رفتن به محتوای اصلی

موج جدید سرکوب کولبران؛ زخمی شدن ۴ کولبر در کمتر از یک هفته

موج جدید سرکوب کولبران؛ زخمی شدن ۴ کولبر در کمتر از یک هفته
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

بنا به آمار منتشره، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳۰ کولبر در مناطق مرزی غرب کشور کشته و زخمی شدند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در ۱۰ روز منتهی به جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی سرکوب کولبران را تشدید کرد‌ه‌اند. بنا به گزارشات رسیده، طی هفته گذشته حداقل ۴ کولبر توسط نیروهای نظامی در تعقیب و گریز و یا شلیک مستقیم زخمی شده‌اند.

روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیروهای مرزبانی یک کولبر اهل شهرستان ثلاث باباجانی به نام خالد صداقت را هدف تیراندازی مستقیم قرار داده و وی را از ناحیه پا زخمی کردند. اقدام به قتل این کولبر در حالی صورت گرفت که وی هیچ کوله‌ای به همراه نداشت.

شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز یک کولبر جوان اهل سقز حین تعقیب و گریز توسط هنگ مرزی در منطقه هنگه ژال بانه از ناحیه دست زخمی شد.

زخمی شدن ۲ کولبر در یک روز

در تاریخ پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز یک کولبر مریوانی در حین تعقیب و گریز توسط نیروهای نظامی در منطقه هورامان، بر اثر سقوط از کوه از ناحیه دست و پا زخمی شد. وی حبیب محمدی نام دارد. نیروهای نظامی در این روز‌ها صدها کولبر را بیش از ۲۴ ساعت بدون آب و غذا در محاصره قرار داده و به آنها اجازه تردد نمی‌دادند.

روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در منطقه مرزی مریوان و در نزدیکی روستای میرگه دریژ نیروهای نظامی یک کـولبر اهل پیرانشهر به نام فاروغ عزیزی را از ناحیه شکم مورد هدف شلیک خود قرار داده و وی را بشدت زخمی کردند. وی اهل روستای دربکه از توابع پیرانشهر می‌باشد. از وضعیت عمومی وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

کشته و زخمی شدن بیش از ۲۳۰ کولبر در سال ۱۴۰۱

بنا به آمار منتشره، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳۰ کـولبر در مناطق مرزی غرب کشور کشته و زخمی شدند. ۱۷۲ کـولبر توسط نیروهای امنیتی هدف شلیک قرار گرفته بودند. از این تعداد نزدیک به ۴۰ کـولبر کشته شده و سایر کـولبران زخمی و جهت مداوا به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

علت اصلی کـولبری را باید در عملکرد سران حکومت در ۴۴ سال گذشته جستجو کرد. عدم گسترش صنایع، افزایش بیکاری، تورم افسارگسیخته، چاره‌ای جز کـولبری برای افراد این منطقه نگذاشته است. دیکتاتوری حاکم مردم را بین دوراهی مرگ در حین کـولبری و یا گرسنگی مخیر کرده است. کـولبران، انسان‌های زحمتکشی هستند که غم نان دیگران دارند و جان خود را در این مسیر گذاشته‌اند. بخوبی مشخص است، تنها با نابودی این نظام فاسد است که می‌توان انتظار بهبود شرایط زندگی و آینده روشن برای مردم و بخصوص کـولبران را داشته باشیم

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید