رفتن به محتوای اصلی

آیا حکومت ترامپ مقصر اصلی خروج پر هرج‌ و مرج آمریکا از افغانستان بود؟

آیا حکومت ترامپ مقصر اصلی خروج پر هرج‌ و مرج آمریکا از افغانستان بود؟

گزارش تحقیقی کاخ سفید درباره عملیات خروج از افغانستان منتشر شد

Image removed.

 

صحنه‌های تکان‌دهنده روزهای تخلیه افغانستان بسیاری را در جهان مبهوت کرد.

 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که تحقیقات وزارت دفاع درباره نحوه آمادگی و اجرای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان کامل شده است.

آقای آستین گفت بازبینی درباره خروج نیروهای نظامی افغانستان انجام شده و نسخه محرمانه آن امروز در اختیار کمیته‌های دفاعی کنگره آمریکا قرار خواهد گرفت.

براساس خلاصه ۱۲ صفحه‌ای این گزارش، که ابتدا روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، مقام‌های دولت آقای بایدن بخش عمده قصورات در عملیات خروج از افغانستان را متوجه دولت قبلی آمریکا، یعنی دونالد ترامپ دانسته‌اند و او را متهم کرده‌اند که توافقی شتابزده را با طالبان امضا کرده است.

شبکه ان‌پی‌آر آمریکا نیز در گزارشی به نقل از این بازبینی آورده است: «در جریان انتقال قدرت از دولت ترامپ به دولت بایدن، دولت دونالد ترامپ هیچ برنامه‌ای برای خروج نهایی از افغانستان و یا تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌های متحد با آمریکا ارائه نکرده بود. آن هم در شرایطی که جو بایدن زمانی کاخ سفید را در دست گرفت که تنها سه ماه به آغاز عملیات خروج از افغانستان باقی مانده بود.

در این سند آمده است در ماه‌های پیش از خروج از افغانستان دولت جو بایدن تصمیم گرفته که برای پرهیز از نشان دادن عدم اعتماد علنی به دولت افغانستان «درباره بدترین اتفاقات احتمالی پیش رو» آشکار صحبت نکند.

«تصمیم‌های کلیدی و چالش‌های پیرامون خروج از افغانستان»

دولت آمریکا اذعان کرده که باید عملیات تخلیه از افغانستان را زودتر انجام می‌داد و به همین دلیل سیاست خود را به گونه‌ای تغییر داده است که عملیات این‌چنینی را در آینده در صورت وخیم تر شدن شرایط امنیتی زودتر آغاز کند.

روز پنجشنبه، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نزدیک به یک ساعت به پرسش‌های خبرنگاران درباره این گزارش پاسخ می‌داد.

آقای کربی گفت: «ما به وضوح سرعت تحرک طالبان در سراسر کشور را درست ارزیابی نکردیم.»

این سند مستقیما به اشتباه مقام‌های آمریکایی اشاره نمی‌کند اما در دو جا بر تغییر سیاست دولت در این زمینه و اولویت دادن به تخلیه سریع تاکید شده است و اضافه می‌کند که در «اتیوپی و اوکراین» دولت آمریکا به همین شکل عمل کرده است.

تابستان سال ۲۰۲۱ در نیمه شب ۳۰ اوت آخرین سرباز نیروهای آمریکا از فرودگاه کابل خارج شدند و ساعاتی پس از آن کنترل فرودگاه کابل به دست طالبان افتاد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضرب‌الاجل ۳۱ اوت را با وجود درخواست‌های زیاد تمدید نکرد، او گفت: "هرچه زودتر این ماموریت را تمام کنیم بهتر است." طالبان نیز با هرگونه تمدید ضرب الاجل پس از تاریخ ۳۱ برای خروج کامل نیروهای آمریکایی مخالفت کرد.

آمریکا و کشورهای غربی در آن زمان اعلام کردند که حدود ۱۲۴ هزار نفر را تا ۳۰ اوت از طریق هوایی تخلیه کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا که توافق با طالبان را امضا کرده‌است در واکنش به این گزارش گفته است بازی ضداطلاعات کاخ سفید آن است که او را به دلیل «تسلیم در افغانستان» مقصر اعلام کند.

در خلاصه غیرمحرمانه ۱۲ صفحه‌ای از این گزارش امده است که پیمانی که دونالد ترامپ در قطر با طالبان امضا کرد «دست و پای جو بایدن را به شدت بسته بود.»

با این حال در میانه‌های این گزارش توصیه شده که دولت می‌توانست عملیات تخلیه را زودتر انجام دهد. در این گزارش در عین حال به «تنزل عامدانه» توسط دولت ترامپ اشاره شده است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی در کنفرانس خبری امروز خود گفت این عبارت به کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان در دوره دونالد ترامپ، آزاد کردن هزاران نفر از زندانیان طالبان و توافق دوحه اشاره دارد.

این گزارش از سوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و با کمک خود رئیس جمهوری آمریکا تهیه شده است.

جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان که درباره عملیات خروج از افغانستان تحقیق خود را انجام می‌دهند هفته‌هاست خواستار دریافت این گزارش شده بودند.

این گزارش در عین حال دولت وارتش افغانستان رادر کنار تحلیل‌های نهادهای امنیتی و نظامی امریکا مقصر تاخیر در تخلیه افغانستان می‌داند.

به گفته آقای کربی گفت جو بایدن «بر اساس توصیه بهترین مشاوران خود عمل کرده» و حاضر نشد بگوید که آیا آقای بایدن از نحوه خروج از افغانستان پشیمان است یا نه.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید