رفتن به محتوای اصلی

ستاد امر به معروف می گوید «نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی رفت»

ستاد امر به معروف می گوید «نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی رفت»

ستاد امر به معروف و نهی از منکر که یکی از بازوهای اعمال حجاب اجباری در جمهوری اسلامی ایران است در اطلاعیه‌ای درباره مخالفت ها با حجاب اجباری در ایران، سیاست ها و شیوه های حکومت در مورد حجاب را به طور کم سابقه ای «پوسیده» خوانده است.

بیانیه ستاد امر به معروف گفته «در مواجهه با معضل کشف حجاب نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی رفت بلکه باید به شیوه‌های موثر و کم هزینه روی آورد».

بیانیه به دلیل اظهارات مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی صادر شده که از وضعیت کنونی اعمال حجاب اجباری و قوانین مرتبط با آن و مخالفت شهروندان با حجاب اجباری، انتقاد کرده بود.

ستاد امر به معروف در این بیانیه گفته در نامه سه صفحه‌ای بهمن ماه سال گذشته به رئیس مجلس شورای اسلامی، این ستاد توضیح داده که به تعبیر آن «عمده دلایل مشکل عفاف و حجاب، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که افراد ضعیف الحجاب را مجرم نامیده و برای آنها دستگیری و محاکمه پیش بینی کرده است».

قانون مجازات اسلامی به تظاهر به فعل حرام مجازات تعیین کرده و مقام های جمهوری اسلامی هم می گویند که برداشتن حجاب، یکی از اعمال حرام است. برخی از فقها و روحانیون شیعه، نداشتن حجاب را حرام نمی دانند.

مخالفت ها با حجاب اجباری در ایران که از روزهای اول انقلاب بهمن ۵۷ وجود داشته، از شهریور سال گذشته وارد مرحله تازه ای تری شده است.

اعتراضاتی که به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد، عمدتا در ابتدا به حجاب اجباری بود اما با سرکوب گسترده و خونین اعتراضات، شهروندان معترض مطالبات تازه ای از جمله برچیده شدن حکومت جمهوری اسلامی را مطرح کرده ‌ند.

همزمان با شروع سال نوی ایرانی، مقام های جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده اند که بر شدت نظارت ها بر حجاب افراد می افزایند.

احمدرضا رادان فرمانده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفته اند که از طریق دوربین هایی که در سطح شهر نصب شده پس از تذکر به زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی کنند، آنها را به قوه قضائیه ارجاع می دهند.

با وجود تهدیدات متعدد، زنان ایرانی که معترض حجاب اجباری هستند، از جمله با انتشار عکس‌های خود در شبکه های اجتماعی گفته‌اند که از رعایت اجباری حجاب خودداری می کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید