رفتن به محتوای اصلی

بازی‌های ویدیویی ابزار پروپاگاندای نظام برای بازنویسی تاریخ

بازی‌های ویدیویی ابزار پروپاگاندای نظام برای بازنویسی تاریخ

مجله فن‌آوری «وایرد» با انتشار گزارشی درباره فعالیت بسیج در تولید بازی‌های ویدیویی ایرانی، از تلاش‌های سازمان‌یافته جمهوری اسلامی برای تبلیغ ایدئولوژی‌های دینی و سیاسی خود در بین نوجوانان خبر می‌دهد.

در این گزارش به بازی‌های تولیدی موسسه فرهنگی-هنری «منادیان» وابسته به سازمان فضای مجازی بسیج پرداخته شده که به دنبال بازنویسی تاریخ و اسطوره‌سازی از چهره‌های نظام است.

جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری روی تولید بازی‌های ویدیویی را به امید تاثیرگذاری روی قشر جوان جامعه انجام می‌دهد.

روایت این بازی‌ها اصولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که: «بتواند به تقویت هویت دینی افراد کمک کند، مخالفان نظام را گروه‌های افراطی جلوه دهد و چهره تخریب شده مهره‌هایی مانند قاسم سلیمانی را بازسازی کند.»

علی، یکی از افرادی که پیش از این به عنوان توسعه‌دهنده بازی‌های ایدئولوژیک در ایران کار کرده است به خبرنگار مجله وایرد می‌گوید این‌گونه بازی‌ها نشان‌دهنده خاستگاه ایده‌های رژیم در تربیت شیوه تفکر جوانان است.

او که به صورت ناشناس حاضر به این گفت‌وگو شده تاکید می‌کند که بازی‌های مدرن، ضعفی که حکومت آن را حس می‌کند نشان می‌دهند.

در بازی «فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی» که قاسم سلیمانی را قهرمانی در میدان نبرد علیه داعش نشان داده و داستان آن الهام گرفته از یک واقعه تاریخی در سال ۲۰۱۴ در عراق است، گیمر نمی‌تواند در نقش سلیمانی بازی کند چرا که ممکن است شکست بخورد و بمیرد. رویدادی که کاملا بر خلاف واقعیت است.

گزارش وایرد همچنین به نگاه تاریخی و خصمانه جمهوری اسلامی به فن‌آوری می‌پردازد.

از زمان روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، ابزارهای متعددی مانند دستگاه‌های ویدیو و کاست ممنوع شدند. در کنار آن، مواردی مثل بازی شطرنج، ورق بازی و ورزش‌هایی که «غربی» یا «سکولار» تلقی می‌شدند هم سابقه ممنوعیت دارند.

کوروش، یکی دیگر از افرادی که به شکل ناشناس با مجله وایرد گفت‌وگو کرده، می‌گوید هنگامی که شرکت «الکترونیک آرتس» بازی معروف «بتلفیلد-۳» (Battlefield 3) را عرضه کرد (بازی‌ای که بخشی از وقایع آن در جنگی داخل ایران می‌گذرد و ایرانی‌ها در آن نقش اشرار را دارند)، باعث شد نظام به آن واکنش تهاجمی نشان دهد و رویکرد خود را به حوزه بازی‌های ویدیویی تغییر دهد.

بهروز مینایی، رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که خود در ایالات متحده تحصیل کرده، در واکنش به این ماجرا گفته بود: «به شیوه چشم در برابر چشم به این بازی پاسخ می‌دهیم.»

پس از این اتفاق، خرید و فروش بتلفیلد-۳ در کشور ممنوع شد و دولت همزمان سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های خصوصی و مستقل بازی را متوقف کرد.

از آن زمان بخش عمده تمرکز سازمان‌های حکومتی در زمینه بازی‌های ویدیویی در ایران به تولید عناوینی هم‌سو با فعالیت‌های سپاه قدس یا به موضوعاتی مانند حملات تروریستی به اسرائیل اختصاص پیدا کرده است.

موسسه منادیان که مدیر آن مهدی جعفری جوزانی، از اعضای بلندپایه بسیج است، تاکنون بازی‌هایی با عناوین مختلف برای کامپیوتر و موبایل منتشر کرده است. سفیر عشق، مختار فصل قیام، مختار-۲: فصل انتقام و فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی، بخشی از این عناوین به شمار می‌روند.

این موسسه مدعی است تاکنون بیش از نیم میلیون نفر مخاطب بازی‌های آن بوده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید