رفتن به محتوای اصلی

سایه جنگ ایران و اسرائیل وارد مرحله‌ای غیرقابل پیش‌بینی شده است

سایه جنگ ایران و اسرائیل وارد مرحله‌ای غیرقابل پیش‌بینی شده است

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در هفته‌های اخیر با فرماندهان شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی سراسر منطقه، برای هماهنگی حمله‌های اخیر علیه اسرائیل چندین نشست محرمانه برگزار کرده است.

وال استریت ژورنال جمعه در گزارشی نوشت پس از آنکه فرمانده نیروی قدس سپاه تلاش برای ترغیب متحدان منطقه‌ای خود برای دور جدیدی از حملات علیه اهداف اسرائیلی را آغاز کرد، سایه جنگ ایران و اسرائیل وارد مرحله‌ای غیرقابل پیش‌بینی شده است.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش داد قاآنی هفته گذشته به لبنان رفت و در سفارت ایران در بیروت با رهبران حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. این دیدارها تقریبا با حمله راکتی شبه‌نظامیان از جنوب لبنان به اسرائیل همزمان بود.

به گفته این منابع آگاه، قاآنی در اواخر ماه مارس نیز در سوریه با اعضای گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی نشست‌هایی را برگزار کرد و در این جلسات عنوان کرد که جمهوری اسلامی اطلاعاتی در اختیار دارد که از طرح اسرائیل برای انجام عملیات علیه اعضای حماس و جهاد اسلامی در لبنان و سوریه حکایت دارد.

طبق این گزارش، قاآنی در سوریه به شبه‌نظامیان فلسطینی تاکید کرد که در واکنش به حملات اسرائیل به سوریه که اخیرا به کشته شدن دو عضو سپاه به نام میلاد حیدری و مقداد مهقانی منجر شد، فورا و در عرض چند روز به اسرائیل حمله کنند. او تاکید کرد ایران ابزارهای لازم برای این حمله‌ها را در اختیار این گروه‌ها قرار خواهد داد.

این گزارش افزود درپی هماهنگی‌های نیروی قدس، مستشاران نظامی سپاه از ۱۴ فروردین برای طراحی حملات علیه اسرائیل وارد بیروت شدند.

در درگیری‌های اخیر اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی، اسرائیل از سمت سوریه، لبنان و غزه هدف حملات راکتی قرار گرفت و اسرائیل نیز در واکنش مواضع این گروه‌ها را هدف قرار داد.

درپی این حمله‌ها، اسرائیل نگران حمله‌های بیشتر از چندین جبهه علیه خود است و در همین راستا به تقویت پدافند هوایی گنبد آهنین و تغییر جهت تمرکز آن اقدام کرده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های لبنانی، حوادث اخیر میان لبنان و اسرائیل، خطرناک‌ترین اتفاقات پیش آمده میان دو کشور از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ است.

هفته گذشته، ایران‌اینترنشنال گزارش داد حمله موشکی به اسرائیل که از سوی شاخه نظامی سازمان حماس در لبنان انجام شده، با اطلاع حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی بوده است و اسرائیل خود را برای جنگی نزدیک با حزب‌الله آماده می‌کند.

بر اساس این گزارش، حملات اسرائیل در لبنان و نوار غزه، واکنشی به حملات از لبنان و غزه نبوده بلکه پیامی بوده است برای جمهوری اسلامی؛ گرچه اسرائیل تمایلی به کشتن افراد و افزایش تنش نداشته است.

گفته می‌شود اگر اسرائیل واکنش جدی نشان دهد، صدها کشته در لبنان به جای خواهد ماند. همچنین در صورت ادامه حملات از لبنان، اسرائیل در آینده هیچ محدودیت و تردیدی برای حمله به این کشور نخواهد داشت و ارتش اسرائیل به طور جدی وارد عمل خواهد شد.

پیش از این، برخی رسانه‌ها حملات اسرائیل به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه را که منجر به کشته شدن میلاد حیدری و مقداد مهقانی، دو افسر سپاه پاسداران شد، به واکنش این کشور به انفجار در منطقه مگیدو در داخل اسرائیل نسبت داده بودند.

حزب‌الله در مقابل اتهامات اسرائیل مبنی بر شلیک صدها راکت از خاک لبنان به سمت اسرائیل تا این لحظه سکوت اختیار کرده و هیچ بیانیه رسمی‌ای صادر نکرده است؛ هر چند یک مقام حزب‌الله مسوولیت این گروه را در پرتاب موشک رد کرده.

برخی رسانه‌های لبنانی بروز این تنش در جنوب این کشور را هم‌زمان با سفر اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به بیروت، قابل توجه دانسته و گفته‌اند هنیه که روز ۱۶ فروردین وارد بیروت شد، لبنان را در خطر یک رویارویی نظامی با اسرائیل قرار داده است.

به گفته ناظران، فعالیت‌های نظامی گروه‌های فلسطینی در جنوب لبنان بدون موافقت حزب‌الله که این مناطق را در کنترل خود دارد، انجام نمی‌شود.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، گروه حزب‌الله با ارسال پیامی به اسرائیل ادعا کرد هیچ اطلاعی از این حملات نداشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران اینترنشال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید