رفتن به محتوای اصلی

سروناز احمدی، مترجم کتاب «انقلاب در نقطه صفر» زندانی شد

سروناز احمدی، مترجم کتاب «انقلاب در نقطه صفر» زندانی شد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که سروناز احمدی، مترجم کتاب «انقلاب در نقطه صفر» به فهرست نویسندگان زندانی افزوده شده است. این بیانیه از حکومت خواست «بازداشت و صدور احکام ظالمانه» علیه شهروندان ایرانی به ویژه نویسندگان و اعضای این کانون را «بی‌درنگ» متوقف کند.

در بیانیه کانون نویسندگان ایران که به تازگی منتشر شده، آمده است: «حاکمیت در سال نو‌ پرونده‌ بسیاری از فعالان را به مرحله‌ اجرا گذاشته و احکام صادره را با شتاب به مرحله‌ اجرا رسانده است.»

کانون نویسندگان اضافه کرده است که در این میان «ماشین سرکوب و ستم که با هر آن‌چه انسانی است یک‌سر بیگانه است، سروناز احمدی، مترجم و فعال حقوق کودکان و مددکار اجتماعی و کامیار فکور، روزنامه‌نگار و فعال کارگری را مطابق معمول این سال‌ها، با اتهام‌های واهی پشت درهای بسته محاکمه و با حکمی ظالمانه راهی زندان کرد.»

بر اساس این بیانیه، سروناز احمدی همراه همسرش کامیار فکور، در جریان اعتراضات سراسری ایران علیه جمهوری اسلامی بازداشت و در‌ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه شدند.

 

سروناز احمدی مترجم کتاب «انقلاب در نقطه صفر» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به پنج سال حبس محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر مدت زندانش به سه سال و سه ماه حبس کاهش یافت.

چندی بعد اما این زوج جوان در یک دیدار جمعی، بار دیگر بازداشت شدند و حکم سه سال و سه ماه زندان سروناز‌ احمدی به اجرا در آمد.

کامیار فکور نیز که حکم یک سال زندانش در دادگاه تجدید نظر به هشت ماه حبس تقلیل یافته بود، به زندان اوین منتقل شد.

کانون نویسندگان ایران یادآوری کرده است در روزهای پس از قتل ژینا (مهسا) امینی، شمار زیادی از نویسندگان بازداشت و احضار شدند که سرنوشت پرونده‌ برخی از آنان از جمله مهدی بهمن، نویسنده، هنوز روشن نیست و اکنون سروناز احمدی، مترجم جوان نیز به فهرست نویسندگان زندانی افزوده شده است.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود نوشته است: «این رویه‌ بگیر و ببند که حاکمیت جمهوری اسلامی سال‌ها بر آن پافشاری کرده، مصداق بارز سانسور و نقض آزادی بیان است.»

در پایان بیانیه کانون تاکید شده است: «هر انسانی که دل در گرو آزادی و شأن و کرامت انسانی دارد و هر تشکل آزادی‌خواهی باید خواهان آزادی بی‌‌‌قید و شرط سروناز احمدی و کامیار فکور و همه نویسندگان و روزنامه‌نگاران، فعالان اجتماعی و زندانیان سیاسی و عقیدتی باشد.»

این اولین بار نیست که کانون نویسندگان ایران درباره وضعیت نویسندگان زندانی در کشور هشدار می‌دهد.

از زمان آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی و با شدت گرفتن سرکوب‌ها، کانون درباره تشدید فشارها علیه نویسندگان ابراز نگرانی کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید