رفتن به محتوای اصلی

هم‌صدایی در محکومیت سرکوب‌ها و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن

هم‌صدایی در محکومیت سرکوب‌ها و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن

 

علی کریمی، ستاره فوتبال ایران، با انتشار توئیتی نسبت به بازداشت‌ها و سرکوب معترضان در روز‌های اخیر واکنش نشان داد. او در این تویت نوشت: «در حرف قدرت منطقه هستین اما :
‏از شاعر میترسین
‏از خواننده میترسین
‏از دانشجو میترسین
‏از دانش‌آموز میترسین
‏از مادر داغدار میترسین
‏از خبرنگار و عکاس میترسین
‏از ورزشکار و هنرمند میترسین
‏از پزشک و فعال مدنی میترسین
‏حتی از پیکر بی‌جان‌ها هم میترسین

مهسی امینی

خلاصه

  1. جلسه غیر رسمی شورای امنیت برای بررسی سرکوب اعتراضات ایران برگزار شد
  2. جاوید رحمان، شیرین عبادی و نازنین بنیادی در این جلسه به میزبانی آمریکا و آلبانی صحبت کردند
  3. نماینده آمریکا گفت دنیا وظیفه دارد شعار زن زندگی آزادی را تحقق ببخشد
  4. نماینده آلبانی: پیام من به معترضان ایرانی این است که دیکتاتورها از شما می‌ترسند
  5. بیانیه ۴۰ تن از وکلای دادگستری: دفاع از حقوق ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت را وظیفه خود می‌دانیم
  6. مجله «حقوق ما» که توسط فعالان حقوق بشر در اروپا منتشر می‌شود، گزارش داده که تعداد وکلای بازداشت شده در شهر شیراز دستکم هشت نفر است
  7. سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دستکم ۲۷۷ تن رسیده است و ۴۰ تن از قربانیان کودک هستند
  8. بر اساس گزارش تازه سازمان حقوق بشر ایران، روز ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) خونبارترین روز بوده است
  9. سوئیس اعلام کرد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ارتباط با سرکوب اعتراضات را اجرا نمی‌کند
  10. کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران، تصاویری از اعتراضات امروز در سنندج و دانشگاه دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر کرده است
  11. شبکه‌ حقوق بشر کردستان ویدیویی از دوربین‌های مداربسته در بانه منتشرکرده است که لحظه تیر خوردن یک شهروند به دست نیروهای مسلح امنیتی را نشان می‌دهد
  12. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای نوشته‌ است که ورود همزمان دانشجویان، جامعه پزشکی و وکلا به جمع معترضان نشانه گستردگی اعتراضات است

هم‌صدایی در محکومیت سرکوب‌ها و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن

مهسی امینی

نشست ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سرکوب خیزش انقلابی مردم ایران با هم‌صدایی در محکومیت نقض حقوق بشر برگزار شد و نمایندگان کشورهای حاضر در این جلسه حمایت خود را از معترضان اعلام کردند.

آمریکا به همراه آلبانی که به تازگی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده، میزبانی این نشست در روز چهارشنبه ۱۱ آبان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک را بر عهده داشتند.

این نشست با گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران آغاز شد و پس از او نیز شیرین عبادی، وکیل و حقوقدان و همچنین نازنین بنیادی، بازیگر و سفیر سازمان عفو بین‌الملل بریتانیا سخنرانی کردند.

جاوید رحمان در سخنانش خواستار تشکیل سازوکار بین‌المللی برای تحقیقات مستقل درباره سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران شد.

او گفت در شش هفته اخیر بسیاری از شهروندان از جمله روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی بازداشت شده‌اند.

رحمان افزود تحقیقات حکومت ایران درباره پرونده قتل مهسا امینی شکست‌خورده است و دست‌کم ۲۷۷ نفر از جمله ۴۰ کودک در اعتراضات پس از مرگ مهسا در بازداشت نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

 

 رئیس بسیج اساتید: استادان متدین هم از ترس انزوا میلی به روشنگری درباره حوادث ندارند

محمدرضا مردانی، رئیس بسیج استادان در گفتگو با روزنامه همشهری با اشاره به اعتراضات سراسری و فضای دانشگاه‌ها گفت «فرایندی ایجاد شده است که استادان متدین و انقلابی نیز از ترس انزوا میلی به روشنگری و تبیین چرایی این حوادث ندارند.»

به گفته او، استادان «دچار یک انفعال ناخواسته شده‌اند».

در اعتراضات اخیر، دانشگاه‌های ایران یکی از مراکز اصلی تجمعات و راهپیمایی‌ها بوده است.

فعالان می‌گویند با آغاز اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی در اواخر شهریورماه، ۳۰۰ دانشجو در ناآرامی‌های ایران در روز ۲۶ شهریور بازداشت شده‌اند. تا کنون شمار زیادی از دانشجویان هم ممنوع‌الورود یا تعلیق شده‌اند.

اکنون در پی چند هفته اعتراضات دانشجویی، حمله به خوابگاه‌ها، بازداشت دانشجویان و برخورد تند شبه‌نظامیان بسیج با دانشجویان خبرساز شده است.

تلاش برای ساکت کردن اعتراض‌های دانشجویی از طریق ایجاد فضای ارعاب، چند هفته پیش و در جریان تجمع ۱۰ مهر دانشگاه شریف آغاز شد.

 

 

راسم سارینا روز پنج شنبه همزمان با مراسم حدیث

مهسی امینی

دیروز چهلم سارینای باهوش و زیبا بود. ماموران امنیتی بشدت خانواده اش را تحت فشار گذاشتند برای ان که مراَسمی را که انها می گویند برگزار کنند و خانواده اش زیر بار نرفتند. پدرش وقتی که او هفت ساله بود درگذشت، برادر سارینا را دستگیر کردند، مادرش تحت شیمی درمانی است. مادرش اعلام کرده که مراسم سارینا روز پنج شنبه همزمان با مراسم حدیث که او هم در مهرشهر کرج کشته شد، در ارامستان بهشت سکینه کرج برگزار می شود
بچه ها را می کشند و دست از سر خانواده برنمیدارند

 

 

تاکید شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان بر «همکاری و همبستگی صنف ها»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایراندر بیانیه ای به تاریخ ۱۰ آبان درباره اعتراضات جاری در ایران می نویسد که ورود همزمان دانشجویان، جامعه پزشکی و وکلا به جمع معترضان نشانه گستردگی اعتراضات در میان طیف های مختلف اجتماعی است.

این شورا با اشاره به حملات به پزشکان، دانشگاه ها، وکلا و حتی مدارس در هفته های اخیر می نویسد: «در چنین شرایطی، لازم است که همه‌ نیروها و صنف‌ها و تشکل‌های معترض در برابر زیاده روی‌های فزاینده‌ی حاکمیت، همبستگی خود را حفظ نمایند و همگام با اعتراضات به حق مردمی، از آزادی و برابری دفاع کنند.»

«این شورا همچنین معتقد است که همکاری و همبستگی بین صنف‌ها و تشکل‌های مختلف، برای پیشبرد مبارزات آزادی‌خواهانه مردم بسیار ضروری است. در غیاب این همبستگی و همگرایی، سرکوبگران راحت‌تر می‌توانند به حریم اصناف مختلف و مردم تعرض کنند. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران معتقد است که امروز مردم سراسر کشور یک مبارزه مشترک را با اختلاسگرانِ ریاکار و ظالم پیش می‌برند. در این مبارزه مشترک، معلمان ایران همبستگی خود را با وکلا، پزشکان، دانشجویان، کارگران، بازاریان، جوانان و نیز ‌قاطبه ی مردم عدالتخواه معترض اعلام می‌کند، ما فرهنگیان شاغل و بازنشسته بر آنیم که تا پیروزی بر این شب‌های تاریک، باید در کنار یکدیگر برای پیشبرد این مبارزه مشترک یاری رسان هم باشیم.»

بازداشت چندین وکیل دادگستری در شهر شیراز

Image removed.

 

نازنین سالاری، بهار صحرائیان و محمود طراوت‌روی نازنین سالاری، بهار صحرائیان و محمود طراوت‌روی

براساس گزارش‌های رسیده از ایران چندین وکیل دادگستری که وکالت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را برعهده داشتند در شهر شیراز بازداشت شده‌اند.

نازنین سالاری، بهار صحرائیان، محمود طراوت‌روی و امین عادل احمدیان از جمله وکلای بازداشتی در این شهر هستند.

به گفته مسعود احمدیان وکیل دادگستری که در شیراز ساکن است، پس از بازداشت خانم سالاری از سوی دادگستری، آقای طراوت‌روی برای پیگیری پرونده وی روز دوشنبه ۱۰ آبان به دادسرا مراجعه می‌کند که در همانجا خود وی هم بازداشت می‌شود.

گفتنی است که در اردیبهشت ماه امسال دادستان عمومی و انقلاب شیراز برای محمود طراوت‌روی، نازنین سالاری و مسعود احمدیان به دلیل دفاع از بهائیان اقدام به تشکیل داده پرونده قضایی نمود و برای آنان را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی قرار جلب به محاکمه صادر کرده بود.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری هم امروز با انتشار مطلبی بازداشت همکاران خود در شیراز را تایید کرد و نوشت: «امروز در شیراز خانم ها نازنین سالاری، بهار صحراییان و آقای محمود طراوت روی از وکلای شریف دادگستری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.»

هرانا هم نوشته است: «از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.»

در چندین سال اخیر این وکلا سابقه وکالت داوطلبانه از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله وکالت پرونده مسیحیان تبشیری را در این شهر برعهده داشتند.

 

خانواده فرشته احمدی روایت حکومتی از نحوه کشته شدن او را قویا تکذیب کردند

‌ابراهیم احمدی، برادر فرشته احمدی از کشته‌شدگان اخیر مهاباد در حالیکه کنار پدرش نشسته است در یک ویدیو  رسیده  می‌گوید که خواهرش به دست حکومت جمهوری اسلامی در حالی که در خانه بود با شلیگ گلوله نیروهای حکومت جمهوری اسلامی کشته شد. ‌فرشته احمدی روز پنج‌شنبه ۵ آبان با اصابت گلوله از بیرون پنجره به داخل خانه‌اش کشته شد. ‌به گفته برادر او بیرون خانه در آن هنگام مردم معترض تجمع کرده بود.‌به دنبال کشته شدن فرشته احمدی خبرگزاری‌های طرفدار حکومت ایران گفتند کە از داخل خانە به او شلیک شدە و خانوادەاش از افرادی شکایت کردەاند. ‌اما برادر فرشته احمدی می‌گوید که او و پدرش تاکید می‌کنند که فرشته احمدی به دست نیروهای جمهوری اسلامی شهید شدە است و آنها از کسی شکایت نکرده‌اند و شکایتشان را پیش خدا می‌برند. ‌

دومین ماه از خیزش سراسری ایرانیان و فرخوان‌ها برای اعتراضات و نافرمانی مدنی

در دومین ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتراضات در شهرهای مختلف ادامه یافت و فعالان برای اعتراضات روزهای آینده و گسترش نافرمانی‌های مدنی فراخوان دادند.

با ادامه اعتراضات در محلات مختلف پایتخت و شعاردهی مردم از پنجره‌ها و بام‌ها، معترضان در تهرانپارس دست به تجمع اعتراضی زدند و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «آزادی آزادی» سردادند.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، مردم در خیابان حافظ تهران تجمع شبانه برگزار کرده و آتش روشن کردند. شماری از شهروندان در خیابان «پیامبر» تهران نیز شبانه تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور»‌ سر دادند.

 

شیرین_علیزاده، ۳۵ ساله و اهل اصفهان، در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱

مهسی امینی

#شیرین_علیزاده، ۳۵ ساله و اهل اصفهان، در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در حال فیلم گرفتن از اعتراضات در نزدیکی چالوس، توسط نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در ماشین تیر خورده و کشته شد.

شیرین مادر یک کودک هفت ساله بود.

نگرانی خانواده‌ها از وضعیت توماج صالحی در زندان

مهسی امینی

اقبال اقبالی می‌گوید که توماج و «دو دوست ورزشکارش» در درگیری با ماموران آسیب دیده‌اند و خانواده بعد از دستگیری خبری از او ندارند. دوستان توماج می‌گویند که یکی از این دو بازداشتی دیگر محمد رضا نیک رفتار، بوکسور اهل اصفهان، است.

آقای اقبالی می‌گوید با توجه به رفتار حکومت با معترضان نگران است که توماج «زیر سخت‌ترین شکنجه ها قرار داشته باشد.»

او می‌گوید درخواست آزادی توماج - که در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شود - بخشی از درخواست برای «آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی زنان، شعار زن، زندگی، آزادگی و آزادی از یوغ استبداد دینی» است.

آقای اقبالی با بیان اینکه «توماج با یک شلوارک» دستگیر شده و حتی لباسی همراه ندارد، می‌گوید که یکی از مسئولان زندان دستگرد گفته که توماج در بند الف اطلاعات است و اجازه نداده‌اند که به او لباس و پول رسانده شود.

رشته جدید المپیک؛ عمامه پرانی خانم ها

مراسم چهلم سیاوش محمودی در بهشت زهرا

این ویدیوها از مراسم چهلم سیاوش محمودی، یکی از کشته شدگان اعتراضات اخیر در علی‌آباد تهران منتشر شده است که ۱۰ آبان در بهشت زهرا برگزار شد.

با گذشت بیش از ۴۵ روز از آغاز اعتراضات سراسری و همچنین برآورد حداقلی ۲۰۰ کشته در جریان این اعتراضات، طی یک هفته گذشته مراسم چهلم چندین نفر از کشته‌شدگان هفته نخست این اعتراض‌ها در نقاط مختلف ایران برگزار شده است که همگی با حضور سنگین ماموران امنیتی و تلاش برای جلوگیری از سردادن شعارهای اعتراضی در جریان این مراسم همراه بوده است.

با این حال معترضان توانستند در چند مراسم چون چهلم مهسا امینی در سقز و نیکا شاکرمی در نزدیکی خرم آباد، تجمع‌های بزرگ و اعتراضی برگزار کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید