رفتن به محتوای اصلی

تاثیر گرانی و تورم بر افزایش فقر غذایی

تاثیر گرانی و تورم بر افزایش فقر غذایی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

مردم در ۷ دهک پایین اجتماع بدلیل گرانی و تورم افسار گسیخته با افزایش فقر غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند

سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی در ۲ سال گذشته بر زندگی مردم تاثیر مخربی داشته است. افزایش فقر غذایی در زندگی روزمره مردم به وضوح قابل مشاهده است. گرانی و تورم افسارگسیخته، قدرت خرید مردم را اندک کرده و باعث بی‌رونق شدن هر چه بیشتر سفره‌های آنها شده است. اجرای طرح حذف ارز ترجیحی باعث نابودی سفره‌های مردم و جهش یکباره فقر غذایی شده است. افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی در سال گذشته نتیجه بلافصل سیاست حذف ارز ترجیحی است.

بنا به آمار منتشره ریال در پایان سال ۱۴۰۱ به پایین ترین سطح ارزش خود رسید. تنها در یک دهه گذشته ریال ۹۴ درصد ارزش خود را از دست داده است. در حال حاضر بالا رفتن قیمت ارز دیگر تاثیر چندانی در زندگی اکثریت مردم ایران ندارد. کیفیت زندگی مردم بحدی پایین آمده است که دیگر پارامترهایی مانند اقتصاد مناسب، آموزش، سلامت، تفریح و…. جایی برای ابراز وجود ندارند. پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث کاهش خرید و در نهایت ورشکستگی صنایع شده است. تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران در حال حاضر به یک معضل سیاسی اجتماعی تبدیل شده است. فقر غذایی در ۷ دهک پایین اجتماع که اکثریت آنها حقوق بگیرها هستند کاملا مشخص است.

رکود تورمی بیشتر از زمان اشغال متفقین

طراح و مجری سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی کسانی هستند که هیچ آشنایی با علم اقتصاد ندارند. اکثر آنها درس خوانده دانشگاه امام صادق هستند که اصول آموزشی آن بر رد نظریه‌های علمی اقتصاد بنا شده است.

رکود تورمی حاکم بر کشور حتی از زمان اشغال ایران توسط متفقین هم مهلک‌تر است. بانک جهانی لیست ۱۰ کشور اول جهان که در بحران امنیت غذایی و فقر غذایی ناشی از تورم بسر می‌برند را منتشر کرده است. ایران در جایگاه هفتم این لیست قرار دارد. نکته مهم این است که در بیشتر این کشورها تورم مواد غذایی افزایش داشته است اما در ایران این تورم به بحران امنیت غذایی رسیده است.

فقر سلاح خامنه‌ای برای مهار اعتراضات

در رابطه با علت افزایش فقر غذایی در جامعه نظریه‌های اقتصادی وجود دارد. عده‌ای آنرا روند طبیعی یک حکومت فاسد می‌دانند. اما یک نظریه وجود دارد که علت را نه اقتصادی بلکه سیاسی اجتماعی دانسته و این فقر را ابزار سرکوب مردم می‌داند.

طبق این نظریه، خامنه‌ای برای مهار اعتراضات و سرکوب مردم تنها از نیروهای سرکوبگر استفاده نمی‌کند. وی با ایجاد موج جدید گرانی و افزایش فقر غذایی تلاش می‌کند، مردم را به تسلیم و انقیاد وادار کند. البته این راه کار تیغ دولبه‌ای است که با توجه به حاد شدن رابطه بین مردم و هیئت حاکمه در اعتراضات ۱۴۰۱، بیشترین ضرر را به خامنه‌ای خواهد رساند. باید یادآوری کنیم، دیکتاتورها در لحظات واپسین سرنگونی بزرگترین اشتباهات خود را انجام می‌دهند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید