رفتن به محتوای اصلی

اعتراف به موفقیت گزارش‌دهی معکوس در «معرفی بی‌حجاب‌ها»+ویدئو ها

اعتراف به موفقیت گزارش‌دهی معکوس در «معرفی بی‌حجاب‌ها»+ویدئو ها
بررسی «کیفیت اجرای مصوبات حجاب»

عصر ۲۲ فروردین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی برای بررسی «کیفیت اجرای مصوبات عفاف و حجاب» تشکیل جلسه داد. از سوی دیگر بنا بر گفته‌های احمدرضا رادان، به نظر می‌رسد حرکت اعتراضی شهروندان برای «گزارش‌دهی معکوس» در طرح موسوم به «معرفی بی‌حجاب‌ها» نتیجه داده است.

عصر سه‌شنبه، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «حجاب و عفاف» برگزار شد در حالی که مقاومت مدنی و یکپارچه زنان ایرانی در برابر حجاب تحمیلی، حاکمیت جمهوری اسلامی را به چالش کشیده است.

بر اساس گزارش ایسنا، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فن‌آوری، رییس سازمان صدا و سیما و رییس دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ دستگاه‌های متبوع خود برای اعمال «حجاب اجباری» ارائه کردند و مقرر شد در جلسه بعد چهار دستگاه دیگر نیز گزارش دهند تا اعضا مفاد موضوع را به بحث بگذارند.

 

همچنین مقرر شد شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی هفته آینده جلسه فوق‌العاده‌ای برای ادامه بررسی موضوع «حجاب و عفاف» برگزار کند تا در راستای تصویب و ابلاغ سیاست‌های راهبردی در این زمینه و مشخص کردن تکلیف دستگاه‌های مختلف «وظیفه راهبری، نظارت و سنجش اثربخشی این سیاست‌ها و نیز کیفیت اجرای آن‌ها از سوی دستگاه‌های مسوول» مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر اما احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای تلویزیونی، تلویحا موضوع «ارسال پیامک اشتباه در طرح بدحجابی» را پذیرفت و گفت اگر شهروندی بگوید این پیامک به اشتباه برای او ارسال شده، فرماندهی انتظامی «قبول می‌کند» چون «مخاطب حق دارد و نظرش درست است».

رادان البته در ادامه اضافه کرد: «این فرصت وجود دارد که اگر پیامکی داده شد و گفتند این‌طور نبوده، قبول کنیم اما اگر دو بار در یک موضوع تکرار شد، این حق را به ما بدهند که نپذیریم.»

مهدی صارمی‌فر، روزنامه‌نگار حوزه علم و تکنولوژی در توییتی با اشاره به این مصاحبه، نوشت: «گزارش افراد محجبه به‌جای افرادی که تن به پوشش اجباری نمی‌دهند باعث شده آنچه رادان پیامک اشتباه نامیده، آن‌قدر زیاد شود که در تلویزیون این واکنش را [نشان] بدهد؟»

به گفته او، در این صورت این حرکت معترضان یعنی گزارش معکوس دادن، «حتما سیستم را از کار می‌اندازد».

علاوه بر اجرای این طرح از سوی حکومت، صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای اعمال محدودیت در ارائه خدمات اجتماعی به زنان مخالف حجاب اجباری نیز ادامه دارد.

رضا مرادصحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تحمیل حجاب اجباری به دختران دانش‌آموز گفت: «خود را به چارچوب کلاس محدود نکرده‌ایم که تنها در کلاس حجاب داشته باشیم بلکه باید مفهوم حجاب را تبیین کنیم تا آن کسی که مخالف حجاب است، بدانیم ریشه این مخالفت کجاست.»

از سوی دیگر، مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، مدعی شد دانشگاه به دلیل «حضور متراکم نسل جوان و آرمان‌گرا» بیشتر مورد «هجمه نظام سلطه برای تضعیف حجاب» قرار دارد.

علی‌محمد زنگانه، استاندار استان گلستان نیز با تاکید بر این که «ارائه خدمت به کاشفان حجاب در دستگاه‌ها ممنوع است»، گفت که حراست «به‌طور جدی پیگیر این مطالبه» خواهد بود.

موضع‌گیری درباره مساله حجاب اجباری اما همچنان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ادامه دارد.

به تازگی شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است نیروی انتظامی باید «تبعات ورودش به حوزه حجاب» را بپذیرد.

او همچنین در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین مدعی شد: «فراموش نکنید که موضوع حجاب به مسایل اقتصادی نیز ارتباط دارد؛ یعنی اگر معضل بیکاری حل شود، فرد برای رفتن به سر کار پوشش مناسب‌تری خواهد داشت.»

هم‌زمان، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچون علی خامنه‌ای موضوع مخالفت با حجاب اجباری را «کار دشمنان» خواند و گفت: «دشمن می‌خواهد مردم را با بی‌حجابی به جان حکومت و حکومت را به جان بخشی از مردم بیندازد.»

او افزود: «حجاب فقط روسری نیست چرا که در ادامه آن، فرهنگ برهنگی شروع می‌شود و این وضعیت انتها ندارد.»

تاکید حکومت بر «مطالبه مردمی بودن حجاب تحمیلی» در حالی‌ است که عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب، به تازگی جزییاتی از یک نظرسنجی حکومت ایران درباره حجاب اجباری را فاش کرد و نوشت بر اساس این نظرسنجی، اکثریت مردم ایران معتقدند حجاب حتی اگر «واجب شرعی» باشد، نباید اجباری شود.

به گفته او، فقط ۴۶ درصد معتقدند زنان باید حجاب داشته باشند و بقیه مردم آن را منوط به نظر و خواست و اراده خود زنان دانسته‌اند. ۹۰ درصدمردم هم مخالف جرم‌انگاری و برخورد قانونی با مخالفان حجاب اجباری هستند.

از سوی دیگر با وجود این شرایط، ویدیوها و تصاویری که به ایران‌اینترنشنال می‌رسند نشان می‌دهند موج بی‌اعتنایی زنان به فشار حکومت برای تحمیل حجاب اجباری در اماکن عمومی و خیابان‌ها در بسیاری از شهرهای ایران از شمال تا جنوب کشور گسترش یافته است.

این نافرمانی مدنی زنان به‌رغم تهدیدهای هر روزه مقام‌های حکومت صورت می‌گیرد و بسیاری از آنان می‌گویند با این که «اقتدار حکومت به موهای زنان بند است» اما مردم از هم حمایت می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید