رفتن به محتوای اصلی

آتش سوزی در اوین؛ پنج زندانی سیاسی با پرونده سازی سنگین روبرو شدند

آتش سوزی در اوین؛ پنج زندانی سیاسی با پرونده سازی سنگین روبرو شدند
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱، علیرغم کشتار و آتش سوزی در اوین، برعلیه پنج زندانی سیاسی زندان اوین، تحت عنوان شکایت سازمان زندانها پرونده سازی سنگین و اتهاماتی برعلیه ایشان عنوان شده است.

این اتهامات در حالی بر علیه زندانیان سیاسی عنوان شده، که در آتش سوزی در اوین به تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، در بندهای ۷ و ۸ این زندان، زندانیان با شلیک تیرهای جنگی و ساچمه ای، گاز اشک آور، ضرب و شتم های وحشیانه تا صبح، قرار گرفتن در معرض خفگی تا مرگ قرار گرفته و تعدادی از آنها کشته و تعدادی مجروح شدند.

به موجب احضاریه هایی که جداگانه برای زندانیان سیاسی میثم شریفی، یاشارتوحیدی، امیرعباس آذرم وند، رضا سلمانزاده و سیدجواد سیدی ارسال شده، این زندانیان به افتراء و تخریب عمدی اشیاء منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری، توهین به مقامات و مامورین، تهدید به قتل، نشر اکاذیب متهم شده اند.

این احضاریه از شعبه ۳۰۰۲ مجتمع شماره ۳۰ شورای حل اختلاف تهران مستقر در دادسرای ناحیه یک صادر شده و زندانیان سیاسی نامبرده می بایست در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، در در شعبه ۳۰۲ مجتمع شورای حل اختلاف تهران مستقر در دادسرای ناحیه یک حضور یابند.

لازم به ذکر است که در شامگاه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، در شرایطی که یک ماه از اعتراضات سراسری مردم ایران می گذشت، یک حمله گسترده به زندانیان بندهای ۷ و ۸ زندان اوین صورت گرفت. در این حمله تعدادی از زندانیان کشته و تعداد زیادی مجروح شدند. در این حمله به زندانیان از گلوله های جنگی، ساچمه ای، بمب صوتی استفاده شد. همچنین زندانیان اعم از مجروح و غیر مجروح تا صبح مورد ضرب و شتم تا حد مرگ قرار گرفتند.

ماموران امنیتی در این شب، علاوه بر استفاده از گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای و جنگی، زندانیان را به محوطه برده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند طوریکه سر و دست و پای بسیاری زندانیان شکست.

پس از این فاجعه عده ای از زندانیان به بهداری منتقل شدند، زندانیان بند هفت را که حدودا ۱۴۰۰ نفر بودند به باشگاه زندان (یک سالن بزرگ) که نزدیک به درب اصلی و ساختمان اداری است بردند که در میان آنها جنازه هم بود (بعدا کشته شده ها را خارج کردند)، و بقیه زندانیان تحت فشار و ضرب و شتم مداوم قرار داشتند.

بیشتر بخوانید:

کورنولوژی وقایع زندان اوین؛ اوین در آتش و انفجارهای مهیب

Image removed.

روز بعد تعدادی از زندانیان بند ۷ به زندان تهران بزرگ، و حدود ۴۲ نفر از زندانیان بند هشت با دست و سر و پای شکسته به زندان گوهردشت منتقل شدند. زندانیان منتقل شده از جمله اکبر باقری، بهروز منتظر، پویا قبادی، یاشار دارالشفا، سید افخم ابراهیمی، کاوه دارالشفا، نعمت الله حکیمی، عادل برجی، وحید بنی عامریان، پوریا مضروب، جابر جوهری، رضا قلندری، سپهر امام جمعه، حسین کیهانی، امیرعباس آزرم وند، کریم عزیزمحمدی، محسن کردمیهن، میثم محمدی، میثم دهبان زاده و …. بودند.

زندانیان مجروح همچنان از وجود ساچمه در بدن خود و از جراحات ناشی از شلیک و ضرب و شتم رنج می برند.

زندانی سیاسی یاشار توحیدی یکی از زندانیانی که برعلیه وی پرونده سازی شده، پس از آتش سوزی در اوین درحالیکه زخمهای گلوله در پایش عفونت کرده و عفونت به عصب رسیده است بدون کمترین رسیدگی پزشکی در بند هشت اوین رها شده و او را از مرخصی پزشکی و استعلاجی محروم است.

همچنین زندانی سیاسی سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی دیگری که برعلیه او پرونده سازی و احضار شده، همچنان از وجود گلوله های ساچمه ای در پای خود رنج می برد. به زندانیان گفته شده که پس از آزادی از زندان با هزینه شخصی خود گلوله های را از بدن خود خارج کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید