رفتن به محتوای اصلی

شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه به قتل اسیران جنگی متهم شدند

شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه به قتل اسیران جنگی متهم شدند

ظاهرا این فیلم در جریان درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان در شهر سراقب، استان ادلب، گرفته شده است. مخالفان حکومت سوریه گفته اند که این شهر را از نیروهای دولتی پاکسازی کرده و به طور کامل به تصرف خود درآورده اند.

در فیلم منتشر شده در اینترنت، گروهی افراد مسلح، ظاهر از اعضای تشکل اسلامگرای النصره، دیده می شوند که ده اسیر جنگی را وادار می کنند در محلی شبیه به یک پاسگاه ایست و بازرسی ویران شده، روی زمین دراز بکشند.

سپس افراد مسلح، با شعار "الله اکبر"، با لگد به مضروب کردن اسیران می پردازند و در صحنه بعد، همه را به گلوله می بندند.

آن هریسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل، گفته است "این فیلم تکان دهنده می تواند شاهدی بالقوه از ارتکاب جنایت جنگی باشد و نشاندهنده بی اعتنایی کامل این گروه مسلح به قوانین بشردوستانه بین المللی است."

Image removed.

قوانین بین المللی مربوط به جنگ داخلی بدرفتاری با اسیران و خشونت با غیرنظامیان را منع کرده است

خانم هریسون افزوده است که عفو بین الملل به تلاش برای کسب جزئیان بیشتر در این مورد ادامه می دهد و از همه طرف های درگیر می خواهد تا با رعایت قوانین جنگ، از اقداماتی مانند شکنجه، بدرفتاری و قتل اسیران جنگی خودداری ورزند.

از زمان آغاز ناآرامی در سوریه، گزارش های متعددی از قتل مخالفان اسیر به دست نظامیان و شبه نظامیان دولتی و رفتار خشونت آمیز علیه غیرنظامیان انتشار یافته و محکومیت بین المللی را در پی داشته است.

جنگ داخلی و جرایم جنگی

در مقابل، تشکل های مخالف حکومت سوریه، از جمله ارتش آزاد و شورای ملی سوریه، همواره تاکید داشته اند که نیروهای وابسته به آنها مجاز به اقدام تلافی جویانه نیستند و موظف شده اند تا موازین قانونی را به طور کامل رعایت کنند.

با اینهمه، پیش از این هم گزارش های دیگری هم از خشونت مخالفان حکومت انتشار یافته است. در ماه ژوئیه، یک فیلم ویدیوئی در یوتیوب منتشر شد که گروهی از مخالفان مسلح را در حال تیرباران چند عضو یک خانواده طرفدار رئیس جمهوری در شهر حلب نشان می داد.

Image removed.

با ادامه درگیری و افزایش تلفات غیرنظامی، شبه نظامیان جهادی هم به جنگ علیه دولت ملحق شده اند

بحران سیاسی سوریه حدود بیست ماه پیش و با تظاهرات اعتراضی و درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات دولتی آغاز شد اما واکنش تند دولت را به دنبال آورد.

در پی اعزام واحدهای ارتش برای خاتمه دادن به تظاهرات و تیراندازی و کشته شدن تعدادی از معترضان، گروهی از اعضای ارتش سوریه با فرار از خدمت، اعلام کردند که ارتش آزاد سوریه را برای محافظت از تظاهرات اعتراضی در برابر حملات نیروهای دولتی برعهده می گیرند.

در ماه های بعد، سوریه شاهد رویارویی مسلحانه دو طرف و گسترش آن به نقاط مختلف، از جمله دمشق، پایتخت، و حلب، مرکز اصلی اقتصادی سوریه بوده است. همچنین، مقامات غربی تایید کرده اند که در ماه های اخیر، افراد مسلح وابسته به گروه های جهادی نیز به جنگ علیه نیروهای دولتی ملحق شده اند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ درگیری های سوریه را مصداق جنگ داخلی دانسته اما دولت سوریه، که مخالفان مسلح را "تروریست های وابسته به خارج" می داند و همچنین گروه های مخالف، اطلاق عنوان جنگ داخلی به این درگیری را نپذیرفته اند.

اصطلاح جنگ داخلی به شرایط "نبرد غیر بین المللی" اطلاق می شود که در آن، افراد مسلح غیر وابسته به تشکیلات حکومتی در داخل خاک یک کشور علیه حکومت قیام کنند و در نقاط مختلف، با نیروهای دولتی درگیر نبرد شوند.

کنوانسیون های ژنو شامل قوانین جنگ، طرف های درگیر در جنگ داخلی را هم به رعایت برخی مقررات، از جمله خودداری از آزار اسیران جنگی و حفاظت از جان و اموال غیرنظامیان در صحنه های جنگ ملزم می کند. تخطی از این مقررات می تواند مصداق جنایت جنگی و قابل پیگرد کیفری باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید