رفتن به محتوای اصلی

تجمعات اعتراضی همزمان با تولد حمیدرضا روحی

تجمعات اعتراضی همزمان با تولد حمیدرضا روحی

در این تجمع‌ها در برابر خانه حمیدرضا روحی و اطراف آن جمعیت شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «خامنه ای ضحاک، می کشیمت زیر خاک» سر می‌دهند.

چهارشنبه تولد ۲۰ سالگی حمید رضا روحی بود، که به یکی از چهره‌های شناخته شده‌ای بدل شده که جان خود را در جریان اعتراضات گسترده‌ای که از نیمه سال پیش شروع شد از دست داده‌اند.

او مثل خیلی دیگر از جوانان دهه هشتادی بخش‌هایی از زندگی خود را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت که به حفظ یاد و خاطره او کمک کرده است.

علی روحی، پدر حمیدرضا روحی، اسفند ماه در یک استوری در اینستاگرام خطاب به پسرش نوشت: «می‌گویند شهر را با زدن شما آرام کردند، دیگر کسی جرات نمی‌کند به چیزی اعتراض کند، شهر امن و امانه.... حالا همه راضی‌اند و به زندگی عادی برگشته‌اند.»

تصویر

او روز ۲۶ آبان با شلیک گلوله‌ای، ظاهرا از یک اسلحه کمری، در شهر زیبا کشته شد. حکومت جمهوری اسلامی ایران ابتدا تلاش کرد او را بسیجی معرفی کند اما بعدا گفت که او در میان معترضان بوده است.

تاکنون کسی برای قتل آقای روحی بازداشت یا متهم نشده است.

در اعتراضات ۱۴۰۱ ایران که بعد از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در روز ۲۵ شهریور شروع شد، بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. حکومت ایران مسئولیت قتل معترضان را به عهده نمی‌گیرد و از ارائه آمار کشته‌ها خودداری می‌کند.

مراسم چهلم آقای روحی هم روز ۸ دی - ۲۹ دسامبر - با حضور جمعیت زیادی در بهشت زهرای تهران برگزار شد. در تصاویری که از آن تجمع منتشر شد صدای دست زدن جمعیت و شعارهایی چون «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» و «مرگ بر خامنه‌ای» شنیده می‌شد که با برخورد نیروهای حکومتی روبرو شد.

همان زمان معترضان ایرانی در استرالیا مراسمی برای او در برابر پارلمان این کشور در ملبورن برگزار کردند.

Image removed.

 

علیرغم فروکش کردن تظاهرات خیابانی نسبت به چهار ماه نخست جنبشی که به مهسا یا جنبش زن، زندگی، آزادی معروف است، مقاومت معترضان به شکل‌های مختلف در برابر نمادهای حکومتی ادامه داشته که مهمترین آنها عدم رعایت حجاب اجباری در سطح گسترده است.

به علاوه معترضان در زاهدان هر هفته بعد از نماز جمعه با خطبه‌های عبدالحمید اسماعیل‌زهی به خیابان آمده‌اند.

 

در روزهای اخیر فراخوان‌هایی در شبکه های اجتماعی برای تجمع اعتراضی به مناسبت تولد حمیدرضا روحی منتشر شده بود.

برادر حمیدرضا روحی پیشتر در روز چهارشنبه در پستی در اینستاگرام نوشت که ماموران امنیتی عکس‌هایی که خانواده برای یادبود او جلوی خانه نصبت کرده بودند را جمع کرده‌اند و جایگاه آن را تخریب کرده‌اند.

آخرین تظاهرات پیش از این در روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند به مناسبت چهارشنبه سوری در شهرهای متعدد ایران برگزار شده بود.

از جمله در گرگان جمع بزرگی در خیابان شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند و در رشت «آزادی، آزادی، آزادی» را فریاد زدند.

در همان زمان وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت ده‌ها نفر خبر داد و همچنین نسبت به «توطئه‌های چند‌گانه» و «خرابکاری» هشدار داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید