رفتن به محتوای اصلی

تاکید نمایندگان پارلمان اروپا و مجلس عوام بریتانیا بر تروریست شناختن سپاه پاسداران ۱ ساعت پیش

تاکید نمایندگان پارلمان اروپا و مجلس عوام بریتانیا بر تروریست شناختن سپاه پاسداران ۱ ساعت پیش

همزمان با ادامه سرکوب خونین خیزش انقلابی مردم ایران، نمایندگان مجلس عوام بریتانیا و پارلمان اروپا خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی و افزایش فشارها و تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی شدند.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا پنج‌شنبه به اتفاق آرا طرحی را تصویب کردند که از دولت این کشور می‌خواهد سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

نتیجه این رای‌گیری برای دولت بریتانیا الزامی ایجاد نمی‌کند، اما نشان‌دهنده افزایش فشار نمایندگان مجلس برای این اقدام است.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا در این طرح خواستار توقف سرکوب اعتراضات مردم و آزادی معترضان زندانی شدند.

جان کرایر، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام، سپاه پاسداران را «شاخه‌ای از فاشیسم روحانیت» خواند که در ایران و خارج از مرزهای آن با تجاوز جنسی، کشتار و معلول‌ کردن انسان‌ها، کارهای خود را پیش می‌برد.

فلور اندرسون، دیگر نماینده حزب کارگر، نیز گفت بریتانیا باید به زنانی که اعتراضات ایران را رهبری می‌کنند ویزا بدهد.

آلیسیا کرنز، رییس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا، جمهوری اسلامی را «دولتی تروریستی» خواند که به شکلی «وقیحانه» به زندگی و انسانیت بی‌اعتنا است.او از دولت بریتانیا خواست که موضوع فراخواندن سفیر این کشور از تهران را در نظر بگیرد.

باب بلکمن،‌ نماینده محافظه‌کار مجلس عوام بریتانیا، نیز با تاکید بر لزوم اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی و افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی در سرکوب مردم روش «نازی‌ها» را دنبال می‌کند. او زنان را رهبران اعتراضات سراسری در ایران خواند و گفت سرکوب آزادی‌ بیان در ایران «خطرناک» است.

در همین حال، لئو دوکرتی، معاون وزیر خارجه بریتانیا، گفت که دولت این کشور به صورت فعالانه در حال بررسی اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی است، اما هنوز به نتیجه نهایی در این زمینه نرسیده است.

از سوی دیگر، بیش از ۱۰۰ عضو پارلمان اروپا در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، از او خواستند در ارتباط با اقدام جمهوری اسلامی در سرکوب میلیون‌ها نفر موضعی قاطع‌تر اتخاذ کند.

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم، تحریم علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، و سایر مقامات مرتبط با سرکوب‌ها، حفظ امنیت ایرانیان ساکن کشورهای اتحادیه اروپا، تشدید تحریم کالاهای با کاربری دوگانه و اجرای دقیق و قاطعانه این تحریم‌ها از خواسته‌های نمایندگان در این نامه است.

این نامه خاطرنشان کرد: «ایرانی‌ها به دنبال اعمال حقوق انسانی اولیه خود هستند و استحقاق اقدام و حمایت از سوی اتحادیه اروپا را دارند.»

از سوی دیگر، پولیتیکو گزارش داد اتحادیه اروپا در حال تهیه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه حدود ۴۰ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی به دلیل نقش آنها در سرکوب اعتراضات مردم ایران است.

طبق پیش‌نویس مدارکی که به مشاهده پولیتیکو رسیده، اتحادیه اروپا برای تحریم ۱۷ مقام جمهوری اسلامی از جمله وزیر ورزش، یک نماینده مجلس، یک مقام صدا و سیما، تعدادی از فرمانداران و فرماندهان کنونی و پیشین سپاه پاسداران و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد.

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک، نیز اعلام کرد او و چند نماینده دیگر با هدف اینکه دولت بلژیک سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی اروپا قرار دهد، در پارلمان این کشور پیش‌نویس طرحی را ارائه کرده‌اند.

حمایت سایر مقامات کشورهای مختلف نیز از خیزش انقلابی مردم ایران ادامه داشت. آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، گفت که با وجود درخواست رییس‌جمهور این کشور از جمهوری اسلامی برای پایان دادن به خشونت‌ها در ایران، هیچ تغییری در سرکوب اعتراضات ایجاد نشده است.

مارك دريفس، دادستان كل استراليا، نیز در توییتی گفت: «ادامه اعدام معترضان در ایران تلاشی شرم آور برای ارعاب و ساکت کردن شهروندان است. استرالیا با مجازات اعدام در هر شرایطی، برای همه مردم مخالف است. ما به دفاع از ایرانیانی که به دلیل استفاده از حق اعتراض خود با مجازات اعدام روبرو هستند، ادامه خواهیم داد.»

باب منندز، سناتور دموکرات، نیز در توییتی با استقبال از احتمال تروریست شناخته شدن سپاه پاسداران از سوی بریتانیا نوشت: «سپاه پاسداران یک گروه تروریستی است که دستش به خون بی‌گناهان بی‌شماری در ایران، خاورمیانه و سراسر جهان آلوده است.»

ایرانیان خارج کشور نیز همچنان به حمایت‌های گسترده خود از معترضان ایران ادامه می‌دهند. شماری از ایرانیان مقیم ایرلند با تجمع در دوبلین از دولت این کشور خواستند سفیر جمهوری اسلامی را اخراج کند.

گروهی از ایرانیان فرانسه نیز مقابل دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس جمع شدند و در برابر ورودی ساختمان دسته گل گذاشتند. نشریه شارلی ابدو اخیرا ویژه‌نامه‌ای از کاریکاتورهای علی خامنه‌ای را منتشر کرد که خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت. جمهوری اسلامی تهدید کرده این اقدام بی پاسخ نخواهد بود.

در همین حال، نشانه‌های انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی نیز در حال افزایش است. ریاست‌جمهوری آلمان که هرسال به مناسبت سال جدید میلادی سفرای کشورها را به ضیافتش دعوت می‌کند، امسال محمود فرازنده، سفیر جمهوری اسلامی را دعوت نکرد.

سفرای روسیه، بلاروس، سوریه و کره شمالی نیز به میهمانی فرانک والتر اشتاینمایر با حضور بیش از ۱۶۰ سفیر و نماینده کشورها، دعوت نشدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران اینترنشال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید