رفتن به محتوای اصلی

آزار آنلاین معترضانی که چشم‌شان را از دست داده‌اند و طرح شکایت قانونی آنها از ضاربان

آزار آنلاین معترضانی که چشم‌شان را از دست داده‌اند و طرح شکایت قانونی آنها از ضاربان

کیمیا زند، غزل رنجکش و ضحا موسوی از جمله صدها آسیب‌دیده چشمی در اینستاگرام خود با انتشار پیام‌هایی از ارسال پیام‌های آزاردهنده پرده برداشته‌اند. 

کیمیا که شبکیه چشمش بر اثر برخورد گلوله پینت‌بال آسیب‌ دیده از مخاطبانش در اینستاگرام پرسیده بود که در مورد طرح شکایت قضایی «اگر جای او باشند چه می‌‌کنند؟».

او پس از آن، چندین پیام آزاردهنده از جمله «تشویق به خودکشی» و زیر سئوال بردن آسیب‌دیدگی چشمش دریافت کرده است.
 

خانم زند ۲۶ ساله در واکنش به این پیام‌ها نوشته است «شاید گاهی مرا زخمی یا خسته ببینی اما هرگز مرا نمی‌بینی که جا زده باشم.»

کوثر افتخاری، بازیگر تئاتر که ویدیوی ساچمه خوردن چشمش در اعتراضات مهرماه ۱۴۰۱ در خیابان انقلاب تهران بسیاری را شوکه کرد، ۲۳ فروردین در اینستاگرامش موضوع طرح شکایت آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات را در میان مخاطبانش به نظرسنجی گذاشته بود. 

او هم با حملات سایبری و آزار آنلاین مواجه شده است. خانم افتخاری که پیشتر در تئاتری با عنوان «قضات» به روی صحنه رفته و با یک چشم در نقش شخصیت مرد بازی کرد، در اینستاگرامش نوشته است: «زنگی که شکستید، ناقوس شده.»

غزل رنجکش، دانشجوی ۲۱ ساله‌ای که در اعتراضات بندرعباس یک چشمش را از دست داد هم در واکنش به انتشار گسترده توییت‌هایی که توجه افکار عمومی به او را زیر سئوال برده یا زخمی شدن او در اعتراضات را «شانسی و فاقد احترام» توصیف کرده بود، با اشاره به جزئیات شب حادثه و «آزار و اذیتها» نوشته که «هیچ انسانی سزاوار این درد و غم نیست. نگذارید کینه شما را به موجودی با قلب سنگی تبدیل کند.»
 

ضحا موسوی، زخمی اعتراضات اصفهان، هم به تازگی در چندین مجموعه استوری در راستای «فرهنگ‌سازی»، به مخاطبانش از موضوع «استهزا و تمسخر» ظاهرش خبر داده که نسبت به آن «بسیار حساس» است. او پیام‌هایی مشابه دیگر آسیب‌دیدگان دریافت کرده است. 

پیشتر آتش شاکرمی،‌ خاله نیکا شاکرمی، نوجوانی که در جریان اعتراضات شهریور در تهران کشته شد هم از دریافت ده‌ها پیام «با محتوای ساختگی از نحوه دستگیری،‌ شکنجه و کشته‌شدن خواهرزاده‌اش با هدف جنگ 

روانی» خبر داده است. خانم شاکرمی ۲۳ فروردین اعلام کرد که به دلیل زیاد شدن پیام‌های آزاردهنده، امکان پیام در صفحه اینستاگرامش را بسته است. 

این حمله‌های آنلاین و سایبری به جز موارد دیگر فشار حکومتی شامل «احضار، اخذ تعهد، تشکیل پرونده، اخراج از محل کار و یا حتی تشویق به ترک ایران» است که گروهی از چهره‌های آسیب‌‌دیده چشمی اعتراضات و اعضای خانواده‌شان با آن دست به گریبان هستند. 

بی‌بی‌سی فارسی در مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «راویان زخم و امید» روایت این گروه از جوانان زخمی و پرامید را منعکس می‌کند که در اینستاگرام یکدیگر را یافته‌اند و برای بلند کردن صدای خود تلاش می‌‌‌کنند.

طرح موضوع شکایت 

غزل رنجکش پیشتر خبر داده بود که برای احقاق حق «آسیب‌دیدگان گمنام» شکایت و تقاضای قصاص کرده است اما کیمیا زند می‌گوید که «امیدی به اجرای عدالت در سیستم فعلی ندارد» و شکایت نخواهد کرد. 

یکی از آسیب‌دیدگان چشمی به بی‌بی‌سی گفته است که مجموعه‌ای از «فشارهای امنیتی و اقتصادی بر خانواده‌اش» در کنار «از بین بردن مدارک دوربین‌های مداربسته از سوی پلیس» امکان شکایت را از آنها سلب کرده است. 

Image removed.

منبع تصویر، TASNIM

سرتیپ حسن کرمی، فرماندهی یگان‌های ویژه فراجا پیشتر در گفتگو با روزنامه همشهری در مورد اتهام «شلیک عمدی به چشم و سر معترضان» با تاکید بر «حرفه‌ای» بودن نیروهای تحت امرش، این موضوع را به طور تلویحی تکذیب کرده و آن را «تبلیغات و القائات» خوانده بود. 

پیام درفشان، وکیل دادگستری در ایران، روز ۹ فروردین در گفتگو یا سایت خبری امتداد، از شکایت رسمی چهار نفر از آسیب‌دیدگان اعتراضات جنبش مهسا در چند استان‌ خبر داده است که از جمله بینایی خود را از دست داده‌اند. آقای درفشان نام چهار نفر از شاکیان را مجید خادمی، میرحسام ملکی، رضا عزتی و پوریا علیپور اعلام کرده است.

حساب توییتری دادبان که از سوی گروهی از وکلای حقوق‌بشری اداره می‌شود پیشتر به صدها آسیب‌دیده چشمی اعتراضات توصیه کرده بود که شکایت کنند «چرا که دادخواهی از ارکان حقوق شهروندی است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید