رفتن به محتوای اصلی

جایی برای ناامیدی نیست

جایی برای ناامیدی نیست

تعدادی از شخصیت‌های مخالف جمهوری اسلامی از جمله شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، وعبدالله مهتدی در نشستی مشترک در تورنتو با عنوان «همبستگی پلی برای آزادی» شرکت کردند و درباره آینده ایران و جریان اعتراضان مخالف جمهوری اسلامی سخنرانی کردند.

این جمع پیش از این به همراه شیرین عبادی «منشور همبستگی» را منتشر کرده‌ بودند.

در «منشور همبستگی» بر حکمرانی دموکراتیک، حقوق بشر، کرامت انسانی، عدالت، صلح، پایداری محیط‌ زیستی و شفافیت اقتصادی تاکید شده است. یکی از موارد مشخص مورد نظر این منشور «انحلال سپاه» است.

نازنین بنیادی بازیگر ایرانی سینمای آمریکا و فعال حقوق بشر در ابتدای نشست با اشاره به مسمومیت گروهی دانش آموزان دختر در ایران گفت: ‌«مردم ایران با وجود خطر قتل، شکنجه، تجاوز، نابیناسازی و زندانی شدن به اعتراضات خود ادامه دادند.»

در ادامه شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران هم با اشاره به جنبش همبستگی لهستان و جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی گفت: «سرنگونی رژیم‌های این کشورها با خواست و اراده مردم انجام گرفت نه با کمک کشورهای غربی.»

آقای پهلوی در ادامه اما گفت: «اگرچه حمایت از مخالفان در برابر جمهوری اسلامی یک وظیفه اخلاقی برای کشورهای غربی است.»

مسیح علی‌نژاد فعال حقوق بشر دیگر سخنران نشست با اشاره به نقش ایران در جنگ اوکراین گفت: «جمهوری اسلامی دشمن مردم ایران و جهان است.» به گفته خانم علی نژاد «جمهوری اسلامی داعش با نفت است.»

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله هم با اشاره به وجود روح تکثر در منشور مهسا گفت: «من بلوچ نیستم اما با افتخار از حقوق آن‌ها هم در این همبستگی دفاع می‌کنم. این همبستگی بر اساس قبول تنوع و تکثر است که به ما امکان حفظ وحدت را می‌دهد.»

حامد اسماعیلیون، دبیرپیشین انجمن جانباختگان دیگر سخنران نشست تورنتوبود که با اشاره به گفت وگو با اقوام مختلف ایرانی برای ائتلاف گفت: «جایی برای ناامیدی نیست و ما با امید پیروز می‌شویم. بهترین الگوی ما خانواده‌های دادخواه از جمله مادران خاوران و کسانی هستند که هرگز نبخشیدند و پا پس نکشیدند.»

بهمن کلباسی خبرنگار بی‌بی‌سی در این نشست درباره چگونگی اجرای صندوق‌های حمایتی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان و اعتصابات کارگری اعتراضات اخیر ایران که رضا ‌پهلوی پیش از این مطرح کرده بود سوال کرد. مسیح علی نژاد در پاسخ گفت: «فکر نمی کنم آقای پهلوی وعده داده است. آقای پهلوی همان حرفی را زد که ما هم می‌زنیم. ما تلاش می‌کنیم، ما طلب می‌کنیم از کشورهای غربی که راه را باز کنند که این صندوق شکل بگیرد و این یک پروسه آسانی نیست.»

 

شاهزاده رضا پهلوی در همایش «همبستگی به سوی آزادی» در جشنواره تیرگان گفت: «اعتصابات کارگری مهم‌ترین عامل فشار از درون علیه نظام است، و کمک به ایرانیان در داخل کشور از مهم‌ترین موضوعات مذاکرات فعالان اپوزیسیون با سیاستمداران جهان بوده است.»‌ 

شاهزاده رضا پهلوی این سخنان را در نشست مشترکی که روز شنبه پنجم فروردین (۲۵ مارس) در تورنتو برگزار شد، ایراد کرد. حامد اسماعیلیون، عبدالله مهتدی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی، دیگر فعالان سیاسی شرکت‌کننده در نشست فوق بودند و مدیریت آن را علی احساسی، نماینده پارلمان کانادا، برعهده داشت.

 

شاهزاده رضا پهلوی گفت در ملاقات‌هایی که خود و دیگر فعالان سیاسی با سیاستمداران جهانی داشته‌اند، مسئله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را مطرح کرده‌اند. او گفت این اقدام هم به نظام فشار وارد می‌کند و هم احتمال ریزش نیروها از سپاه و پیوستنشان به مردم را افزایش می‌دهد. 

شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر فرهنگ مدارا و احترام به عقاید دیگران گفت: «اینکه امروز در اینجاییم به معنی این نیست که بر سر همه چیز هم‌نظریم. هدف این است که زمینه را بر سر حداقل‌ها برای همکاری فراهم کنیم. نمی‌شود توافق صددرصدی ایجاد کرد، ولی می‌شود وقتی که کشور نیازمند تغییر اساسی است یک ملت همصدا باشیم.» 

این در حالیست که رضا ‌پهلوی در ۲۲ اکتبر سال گذشته گفته بود: «امروز می‌توانم به شما اعلام کنم که تعدادی از این صندوق‌ها در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارند و گردانندگان آن هم اکنون در تلاشند تا برخی موانع قانونی برای کمک های ارسالی به ایران را هرچه زودتر برطرف کنند.»

در این نشست نمایندگان ایرانی تبار کانادا و برخی از کشوهای اروپایی حضور داشتند و جلسه پرسش و پاسخی هم برگزار شد.

منشور مهسا که به امضای این شرکت کنندگان رسیده ۱۷ بند دارد. در نخستین بند این منشور بر ضرورت «تعیین نوع حکومت از طریق همه‌پرسی و استقرار یک نظام دموکراتیک سکولار (بر مبنای اصل جدایی دین از حکومت)» تاکید شده است.

دومین بند این منشور درباره «حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران با پذیرش گوناگونیِ زبانی، قومی (اتنیکی)، مذهبی و فرهنگیِ آن» است.

«لغو مجازات اعدام و هر نوع کیفر جسمانی؛ ممنوعیت هر نوع مجازات خودسرانه در دوران گذار» از جمله مواد دیگر این منشور است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید