رفتن به محتوای اصلی

یادداشت­هایی دربارۀ جنبش اخیر مردم ایران

یادداشت­هایی دربارۀ جنبش اخیر مردم ایران
نگاهی از برون در پرتو گذاری بزرگ در جهان

یادداشت­هایی دربارۀ جنبش اخیر مردم ایران - ظی دی اف

 

جنبش اعتراضی اخیر مردم ایران از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ (۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲) آغاز گردید. مرگ ناگهانی مهسا امینی در بازداشت پلیس جرقه­ای شد بر مطالبات انباشته و معوق مردم و به سرعت به سراسر کشور گسترش یافت. این، عمق گسترش یابندۀ چنین جنبش­هایی را نشان می­دهد که زمان تناوب آن در سه دهۀ اخیرهرچه کمتر شده است. این جنبش­ها گسترش شکاف بین مردم و حاکمیت را نشان می­دهد. این شکاف خود مهم­ترین عرصۀ دخالت و گسترش نفوذ دشمنان خارجی برای سوءاستفاده یا خنثی کردن قدرت ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) میهنمان بوده، هست و خواهد بود. از این زاویه، عملکرد ضد وحدت ملی حکومت و نفوذ دشمنان خارجی در ستون فقرات آن از عوامل اصلی بحران­های متناوب، ممانعت از توسعۀ پایدار در چهاردهۀ اخیر، مهاجرت میلیونی متخصصان و فارغ­التحصیلان، خروج نجومی سرمایه­های مادی و معنوی، و سرانجام دخالت خارجی در امور داخلی کشور ما بوده است. هدف هردو نیز مهار مردم ایران در پیگیری و پیشبرد انقلاب ملی-دمکراتیک­شان است که علیرغم شکست­های پس از انقلاب کماکان ادامه دارد.

این ۱۸ یادداشت­ در فایل پی دی اف ضمیمه، مجموعه نظراتی است که در جریان جنبش اعتراضی اخیر، در پاسخ به پرسش­ها و در مباحثات گوناگون (در واتساپ، تلگرام، فیسبوک، مسنجر و...) از اول مهر تا بیستم آذرماه ۱۴۰۱ نوشته شده است که پس از ویراستاری و تصریحاتی در متن منتشر می­شود. خواننده می­تواند با انتخاب تیترهای مورد علاقه، از خواندن کل نوشته (۱۲ صفحه) اجتناب کند. هر موضوع مستقل از دیگری و به ترتیب تاریخ آمده است و به ناچار برخی عبارات تکراری هستند. از این جهت از خوانندگان محترم عذر می­خواهم.

امیرهوشنگ اطیابی

۲۶ اسفند ۱۴۰۱ (۱۷ مارس ۲۰۲۳)

* در رابطه با این یادداشت­ها و برای آگاهی از برنامه­های امپراطوری نئولیبرال و تسلط انحصاری­اش بر ایران و جهان، رجوع به منابع نمونۀ زیر مهم است. عملکرد و اهداف واقعی امپراطوری امریکا را از سه منبع اول و سایر اطاق­های فکری می­توان بی پرده و واضح، در پرتو وقایع سه دهۀ گذشته، دید؛ درحالی­که سند چهارم که توسط دولت بایدن منتشر شده پوشیده­تر، تبلیغاتی­تر، محطاطانه­تر و مربوط است به پس از اکتبر ۲۰۲۲:

  1. WHICH PATH TO PERSIA? Options for a New American Strategy toward Iran, The Saban Center at The Brookings Institution. June 2009  کدام مسیر به پارس؟ گزینه­های استراتژی امریکا برای ایران-مرکز سابان- مؤسسۀ بروکینگز
  2. The Project for New American Century, Website- 1997-2006 وبسایت پروژۀ قرن جدید امریکایی
  3. REBUILDING AMERICA’S DEFENSES- Strategy, Forces and Resources for a New Century, Sep. 2000 بازسازی دفاع امریکا- استراتژی، نیروها و منابع برای قرن جدید. این سند برنامه­ای بازتاب عملکرد خونین و فاجعه­بار امریکاست در سه  دهۀ گذشته.
  4. NATIONAL SECURITY STRATEGY, October 2022- استراتژی امنیت ملی دولت بایدن

** شنیدن این فایل­های صوتی فارسی در زمینۀ جغرافیای سیاسی در این وبسایت، آموزنده و مفید است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید