رفتن به محتوای اصلی

ادامه واکنش‌ها به سرکوب اعتراضات در ایران

ادامه واکنش‌ها به سرکوب اعتراضات در ایران

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۲ آبان گفت که بیش از ۷۶۰ هزار نفر در ۲۱۸ کشور جهان تومار این سازمان برای درخواست اقدام فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل را امضا کردند.

عفو بین الملل در این تومار از سازمان ملل خواسته در یک اقدام فوری با استفاده از مکانیسم مستقل سازمان ملل،‌ درباره اتفاقات اخیر در ایران که تحت قوانین بین‌المللی از «جدی‌ترین جنایات» است،‌ تحقیق و ایران را وادار به پاسخگویی کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید که این درخواست اقدام فوری که به صورت یک تومار آنلاین بود،‌ روز چهارشنبه ۱۱ آبان به وسیله نازنین بنیادی،‌ بازیگر و سفیر این سازمان به مقامات سازمان ملل در نیویورک تحویل داده شد.

همچنین دفاتر ملی عفو بین‌الملل در کشورهای مختلف این امضاها را به وزارت خارجه کشورها تحویل دادند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم اعلام کرده که مقامات دولت ایران «حملات سرکوبگرانه» خود را علیه مخالفان سیاسی و اعتراضات گسترده در این کشور «از طریق اتهامات مشکوک امنیت ملی علیه فعالان بازداشت شده و محاکمه‌های به شدت ناعادلانه» تشدید کرده‌اند.

در گزارش تازه‌ای که دیده‌بان حقوق بشر امروز منتشر کرده‌، گفته که سازمان‌های اطلاعاتی و رسانه‌های دولتی ایران مرتباً ادعاهای دروغین علیه فعالان و مخالفان را منتشر و تبلیغ می‌کنند.

 

 

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد روز چهارشنبه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دستکم ۲۷۷ تن رسیده و ۴۰ تن از قربانیان کودک هستند.

این سازمان در گزارشی می نویسد که در نزدیک به ۷ هفته اعتراض‌های سراسری که بعد از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) خونبارترین روز اعتراضات بوده و بعد از این روز، به ترتیب روزهای ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر روزهایی بوده‌اند که بیشترین تعداد معترضان کشته شده‌اند.

در روز ۸ مهر موسوم به جمعه خونین زاهدان ده‌ها نفر بعد از تظاهرات نماز جمعه این شهر به گلوله بسته و کشته شدند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین گفت در یک هفته اخیر نیز روز پنج‌شنبه ۵ آبان ماه (۲۷ اکتبر) خونبارترین روز بوده است. به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر در روز پنجم آبان دستکم ۱۲ تن کشته شده‌اند.

هنوز آماری از کشته های احتمالی مربوط به روز پنجشنبه ۱۳ آبان که شاهد تظاهرات گسترده در چهلم کشته های اعتراضات در شهرهای مختلف از جمله کرج، اراک، اصفهان و آمل بود در دست نیست.

همزمان واکنش اعتراضی چهره‌های اجتماعی به سرکوب معترضان ادامه دارد.

رسول خادم، رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران در اینستاگرامش به ابراهیم رئیسی انتقاد کرده که چرا او و دولتش در بحبوحه اعتراضات کنار ایستاده‌اند و همه چیز را «به دست حوزه امنیتی» سپرده‌اند.

آقای خادم که همواره در اینستاگرامش نسبت به مسائل جامعه ایران موضع‌گیری می‌‌کند، در پست جدیدش با اشاره به اعتراض‌های مردم نوشته است: «آقای رئیس جمهور! چند روزی است که گویا نیستید! در واقع بهتر است سوال شود؛ اصلاً کجایید؟! یعنی کجای داستانِ اعتراضات مردمی ایستاده اید که به همین سادگی خودتان و دولت تان را راحت کرده‌اید و همه چیزِ اعتراضات مردمی را سپرده اید بدست حوزه امنیتی و خلاص!»

حکومت ایران مسئولیت قتل معترضان را به عهده نگرفته و در مواردی مرگ آنها را به دلایلی مثل خودکشی، بیماری و تصادف نسبت داده است.

همزمان سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای از تلاش خود برای برگزاری تجمع‌های حکومتی با هدف شکست آنچه «جنگ ترکیبی» می خواند - اصطلاح مورد استفاده رهبر جمهوری اسلامی - خبر داده است.

برگزاری این تظاهرات حکومتی در روز ۱۳ آبان که به روز دانش آموز در ایران نام‌گذاری شده در حالی صورت می گیرد که تاکنون حدود ۴۰ کودک و دانش‌آموز در میان جان باختگان اعتراضات شناسایی شده‌اند.

 

پایان پست Twitter, 2

تنها طی ۲۴ ساعت گذشته نام دو دانش‌آموز جان باخته در سنندج و زاهدان منتشر شده است؛ امید نارویی - ۱۶ ساله - که پدرش می‌گوید با شلیک سه گلوله به سرش در روز جمعه گذشته در زاهدان جان باخته و مومن زندکریمی - ۱۸ ساله - که روز گذشته در سنندج با شلیک ماموران کشته شد.

روز پنجشنبه - ۱۲ آبان - همچنین تصاویر متعددی از حضور دانش آموزان در خیابان‌ها و شعارهای اعتراضی آنها علیه جمهوری اسلامی منتشر شد.

برچیدن عکس علی خامنه‌ای از کلاس‌های درس، درآوردن مقنعه و نشان دادن انگشت وسط به تصویر رهبر جمهوری اسلامی توسط دانش‌آموزان دختر طی ۷ هفته گذشته یکی از نمادهای اصلی اعتراضات بوده است.

درخواست استادان دانشگاه تهران

در خبری دیگر بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای به حمله شنبه هفتم آبان ماه به دانشگاه تهران اعتراض کردند.

در این بیانیه حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان «وحشیانه» توصیف شده و آمده که تداوم رویکردهای امنیتی و اقداماتی مانند «هجوم دهشتناک» لباس شخصی‌ها به دانشگاه، فاجعه‌بار است.

امضاکنندگان گفته‌اند همه دانشجویان بازداشتی باید بدون قید و شرط آزاد شوند.

در اقدامی دیگر جمعی از نویسندگان، پژوھشگران، ھنرمندان و کنشگران یارسان،‌ از اقلیت‌های دینی در ایران در بیانیه‌‌ای از اعتراضات اخیر درایران حمایت کردند.

مجمع نویسندگان،‌ هنرمندان و کنشگران یارسانی خواستار «آزادی همه زندانیان سیاسی و توقف ماشین کشتار جمعی شدند.»

این گروه که می‌گویند در ایران با «سخت‌ترین تبعیض‌ها» رو به رو هستند، ابراز امیدواری کردند که «کاخ ستم برافتد و یکایک خانه‌های مردم به نور حقیقت روشن شود.»

«یاری» دین مردم یارسان است که «حاصل تطور و تکامل فرهنگ و باور چندهزار ساله‌» ساکنان زاگرس است.

آمار رسمی و دقیقی از جمعیت این اقلیت دینی غیرمسلمان در ایران در دست نیست اما منابع داخلی خود جامعه یارسان، جمعیت‌شان را تا ۳ میلیون نفر برآورد کرده‌اند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
متن از بی بی سی ویدئو ها از ایرانگلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید