رفتن به محتوای اصلی

مسمومیت عمدی دانش‌آموزان تهران، کرمانشاه و اردبیل توسط «لباس شخصی» ها سپاه

مسمومیت عمدی دانش‌آموزان تهران، کرمانشاه و اردبیل توسط «لباس شخصی» ها سپاه

 

همزمان علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گفته بر اساس بررسی‌های ۳۰ متخصص وزارت بهداشت «و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز نیتروژن (N۲) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.» او همچنین گفته «بر اساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشر شده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی براثر این مسمومیت نداشته‌ایم.»

اولین گزارش‌ها از مسمومیت سریالی اوایل آذرماه از قم منتشر شد. در تصاویری که از اطراف مدرسه‌ دخترانه‌ای در تهرانسر به دست بی‌بی‌سی رسیده، شرایط در اطراف مدرسه متشنج است، صدای شعار می‌آید و آمبولانس در منطقه مستقر است.

تا کنون صدها دانش‌آموز و کادر مدرسه با علائم اختلال تنفسی، تپش قلب و بی‌حسی به بیمارستان منتقل شدند. شاهدان می‌گویند پس از استشمام این گاز برخی «بالا می‌آورند»، «به زمین می‌افتادند» و «حتی برخی کف بالا آوردند.» عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته شمار شهرها را ۱۰ تا ۱۵ شهر اعلام کرد.

شیوه اطلاع‌رسانی و اظهارنظرهای ضد و نقیض مسئولان با انتقادهای بسیاری همراه شده است. روزنامه‌های داخلی ایران هم عمدتا به این خبر واکنش نشان داده‌اند

گزارش شرق از فرار دو زن با «ویژگی‌های خاص»

روزنامه شرق با اشاره به مسمومیت در دو مدرسه دخترانه «هاجر» و «سیزده آبان» که به تازگی دانش‌آموزانش آلوده شدند، از قول یکی از والدین نوشت «این دو مدرسه کنار هم هستند و دانش‌آموزان هر دو مدرسه درگیر مسمومیت شده‌اند».

او به این روزنامه گفت «چون جفت مدرسه‌ها بغل هم بودند، هر دو آسیب دیدند. چیزی که من به صورت مشترک از والدین بچه‌ها و شاهدان عینی شنیدم، صحبت از دو زن با «ویژگی خاص» بود که آمدند و درحالیکه یک ماشین دم مدرسه حاضر منتظر آنها بود، از مدرسه فرار کردند و هرچه مردم تلاش کردند اینها را بگیرند، موفق نشدند و متواری شدند و رفتند.»

او به شرق گفت «من سر کار بودم و وقتی خبر را شنیدم، سریع به مدرسه رفتم. وقتی رسیدم ون اورژانس زیاد بود و اتوبوس‌های اورژانس و مادرانی که دنبال بچه‌هایشان این طرف آن طرف می‌رفتند و آدم‌هایی که در حال سامان دادن به اوضاع بودند».

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز با عنوان «مسمومیت سیاسی» از شیوه اطلاع‌رسانی و امنیتی کردن این اتفاق انتقاد کرده است.

تا کنون هیچکس در ارتباط با این مسمومیت‌ها دستگیر نشده است. اگر چه خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی گفته است که «در موضوع مسمومیت مدارس یک منبع آگاه به آنها گفت که دیروز [سه‌شنبه] سه نفر بازداشت شدند».

اما احمد وحیدی، وزیر کشور ایران خبرهای منتشر شده درباره بازداشت چند نفر در ارتباط با مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان را رد کرده است. او گفته:«اخبار دستگیری افراد در مورد مسمومیت دانش‌آموزان کذب است.»

یکی از مخاطبین بی‌بی‌سی در پیامی نوشته است که خواهرش در مدرسه استعداد‌های درخشان اردبیل دانش آموز است و گفته که « گازی یا چیزی بود که باعث شد همه سرگیجه بگیرند و مسموم بشوند.»

یه کاربر دیگر از منطقه تهران پارس در پیامی با اشاره به این مسمویت‌ها نوشته که «ما دیگر اجازه نمی‌دهیم بچه‌ها به مدرسه بروند.»

حضور نیروهای پلیس و «لباس شخصی» پس از در تهران

امروز خانواده یکی از دانش‌آموزانی که مسموم شده بود به شرق گفت هنگام حضور او در محل ماموران انتظامی و ماموران راهنمایی رانندگی و همچنین افراد «لباس شخصی» در محل حاضر شدند.

دبستان دخترانه «هاجر» و دبیرستانه دخترانه «سیزده آبان» در تهران به تازگی با گازهای مسموم کننده آلوده شدند.

به گفته او لباس شخصی‌ها «سعی می‌کردند فضا را آرام کنند، می‌گفتند شعار ندهید، بچه‌ها را ببرید».‌

دولت پیشتر اعلام کرده بود وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش در تلاش برای یافتن علت مسمومیت‌ها هستند.

وزارت بهداشت ایران یک کمیته علمی بررسی مسمومیت تشکیل داده است. اما بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت می‌گوید نظر دادن درباره منشا این مسمومیت و «اعلام عمدی بودن آن به عهده ما نیست».

دو روز پیش یونس پناهی،‌ معاون وزیر بهداشت ایران درخصوص مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس دخترانه گفته است که «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند» اما یک روز بعد این اظهارات را تکذیب کرد.

اواخر بهمن‌ماه خانواده‌ دانش‌آموزان در قم تجمعی برگزار کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید