رفتن به محتوای اصلی

احسان پیربرناش، خبرنگار ورزشی و طنزپرداز به ۱۸ سال حبس محکوم شد

احسان پیربرناش، خبرنگار ورزشی و طنزپرداز به ۱۸ سال حبس محکوم شد

به گفته همسر احسان پیربرناش، این خبرنگار ورزشی و طنزنویس ایرانی به ۱۸ سال حبس محکوم شده که ۱۰ سال آن قابل اجرا است.

بهناز میرمطهریان،‌ همسر آقای پیربرناش، با اعلام این خبر در توییتر نوشت: «به رغم نامه پزشک زندان مبنی بر بیماری و عدم تحمل حبس و به رغم بی‌گناهی عیان همسرم، احسان پیربرناش امروز (سه‌شنبه ۲۰ دی ماه) در دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال از آن قابل اجراست.»

احسان پیربرناش از جمعه ۶ آبان که بازداشت و به زندان قائم‌شهر منتقل شد، بدون مرخصی در زندان بود. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پیشتر از تمدید قرار بازداشت او به رغم اتمام بازجویی‌هایش خبر داده بود.

احسان پیربرناش، سردبیر «بانک ورزش»،عضو شورای سردبیری رسانه «ورزش مدیا» و طنزنویس سابق روزنامه قانون است.

 

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

 

احسان پیربرناش، در اوایل حرفه خبرنگاری‌اش با روزنامه ورزشی گل همکاری می‌کرد، او دردهه ۱۳۸۰ دبیر صفحات طنز روزنامه قانون بود که به عنوان «بی‌قانون» شناخته می‌شد.

خانم میرمطهریان که خودش نیز خبرنگار ورزشی است، پیش از این در شبکه‌های اجتماعی از شرایط نامناسب همسرش در زندان قائم‌شهر خبر داده بود. به گفته او، قرنطینه زندان قائم‌شهر پس از اعتراضات سراسری ایران به دنبال کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، به مکانی برای نگهداری متعرضان دستگیر شده، بدل شده بود.

بهناز میرمطهریان با اعلام این که بیشتر دوران بازداشت آقای پیربرناش در قرنطینه زندان قائم‌شهر گذشته است، در مورد شرایط این مکان نوشته بود: «قرنطینه زندان قائمشهر، یک اتاق ۲۰-۲۵ متری است با ۱۰ تختخواب. جایی که زندانی‌ها را برای کنترل مسائل امنیتی، در بدو ورود برای ۳ تا ۵ روز آنجا نگه می‌دارند و بعد به بند عمومی می‌فرستند. یعنی ماهیتش باید این باشد.»

«در ماه‌های اخیر اما قرنطینه، خواه ناخواه تبدیل شده به بند سیاسی زندان قائمشهر. اتاقی ۲۵ متری که در این ماه‌ها تا ۶۸ نفر را هم در خود جای داده است... اتاقی که امکانات بند عمومی مثل هواخوری و استفاده از تلفن در ساعات اداری و... را ندارد و زندانیان سیاسی زندان قائم‌شهر در قرنطینه از حداقل حقوق شهروندی خود در زندان محروم‌اند.»

آقای پیربرناش در شبکه‌های اجتماعی از حکومت ایران انتقاد می‌کرد، اما هنوز اتهاماتی که منجر به صدور چنین حکمی سنگینی برای او شده، به طور رسمی منتشر نشده است.

خانم پیربرناش همچنین در صفحه توییتر خود از انجمن ورزشی نویسان ایران به دلیل عدم حمایت از خبرنگاران ورزشی و انتشار فقط «یک بیانیه مبهم و بی‌نام و نشانی» انتقاد کرده است.

مهدی امیرپور، نیلوفر حامدی ، آریا جعفری، سعیده فتحی و مهدی سوفالی دیگر خبرنگاران ورزشی هستند که از سوی جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند و برخی از آنان با قید وثیقه آزاد شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید