاریس دهها هزار نفر از ایرانیان اروپا را علیه سرکوب معترضان در ایران تجهیز کند. فرمانداری پاریس با این استدلال که چنین تظاهراتی می‌تواند به آشوب در نظم عمومی منجر شود با برگزاری آن مخالفت کرد.

شورای ملی مقاومت ایران در بیانیۀ خود تصریح کرده است که با استفاده از همۀ امکانات قانونی و سیاسی علیه "این ممنوعیت غیرقانونی شکایت خواهد کرد." این بیانیه همچنین دولت فرانسه را متهم کرده که در نتیجۀ فشار رژیم روحانیون ایران برگزاری تظاهرات اول ژوئیه را منع کرده زیرا، به گفتۀ این بیانیه، "دیکتاتوری مذهبی ایران از استقبال مردمی دهها هزار نفر از سازمان مجاهدین خلق ایران و نقش کلیدی آن در قیام" مردم این کشور نگران است.

فرمانداری پاریس با استناد به "اوضاع ژئوپُلتیک" با برگزاری تظاهرات سازمان مجاهدین مخالفت و تصریح کرده که نباید خطر تهدید تروریستی را نادیده گرفت و برگزاری چنین تظاهراتی تأمین امنیت خود تظاهرات و مهمانان حساس آن را مسئله‌ای بسیار پیچیده می‌کند.

در سال ٢٠۱۸ مقامات فرانسه در آخرین لحظه از انفجار یک بمب در گردهم‌آئی سازمان مجاهدین خلق ایران در حومۀ پاریس جلوگیری کردند. در ارتباط با این عملیات تروریستی نافرجام دست کم چهار تن از جمله دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین، اسدالله اسدی، به عنوان هماهنگ‌کنندۀ عملیات دستگیر شدند. ماه گذشته اسدالله اسدی در نتجۀ تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک آزاد شد و به تهران بازگشت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید