رفتن به محتوای اصلی

تجمع ۱۶ ژانویه استراسبورگ: «اروپا باید سپاه پاسداران را گروه تروریستی اعلام کند»

تجمع ۱۶ ژانویه استراسبورگ: «اروپا باید سپاه پاسداران را گروه تروریستی اعلام کند»

ایرانیان ساکن اروپا مشغول تدارک تجمع بزرگی در همبستگی با مردم ایران‌ هستند که روز‌ دوشنبه ۱۶ ژانویه، ۲۶ دی‌ ماه، مقابل پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه‌ برگزار می‌شود.

هدف از این تجمع، مجاب کردن مقام‌های اروپایی به قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی است. ایرانیان بر روی شبکه‌های اجتماعی، درباره نحوه رساندن خود به تجمع، پروازها، کرایه اتوبوس برای رفتن دسته‌جمعی و اقامت در شهر، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی می‌کنند.

هم‌زمان، وورلد کرانچ، در مقاله‌ای به لزوم اقدام اروپا برای کمک به ایرانیان در این برهه از خیزش انقلابی پرداخته است.

پس از گذشت سه سال از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده آن‌زمان سپاه قدس، اتحادیه اروپا همچنان قرار دادن یا ندادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را سبک سنگین می‌کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، پیش‌تر از اروپایی‌ها خواسته بود تا سپاه پاسداران را تروریست اعلام کند اما درخواست او با مخالفت آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا رو‌به‌رو شد.

حالا پس از سه سال، اروپایی‌ها به حرف دونالد ترامپ رسیده‌اند.

دیلی تلگراف بریتانیا هم اخیرا از تصمیم دولت این کشور برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران طی هفته‌های آتی خبر داد و دلیل آن را اقدامات جهوری اسلامی برای قتل و آدم‌ربایی در خاک بریتانیا عنوان کرد.

آلمان هم روابط خود با رژیم ایران را محدود کرده و به دوتابعیتی‌ها و ایرانیان مقیم این کشور توصیه کرده که به ایران سفر نکنند.

در چنین شرایطی، عناصر جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سمت آلمان و آمریکا -که ماه‌ها میزبان تجمعات ایرانیان علیه رژیم جمهوری اسلامی بوده‌اند- نشانه رفته‌، اقدامات آنها را نقشه خوانده‌اند و به نارضایتی ایرانی‌ها از جمهوری اسلامی اذعان نکرده‌اند.

Image removed.

چنگ و دندان نشان دادن جمهوری اسلامی

سیاستمداران جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر مکررا به غرب درباره قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی هشدار داده‌اند و در سال ۲۰۱۷ هم همین خط‌ونشان‌ها را برای آمریکا می‌کشیدند.

برخی صداهای خارج ایران، همچون نایاک که بسیاری ایرانی‌ها آن را لابی جمهوری اسلامی در آمریکا می‌دانند، در حال کمرنگ کردن اهمیت تروریستی اعلام کردن سپاه‌ هستند و ادعا می‌کنند درباره قدرت نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اغراق شده است.

نایاک در عین حال هشدار داده‌ تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران می‌تواند آغازگر جنگ در خاورمیانه باشد.

دست دست کردن بیشتر اروپا مساوی با هزینه گزاف‌تر برای مردم ایران

همین یک سال پیش بود که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به دولت بایدن در آمریکا فشار می‌آورد تا سپاه پاسداران را از لیست گروه‌های تروریستی خارج و برجام را احیا کند. غرب امیدوار بوده است با احیای برجام، برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند. در ایالات متحده نیز برخی سناتورهای دموکرات و نایاک برای خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی تلاش می‌کردند.

Image removed.

اما وضعیت در ایران طی چهار ماه گذشته آن‌قدر عوض شده است که نظر اروپایی‌ها را هم تغییر دهد. حتی نایاک هم رنگ عوض کرده و به نظر می‌رسد حامی تغییر رژیم در ایران شده باشد.

نایاک در حساب توییتری خود اعلام کرده بود هنگامی که ایرانی‌ها خواستار اصلاحات بودند حمایتشان کرده و حالا که خواستار پایان جمهوری اسلامی‌اند هم حامی آنهاست.

چرخش لابی‌گران جمهوری اسلامی هم نشانه‌ای دیگر از وضعیت بغرنجی است که رژیم به آن گرفتار شده و حاکی از آن است که جمهوری اسلامی این بار اقبال برای دوباره محکم کردن جای پای خود را از دست داده است.

سه سال پیش، تحلیلگران هراسان از هدف قرار دادن سپاه پاسداران هشدار می‌دادند چنین اقدامی می‌تواند شروع جنگ در خاورمیانه باشد اما امروز اروپا نباید از تهدیدهای این‌چنینی بترسد و باید متوجه باشد که قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی به مبارزه معترضان در ایران علیه رژیم کمک خواهد کرد.

اروپا هر چه بیشتر تردید به خرج دهد، هزینه آن برای مردم ایران که برای آزادی می‌جنگند، گزاف‌تر خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران اینترنشال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید