رفتن به محتوای اصلی

كميني براي جنايتكاران در منطقه

كميني براي جنايتكاران در منطقه

 مالكي و تيم امنيتي اش كه از طرف نهادهاي امنيتي و سپاه ايران حمايت مي شوند، با دخالت مستقيم در درگيري هاي سوريه بزرگترين اشتباه استراتژيك شان را مرتكب شدند و اگر كسي برنامه اي براي آن داشت تا پس از سوريه به سراغ عراق بيايد، اين بهترين حركت براي كشيدن رزمندگان به اين سوي مرز بود. پاسخ رزمندگان عراقي نيز در به هلاكت رساندن كساني كه از جانيان سوريه حمايت مي كنند، بهترين درست عبرت برايشان بود. از اين پس رزمندگان عراقي بايد همين گونه در تمام طول مرز عراق با سوريه براي نيروهاي عراقي اي كه به رژيم سوريه از طرق مختلف، به خصوص كمك هاي تسليحاتي ياري مي رساند، كمين هاي متعدد بگذارند و سلاح هاي به غنيمت گرفته شده را در اختيار رزمندگان قرار دهند. رزمندگان و عشاير عراقي مناطق مرزي شان را خوب مي شناسند، اما مزدوران ايراني و نظاميان عراقي فاقد اين شناخت بومي و محلي هستند و با مشكلات متعددي در منطقه مواجه اند و چون چهارپايان گير افتاده در گل و لاي دست و پا مي زنند.  با این همه، اقدام کسانی که افراد سازمان ملل را که به دولتی های سوریه کمک های انسان دوستانه می رساندند، دستگیر کردند، کاری صد در صد اشتباه بود و نباید هیچ وقت فراموش کنیم که ما طی جنگ نباید همچون جانیان اسد شویم که به طرف مقابلمان رحم نکنیم، بلکه باید از کمک های انسانی همچون آب، غذا و دارو و کمک های پژشکی به صدومان و حتی جانیان دریغ نکنیم (که این منش پیامبر و صحابه بوده است). نمایندگان سازمان ملل که به نیروهای اسد کمک می کردند، تنها به وظیفه انسانی شان سوای توجه به سوی هر گونه درگیری ها عمل می کدند و نیز نباید نادیده بگیریم که کمک های انسان دوستانه ای که به رژیم اسد می شود، همه مختص ارتش نیست و. برای مردم گیر افتاده در میدان های جنگ نیز ارسال می شود. به هر روی، نمایندگان سازمان ملل باید هر چه زودتر آزاد شوند و از ایشان عذرخواهی شود و از این پس نیز گروه های کمک رسان بین المللی می بایست بدون هیچ گونه محدودیتی به همگان بتوانند کمک های انسان دوستانه کنند.

ديديد كه جبهه شرق به شكلي شتابان در حال سقوط است و تصرف استان الرقه درخشان ترين آن بود. رزمندگان عرب سني و كردهاي عراقي بايد در هماهنگي با رزمندگان سوري، واحدهاي رزمي كمكي براي فتح باقيمانده مناطق در كنترل رژيم اسد را در جبهه شرق عملياتي كنند و آنجا بهترين مكان براي استقرار دولت موقت آينده سوريه آزاد خواهد بود و نيز مأمني كه درسي فراموش نشدني به مالكي و حاميان اش در زمان مقتضي داده شود. رزمندگان سوري در جبهه شرق پيش از حمله به مناطق در كنترل ارتش اسد، برايشان پيام دهند كه منطقه به طور كامل سقوط كرده و برايشان بهتر است كه بدون درگيري تسليم شوند و اسيران مورد آزار و اذيت قرار نمي گيرند. اگر تسليم نشدند، مناطق مورد نظر را محاصره كنند، و از طريق پيامي كه توسط مقامات رده بالاي اسير شده در الرقه برايشان فرستاده مي شود، با آنان اتمام حجت كنند و سپس حمله را آغاز كنند؛ تمامي اين فرايند بايد با سرعت بسيار صورت گيرد و كمتر از 24 ساعت عملياتي شود. چون اتلاف زمان مي تواند موجب بازسازي نيروهاي اسد در جبهه شرق شود. در صورتي كه ليبيايي هاي بيشتري (كه تاكنون بيشترين تأثير را در بهار عربي منطقه داشته اند) مايل به اعزام به سوريه هستند، مانع شان نشويد و پس از آموزش توسط دولت هاي حامي مردم سوريه، به مناطق درگيري در سوريه اعزام شوند.

تصميم اتحاديه عرب مبني بر به رسميت شناختن ائتلاف سوريه به عنوان نماينده قانوني آن، اقدامي درست، به موقع و ضروري بود و بايد علاوه بر اتحاديه عرب، هر يك از كشورهاي عضو نيز كه مايل اند نماينده اي از ائتلاف را جايگزين سفراي اسد كنند و سفارتخانه ها را به آنان تحويل دهند. اتحاديه عرب با چنين تصميماتي است كه مي رود، از سازماني كه صرفاً اعلاميه صادر مي كرد، به يكي از تأثيرگذارترين سازمان هاي منطقه بدل شود و در آينده نيز هر جا شوراي امنيت همچون مسأله سوريه قفل شد، در حالي كه جان و زندگي مردم قرباني مي شد، اتحاديه عرب دخالت موثر و انساني صورت دهد و به اعضاي شوراي امنيت بفهماند كه اگر منافع آنان مانع از آن مي شود كه تصميم گيري كنند، اتحاديه عرب به جاي شان تصميم مي گيرد. دولت موقت سوريه نيز هر چه زودتر بايد تشكيل شود و با چنين اقدامات مشروعيت زاي داخلي و خارجي است كه جانيان اسد تنها به مثابه عده اي از افراد مسلح غيرقانوني به خيال دفاع از تكه زمين هاي باقيمانده، درحقيقت منتظر قصاص جنايت شان بدست رزمندگان آزادي مي نشينند. ما سوريه را كه اينك به جوخه اي براي جانيان منطقه (كه مردم را با موشك اسكاد هدف قرار مي دهند) بدل شده به دوزخي تمام عيار برايشان بدل خواهيم كرد. حجت تمام.

 دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید