رفتن به محتوای اصلی

تورم افسار گسیخته تا کجا پیش می‌رود؟

تورم افسار گسیخته تا کجا پیش می‌رود؟
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

افزایش تورم زمینه‌ساز فقرزایی در کشور است بطوریکه به گفته مقامات دولتی ۲۵درصد مردم در مناطق محروم زندگی می‌کنند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، تورم با سرعت باورنکردنی به پیش می‌رود. براساس آمار منتشره از مرکز آمار ایران، نرخ تورم بهمن ماه امسال برای خانوارها، به ۴۷.۷ درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

روند روبه رشد تورم در کشور باعث وحشت برخی از مقامات دولتی نیز شده است. یکی از نمایندگان مجلس با هراس از اعتراضات مردمی به گسل طبقاتی اشاره کرده و می‌گوید: «امروز باید واقعا دلواپس معیشت و متاسفانه حتی یک وعده غذای این ملت بزرگ باشیم تورم طوری در این کشور یکه‌تازی می‌کند که کار از شکاف و دره و گسل طبقاتی گذشته است.»

دولت نیز بدون توجه به خط فقر در کشور که ۱۸ میلیون تومان می‌باشد، افزایش حقوق‌ و دستمزد کارگران و کارمندان به ۱۰ میلیون تومان را دستاورد خود معرفی کرده است.

افزایش تورم زمینه‌ساز فقر زایی

افزایش تورم زمینه‌ساز فقرزایی بیشتر در کشور شده است. به گفته قائم مقام وزیر کشور، درکل کشور بیش از ۲ هزار منطقه محروم داریم که ۲۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. به این ترتیب نزدیک به ۲۵ درصد مردم در مناطق محروم و در قعر خط فقر زندگی می‌کنند. به گفته یک اقتصاددان، ۸۰ درصد فقرای ایران از شاغلان سابق و فعلی است که به دلیل فشار تورم به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

براساس آمار منتشره درآمد سرانه مردم در سال ۱۳۹۹ به نسبت سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۳۴ درصد کاهش داشته است. صفر بودن نرخ رشد اقتصادی و افزایش تورم باعث کوچک شدن اقتصاد ایران و افزایش فشار بر دهک‌های پایین جامعه شده است. بررسی‌ها نشان داده که در سال ۹۷ هفت دهک جامعه امکان تامین کالری مورد نیاز خود را نداشته‌اند.

علت تورم چپاول مقامات دولتی

تـورم، زاییده چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران و مقامات دولتی است. فقر در کشوری که دومین ذخایر گاز جهان را دارد به جایی رسیده که دولت به طور رسمی یک وعده غذای گرم را در سبد معیشت کارگران در نظر گرفته است. در آن سوی این فقر و تـورم زندگی لاکچری سران حکومت، انگل‌زاده‌ها و وابستگان به آنها قرار دارد. سران حکومت از فقر و تـورم به عنوان سلاحی برای سرکوب مردم استفاده می‌کنند. اما باید بدانند، زمان استفاده از این سلاح با قیام سراسری مردم به پایان رسیده است. مردمی که چیزی برای از دست دادن ندارند از هر پدیده‌ای برای این حکومت خطرناک‌تر هستند. قیام سراسری مردم در ماه‌های اخیر دلیلی بر این ادعا است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید