رفتن به محتوای اصلی

دادستانی رژیم در تهران علیه ۳ رسانه و سه چهره معروف در رابطه با مسمومیت‌ها اعلام جرم کرد

دادستانی رژیم در تهران علیه ۳ رسانه و سه چهره معروف در رابطه با مسمومیت‌ها اعلام جرم کرد

روزنامه‌های هم‌میهن، شرق و وبسایت خبری-تحلیلی «رویداد ۲۴» رسانه‌هایی بوده‌اند که قوه قضائیه علیه آنها اعلام جرم کرده است؛ آذر منصوری و صادق زیبا کلام از منتقدان سیاسی و رضا کیانیان، بازیگر ایرانی هم که درباره مسمومیت‌های اخیر اظهار نظر کرده بودند، در این فهرست قرار گرفته‌اند.

غلامحسین کرباسچی، مدیر مسئول روزنامه هم‌میهن گفته: «علت حمله‌هایشان به هم‌میهن، عصبانیت‌شان از موضع رهبری در ماجرای مسمومیت‌ها است.»

او گفته: «چون علیه رهبری نمی‌توانند چیزی بگویند علیه هم‌میهن حرف می‌زنند.»

همزمان وزارت کشور ایران از بازداشت «برخی عوامل» مسمومیت های اخیر در ۵ استان این کشور خبر داده است.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفته: «براساس اقدامات اطلاعاتی و تحقیقاتی در ۵ استان تعدادی از افراد شناسایی و دستگیر شدند و تحقیقات آغاز شده و به محض اینکه نتایج روشنی بدست آمد، اعلام خواهد شد.»

دادستانی تهران هم اعلام کرده دو شعبه ویژه در دادسرای تهران برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با آنچه آنها را «نشر دروغ و شایعات» خوانده تشکیل داده است.

آقای صالحی گفته: «برخی چهره‌های معروف و رسانه‌های مکتوب و برخط، به جای انتشار اطلاعات صحیح و دقیق، اقدام به انتشار ادعاهایی خلاف واقع و کاملا دروغ کرده اند که حقیقتا موجب تشویش اذهان عمومی شده است و قاعدتا دستگاه قضائی وظیفه دارد با این دست دروغ پراکنی‌ها برخورد قانونی کند.»

رئیس قوه قضائیه دیروز به دادگستری تمام استان‌ها دستور داده بود که شعبه‌ای را در مرکز استان برای احضار افراد «التهاب آفرین» در قضیه مسمومیت‌ها اختصاص دهند؛ هر چند هنوز شخص یا اشخاصی از عوامل این مسمومیت‌ها بازداشت نشده‌اند.

اتفاقات اخیر در حالیست که دیروز رسانه‌های ایران از بازداشت علی پورطباطبایی، خبرنگار و از گردانندگان پایگاه خبری قم نیوز خبر دادند؛ او پیگیر اخبار مربوط مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه ایران بود.

موج اخیر برخوردهای قضایی در حالی ادامه دارد که روزنامه کیهان دیروز در مطلبی خواستار این شده بود تا با کسانی که در خصوص مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز اظهار نظر کرده یا مطلب نوشته‌اند، برخورد شود.

این روزنامه تندرو با نام بردن از افرادی چون عباس عبدی، عباس آخوندی و صادق زیباکلام گفته بود که این افراد در مطالبی که در روزنامه‌ها و رسانه‌ها نوشته‌اند «بدون کمترین سند و مدرک و دلیل، نیروهای مذهبی و نظام را متهم» کرده‌اند.

دیروز رهبر جمهوری اسلامی خواستار «اشد مجازات» عاملان مسمومیت‌ها شد.

علی خامنه‌ای گفته: «اگر چنانچه کسانی محکوم شدند، عفوی هم در مورد اینها وجود نخواهد داشت؛ این را همه بدانند.»

بلافاصله بعد از این اظهارات عوامل این اقدام را «مفسد فی الارض» خواند و از رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده‌ها خبر داد.

تاکنون مقام‌های حکومتی در ایران علت مشخصی درباره این مسمومیت‌ها ارائه نکرده‌اند.

امروز در چندین شهر ایران معلمان و معترضان راهپیمایی و تجمع برگزار کرده‌اند.

تا کنون عکس‌ها و ویدیوهایی از تج مع در بیش از ۲۰ شهر منتشر شده، از جمله در مشهد، اصفهان، کرج، رشت، سنندج، مریوان، لاهیجان، اهواز، بابل، شیراز ، نورآباد ممسنی، الیگودرز، سقز، کاشمر، لاهیجان، کازرون، جلفا، بوشهر، آبدانان و زنجان.

تصاویر منتشر شده از مداخله نیروهای امنیتی در مریوان و اصفهان خبر می‌دهد. گزارش شده در تهران نیز پلیس و نیروهای لباس شخصی به شدت با هر تجمعی و گردهمایی برخورد می‌کنند.

همزمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، نیروهای لباس شخصی محمد علی زحمتکش بازرس ارشد انجمن صنفی معلمان فارس و غلامرضا غلامی کندازی در جریان تجمع اعتراضی معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش فارس بازداشت کردند.

پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در فراخوان خود با اشاره به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان و انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود «دانش آموزان خط قرمز معلمان هستند». روز گذشته نیز، شماری از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با انتشار بیانیه‌ای از تجمع معلمان حمایت کردند.

 

نزدیک به چهار ماه است که صدها دانش آموز در مدارس شهرهای مختلف ایران با داشتن علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند. هدف قرار گرفتن مدارس و مراکز آموزشی عمدتا دخترانه با واکنش گسترده‌ای مواجه شده است.

 

 

 

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد سعید جلیلی، نماینده خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، در یک نشست دانشجویی با شعار «مرگ بر دیکتاتور» حاضران مواجه می‌شود. یکی از دانشجویان معترض هم خطاب به او می‌گوید که «اگر می‌گویید مسمومیت‌های مدارس کار خودتان نیست، پس خیلی بی‌عرضه‌اید که نمی‌توانید امنیت بچه‌ها را تامین کنید.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید