رفتن به محتوای اصلی

سرگذشت و دامنه تلاش برای حذف نام «فداییان خلق»

سرگذشت و دامنه تلاش برای حذف نام «فداییان خلق»
https://youtu.be/K7qxdbLuLG8

 

گزارش برگزاری کنگره سوم حزب چپ ایران( فداییان خلق) که منتشر شد ، شاهد نام جدید « حزب چپ شدیم. ازجمله فتوحات کنگره مزبور ، منظور نکردن نام فداییان خلق بود، گر چه خبر در خدمت وحدت نبود ، اما غافلگیرکننده هم نیز نبود . عدم دعوت از سازمان برای حضور در کنگره، اسم رمزی بود که قبلا عملیات حذف نام فداییان خلق را هدف گذاری کرده بود. بعد ازپایان کنگره ، پاراگرافی از گزارش با حالت پیروزمندانه اعلام میکند : « ازدو قراری که بررسی آنها تا اتخاذ تصمیم پیش رفت، یکی از آنها قرار مربوط به نام حزب بود. این قرار پیشنهادی ، از کنگره میخواست که قید فداییان خلق آمده در نام تا کنونی حزب چپ را بردارد ». این اتفاق چندان هم غیر منتظره نبود ، گر چه دلیل این اقدام مزبورفعلا مکتوم نگهداشته شده است ، ولی شاید بعدها آشکار گردد، که چرا کنگره زود رس حزب چپ بر سر شاخ بن برید.                                                                                     
در گزارش روز سوم کنگره (1) میخوانیم :« پیرامون این مهم ، موافقان و مخالفان سخن گفتند و آنگاه کنگره به تصمیم در این زمینه پرداخت . قرار پیشنهادی با 1/74 در صد آرای موافق به تصویب رسید و قرار شد ازاین پس حزب ما با عنوان حزب چپ ایران نامیده شود» هنوز جای امیدواری هست، شاید حضور 25 درصدی مخالفین حذف عنوان فداییان خلق، بتواند دوستان حزبی خود را از کژراهه باز گردانند، و این اشتباه تاریخی خود را اصلاح نمایند.
هنوز مشخص نشده است در پشت پرده این حذف نام چه گذشته است،  درحزب چپ تا قبل از کنگره اخیر ، انتساب به فداییان خلق را باعث افتخار میدانست و آنان را از خاکستر سرکوب جنبش چپ دردهه های سی و چهل خورشیدی میدانست، که نشان خود را بر تحولات زمانه ی خود زده و هنوز هم میزند . شاید حزب چپ ادعا کند که سیاست دهه 60 سازمان ،از نام پر افتخار فداییان  تبری جسته  است اما نمیدانند که در راه آمده تا بدینجا ،هیچگاه نقد آنها به سیاست سازمان فداییان خلق ایران –اکثریت – استدلال چندان محکمی نداشته و هرگز متوجه شرایط حساس و خطیرنشدند در آن زمانه تدوین آن سیاست و خط مشی ، در زمانه جنگ سرد و مضاعف بر آن تکرار کودتای 28 مرداد و..... ایجاد هراس کرده بود .        
دوستان ! شما خود را ماحصل نقد شکست ها ، انشعابات وپراکندگی های جنبش فداییان می دانستید که بر آن شدید تا به همت فداییان خلق و در پرتواتحاد نیروهای چپ ، تشکلی نظیر سازمان فداییان خلق ایران –اکثریت- را تشکیل دهید ، و آن را به مقام نیروی تاثیرگذار برسانید ، تا سیاست های حزب نو تاسیس، بتواند خود را به حلقه اتصال امید و آرزوهای اکثریت جامعه تبدیل کند . لیکن با حذف نام فداییان خلق، باعث بیشتر ناشناخته ماندن حزب نو تاسیس درسطح جامعه ایران میشوید ، واین فاصله حزب چپ را از مقام تشکلی مطرح به ارگانی اثر گذار تبدیل نشوند .
از خاطر نخواهد رفت شما درهنگامه راه روی از یاران فدایی خود برگرداندید و به بهانه های ناموجه حرکت سازمان شکنانه را رقم زدید ، لیکن جدایی شما از سازمان ، باعث قوی شدن شما نشد . از خاطرتان نرود که با ریزش مکرر در سراشیبی انشعاب ره می سپردید ، حتی الحاقات بعدی با عناصر جداشده از شما ، هم نتوانست آن منزلت اجتماعی – سیاسی هنگام حضورتان در سازمان را به شما بازگرداند . نهایتا بعد از دهه ها انفعال و پراکندگی این بار شما دست یاری به سوی سازمان دراز کردید تا سازمان زمینه ای را فراهم کند . در نتیجه موضوع تشکیل تشکل بزرگ چپ در دستورکارکنگره های سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت ) قرار گرفت و با تلاش سازمان و به اتفاق آرا حزب چپ ایران متولد شد و به اتفاق آرا حزب چپ ایران متولد شد و نام فداییان خلق بر تارک حزب نو تاسیس ثبت شد و از آن اعتبار یافت.
حالا چه اتفاقی افتاده است ، که نام تاریخی و با قدمت 53 ساله ای که تا قبل از کنگره اخیر نقطه قوت تان بود را حذف میکند ؟                                                                      
نمیدانم احساس موافقین بعد ازتصویب  حذف نام فداییان خلق ازحزب چپ چه بود ؟ و چرا بایستی خود را از زیرچترتاریخ پراعتبار خارج سازند، لیکن فراموش نکنید ، با تغییر نام حزب نمیتوان انتظار داشت کنشگران سیاسی چپ و فعالان مدنی مقید به روش مبارزه مسالمت جویانه بویژه در داخل کشوربه حزب شما بپیوندند ، آن چه مهم می نمایاند بعد ازاین حزب نوتاسیس بدون نام فداییان خلق ، چگونه میتواند در ایران جای پای محکم باز کند ؟ تا بتواند در داخل کشور در مقام نیرویی در سطح جامعه مطرح شود.                                    
تاریخ تحزب در ایران نشان میدهد که تغییر نام سازمانهای سیاسی چندان به سهولت انجام نمی شده و آنهایی هم که اقدام به تغییر نام نموده اند ، در پیچ کوچه های تاریخ محو شده اند . هنوز هستند تشکل هایی که در برابرتغییرنام تشکل خود مقاومت کرده اند، قبلا هم گفته ام و بار دیگر میگویم ، هرگز نهضت آزادی خلعت نام تاریخی را به عطای اعطای آزادی فعالیت درجمهوری اسلامی تاخت نزد و بر سر تغییر نام مبادله ای انجام نداد، یا سازمان کارگران انقلابی ( راه کارگر) علیرغم  آنکه مواجه با انشعاب سی تن از جمله محمد رضا شالگونی و روبن مارکاریان مواجه شد، حتی منشعبین با وجود اینکه خود را « هیات اجرایی سازمان کارگران انقلابی ایران» نامیدند و با آن معروف شدند ، باز زیرچتر نام شناخته شده خود ماندند. خوشبختانه چه ماندگان و چه منشعبین ازحذف نام راه کارگر پرهیزکردند. اینکه علت اصرار دوستان حزب چپ ایران از تبری جستن ازنام فداییان خلق چیست ؟ پرسشی است که نباید بی پاسخ بماند. ولی احتمال میدهم حزب چپ ایران ، کپی برداری ناشیانه ای از تغییر نام تشکل های چپ در آلمان، فرانسه و... را در پیش گرفتند ، یعنی چون آنها چنان کردند، ما نیز چنین کنیم ، تا چنان شود که آنها شدند . 
دوستان، هنوز زود بود که خلعت فداییان خلق را کنار بگذارید ، زیرا حزب چپ اگر محاسبات سیاسی واقع بینانه داشت ، متوجه میشد در قامت فداییان خلق سریع تر به نیروی عمده جامعه تبدیل میشود . ولی حزب چپ برون جسته از کسوت فداییان خلق ، راه دشواری در پیش دارد، یعنی نخست بایستی خود را به اقشار زحمتکش و فرو دست جامعه معرفی نماید تا بعد از ان به عنوان تشکل حامی زحمتکشان مطرح شود و این راه دشوار در چشم اندازکوتاه مدت و تا حدودی میان مدت برای حزب چپ ایران امکانپذیر نیست که در عرصه جامعه مطرح شود. بنابراین تا دیر نشده به نقطه ماقبل کنگره باز گردید واز اجرای مصوبه زیان بارصرف نظر کنید . زیرا چاره ای جز این تجدید نظرسرنوشت ساز ندارید. تبعات تجدید نظراین خواهد بود ، که هم از توانمندی کافی برای اتحاد با دیگرجریانات چپ برخوردار میشوید ، و  هم در پرتو نام فداییان خلق و به اعتبار آن ، ضمن برخورداری حمایت دیگرنیروهای سیاسی هموند ، قادر میشوید در میان زحمتکشان و اقشاری از طبقه متوسط ، پایگاه اجتماعی لازم را از آن خود کنید.                                                                             
دوستان فراموش کرده اید پروژه وحدت چپ ، در یک پروسه ده ساله با افت و خیزبه وحدت رسید ، ولی در راستای تحقق اتحاد اتحادها دچار ناکامی میشود چرا؟ حضور شما در میان تنی چند ازعناصر چپ داخل کشور را عامل تاثیر گذارندانید، به این واقعیت فکر کنید که بدون نام فداییان خلق کماکان نیروی ناشناخته در سطح جامعه خواهید ماند . شاید بعضی از رفقای حزب چپ تصور میکنند ، حضور آنها به واسطه تبلیغ تعداد اندک هواداران داخل کشور از طریق شبکه های اجتماعی میتواند میتواند انعکاس دهنده صدای حزب چپ باشد . تجربه ثابت کرده است ، اینگونه که میپندارید نیست ، مردم ایران بیش ازهر چیز به حضور فیزیکی جریان شناخته شده در عرصه پیکار حساس هستند و به شعارهای از راه دور سازمان های ناشناخته توجهی ندارند. بنابر این برقراری رابطه تنگاتنگ با مردم اولین گام عمده ای است که میتواند حزب چپ را به تشکلی تاثیر گذار نظیر سازمان فداییان خلق ایران – اکثریت- تبدیل کند.                                                                                              
تردیدی ندارم مردم ایران ، بیش از هر زمان دیگری به یک حزب چپ نیرومند نیاز دارند ، شاید کنگره گمان میکند با حذف نام فداییان قادر خواهد شد در قامت یک چپ نیرومند رخ بنماید ، تا بتواند ایران را از یک بن بست خطرناک خارج کند . لیکن گمان مبرید، بعد از تغییر نام از کمند خطاهای گذشته انشعاب هایتان از سازمان فداییان رسته اید و راه خطای دیگری در پیش نمیگیرید . به گواه اقدامات سازمان شکنانه و انحلال طلبانه تان، شما همانی هستید که بودید ، عناصری عجول و احساسی که ناتوانی در ارزیابی رویداد ها را فریاد میکنید . بیایید تلاش تان را صرف ساختن امور نو کنید .                                       
نوشته حاضربا اشراف به گزارش 15 خرداد  مطابق با 5 ژوییه کنگره سوم در «به پیش» ( 2 ) داشت تمام میشد که حزب چپ مجددا بعد از 9 روز مطلبی  را در وبسایت «به پیش» منتشر کرد (3) که در صد آماری موافقین و مخالفین حذف نام فداییان با گزارش 9 روز پیش مغایرت داشت . گزارش مزبور (4)  قرار مربوطه به حذف نام فداییان خلق را چنین اعلام میکند . که « با73.8 در صد رای موافق ، 19 در صد رای مخالف و 2.7 در صد آرای کنگره به تصویب رسید»                                                                             
مغایرت آمار مزبور شبه آفرین است، زیرا علت تغییر و تبدیل 25 در صد مخالفین و 19 در صد حذف نام فداییان خلق را بیان نمیکند . واقعا حزب چپ چرا چنین تلاش مبهمی را انجام میدهد؟ شاید دلیل آن کاهش وزن مخالفین حذف نام در حزب نو پا میباشد . به نظر شما دلیل دیگر این مغایرت چه میتواند باشد                                                                  

مهرزاد وطن ابادی                                                                                 

پانویس                                                                                                 
    گزارشی برگزاری کنگره سوم حزب چپ ایران .( دوشنبه 5 ژوییه 2023 « به پیش») کنگره « زن ، زندگی، آزادی » (1)
مراجعه به پانویس بالا (2)
گزارش برگزاری و تصمیمات کنگره حزب چپ ایران  ( چهارشنبه 14 ژوییه 2023 « به پیش » ) (3)
مراجعه به پانویس 3 (4)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید