رفتن به محتوای اصلی

اپوزیسیون در کنفرانس مونیخ؛ ایرانِ بدون جمهوری اسلامی جهان را امن می‌کند

اپوزیسیون در کنفرانس مونیخ؛ ایرانِ بدون جمهوری اسلامی جهان را امن می‌کند

در دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ، شاهزاده رضا پهلوی، نازنین بنیادی و مسیح علی‌نژاد در پنلی به نام «زن، زندگی، آزادی» و تحولات ایران صحبت کردند. هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا و باب منندز، رییس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا هم بر لزوم پایان مذاکره با جمهوری اسلامی گفتند.

 رضا پهلوی همچنین یادآور شد: «مهم‌ترین سوال همه ما، چگونگی پر کردن خلاء پس از سرنگونی جمهوری اسلامی است. برای چهار دهه کشورهای زیادی، خانه بسیاری از ایرانیان مهاجر شده‌اند. ایرانیانی که نقشی مهم در کشورهای شما به‌عنوان پزشک و مهندس و غیره ایفا کردند.»

او ادامه داد: «تصور کنید چطور این نیروهای متخصص از کشورهای دیگر سر درآوردند به‌جای اینکه در کشور خودشان باشند؟ چه چیزی مانع این می‌شود که به کشور خودشان برگردند؟ مقصر همه این‌ها جمهوری اسلامی است که آن‌ها را تبعید کرده.»

او با تصویرسازی از آینده ایران آزاد پس از سرنگونی جمهوری اسلامی خطاب به نمایندگان اروپایی حاضر در جلسه گفت: «یک ایران متفاوت به همان اصولی از آزادی اعتقاد دارد که در کشورهای غربی پیاده می‌شود و فورا متحدانی این‌چنین هم در جهان خواهد داشت.»

ایران آینده، جهان را هم تغییر می‌دهد

شاهزاده رضا پهلوی ادامه داد: «بنابراین وقتی این رژیم تغییر کند، نه فقط بلافاصله مشکلاتی که ایجاد کرده محو می‌شود، بلکه مردمی هم که مثل شما هستند و می‌خواهند با شما همکاری کنند و به دنبال راه‌حلی برای مشکلاتی هستند که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده، در ایران مستقر خواهند شد و طرف صحبت شما می‌شوند.»

او در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: «اولین قربانیان رژیم زنان بودند که پس از انقلاب فورا به شهروندان درجه دو تبدیل شدند.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین به مشکلات محیط‌زیستی و کمبود آب اشاره کرد و گفت: «ما باید بتوانیم با همسایگان به خصوص اسرائیل درباره آب همکاری کنیم. ایران آینده با همه این کشورها از جمله عربستان و اسرائیل کار خواهد کرد.»

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، یک ایران متفاوت برای رسیدن به ثبات منطقه‌ای با همه کشورهای همسایه کار می‌کند چراکه این ثبات، کلید «توسعه اقتصادی و پاسخ به نیازها و نگرانی‌های انرژی در غرب» است.

او خاطرنشان کرد: «ایران آینده می‌تواند تامین کننده انرژی اروپا باشد تا شما در هر زمستان شاهد باج‌گیری روسیه نباشید.»

شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اینکه «ایران آینده مثل شما فکر می‌کند و می‌خواهد با شما کار کند» خطاب به سیاستمداران کشورهای غربی گفت: «از ما با سرعت بیشتری حمایت کنید تا این وضعیت را در اسرع وقت حل کنیم و آینده‌ای دموکرات و سکولار برای ایران رقم بزنیم تا جهان تغییر کند. همانطور که این رژیم، جهان را متاسفانه در جهتی منفی تغییر داد.»

مسیح علی‌نژاد: کشتار، قتل و شکنجه در دی‌ان‌ای جمهوری اسلامی است

مسیح علی‌نژاد نیز در این پنل گفت: «خوشحالم که برای اولین بار دیکتاتورهایی را از ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ نمی‌بینم و این کنفرانس از نمایندگان مردم دعوت کرده است.»

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی با خطاب قرار دادن حاضران در پنل، گفت: «نمی‌دانم چند زن در این‌جا هستند، اما می‌خواهم سوالی ساده از شما بپرسم؛ اگر شما آن کسی بودید که دولت‌تان می‌گفت باید موهایتان را بپوشانید، شلاق می‌خوردید، ‌شکنجه می‌شدید و به شما تجاوز می‌کردند فقط به خاطر اینکه موهای خود را نپوشانده بودید، چه واکنشی نشان می‌دادید؟»

علی‌نژاد در پاسخ این سوال گفت: «{طبیعی است که} انقلاب می‌کردید! همان کاری که مردم ایران دارند می‌کنند.»

پیام شیرین عبادی برای پنل زن، زندگی، آزادی در کنفرانس امنیتی مونیخ با تاکید بر ضرورت‌های دوران گذار

مسیح علی‌نژاد: غرب نمی‌تواند شعار دموکراسی بدهد و همزمان مدرنترین انقلاب را نادیده بگیرد

تصویر

 

مسیح علی‌نژاد، از مخالفان سرشناس حکومت ایران که در نشست امنیتی مونیخ حضور داشته، به کسری ناجی گفت مساله مهم این است که روشن شود «غرب نمی‌تواند شعار برابری و دموکراسی و فمینیسم بدهد و همزمان مدرنترین انقلاب را نادیده بگیرد و دست قاتلان زن و مرد و کودک را بفشارد‌.»

خانم علی نژاد گفت: «بالاخره غرب به این باور رسیده که باید مقامات جمهوری اسلامی را منزوی کنند تا مثل جواد ظریف نیایند و دروغ بگویند در اینجا».

او خواهان گام‌های عملگرایانه‌تر علیه حکومت ایران و سپاه شد.

رضا پهلوی در مونیخ: جمهوری را ترجیح می‌دهم اما شاید بتوان راهی برای سلطنت انتخابی به جای موروثی یافت

تصویر

رضا پهلوی، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، می‌گوید شخصا نظام جمهوری را به نظام سلطنتی ترجیح می‌دهد، اما شاید بتوان راه نوآورانه‌ای برای انتخاب مقام سلطنت پیدا کرد، به جای آن که شخصی که این جایگاه را پر می‌کند آن را به ارث ببرد.

آقای پهلوی، که به همراه مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در نشست امنیتی مونیخ حضور یافته، در یک مصاحبه مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

یکی از خبرنگاران با اشاره به گروه‌های سلطنت‌طلب حاضر در مونیخ گفت هواداران رضا پهلوی به روشنی او را «شاهزاده» صدا می‌زنند و از او می‌خواهند که بر تخت سلطنت بنشیند. این خبرنگار پرسید آیا تصویر او به عنوان میراثدار یک رژیم غیردموکراتیک (سلطنت پدر و پدربزرگش محمدرضا شاه پهلوی و رضاشاه پهلوی) به خط مشی او که می‌خواهد برقراری دموکراسی در ایران باشد ضربه نمی‌زند؟

آقای پهلوی در پاسخ به این خبرنگار گفت نباید درباره او به واسطه عملکرد خوب یا بد اسلافش قضاوت شود. او گفت: «کسی شما را به خاطر اقدامات والدینتان قضاوت نمی‌کند، در مورد من هم نباید به خاطر اقدامات آنها قضاوت شوم، بلکه عملکرد خودم باید معیار قرار بگیرد.»

او گفت در آینده ایران و در یک نظام دموکراتیک «مبنای هر مقام و جایگاهی باید بر اساس شایستگی و انتخاب باشد.»

رضا پهلوی گفت خودش شخصا هواداران سلطنت‌طلبش را به چالش کشیده است. او گفت: «اگر انتخاب من بود بین جمهوری سکولار و یک سلطنت موروثی، جمهوری را انتخاب می‌کردم.»

او در عین حال افزود: «اما اگر آن طور که سلطنت طلبان می‌گویند به خاطر فرهنگمان به یک چتر فراگیر حمایتی نیاز داشته باشیم، از آنها می پرسم آیا می‌شود راهی نو بیابیم که سلطنت انتخابی پیدا کنیم به جای اینکه موروثی باشد و این نقش به یک خاندان محدود شود؟»

آقای پهلوی گفت «این نقض حقوق بشر است.»

رضا پهلوی پیش از این نیز گفته است که نظام جمهوری را ترجیح می‌دهد.

مساله نقش رضا پهلوی و سلطنت یا جمهوری یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز میان مخالفان جمهوری اسلامی است. هواداران سلطنت اصرار دارند که او باید جایگاهی فراتر از دیگر مخالفان داشته باشد و در تظاهرات ۲۲ بهمن امسال در خارج از ایران هم شعارهای در حمایت از آقای پهلوی پررنگتر از دیگر شعارها بود.

هواداران آقای پهلوی به خصوص با چپگرایان مشکل دارند و همسر او نیز شعار «مرگ بر سه فاسد، ملا، چپی، مجاهد» را همرسانی کرده است.

در مقابل بعضی از مخالفان جمهوری اسلامی به شدت بر مرزبندی با آقای پهلوی و هوادارانش تاکید دارند و شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» در تجمع‌های داخل ایران، ویژه کردستان و سیستان و بلوچستان داده می‌شود.

رضا پهلوی پیش از انقلاب ایران ولیعهد بود و بنا بود به عنوان جانشین محمدرضا شاه به سلطنت برسد. او در سال ۱۳۵۹ در تبعید به عنوان پادشاه ایران سوگند یاد کرد.

او چند سال پیش در توضیحی راجع به این سوگند گفت به این نتیجه رسیده که آزادی و دموکراسی باید موضوع اصلی شود و «بحث جمهوری یا پادشاهی الی الابد مانع همسویی نیروهای آزادیخواه مملکت نشود.»

آقای پهلوی در مصاحبه‌ای با بیژن فرهودی گفته بوده که چنین نقشی را در تناقض با نقش پادشاه هم نمی‌بیند، چرا که «کار یک پادشاه یک موضعگیری فرامسلکی و فراعقیدتی نسبت به همه آحاد جامعه است.»

چندی پیش نور پهلوی، فرزند او، به عنوان ولیعهد از طرف خاندان پهلوی معرفی شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید