رفتن به محتوای اصلی

سرکوب ؛ در هفته دوم مرداد در ایران چه گذشت؟
07.08.2021 - 13:23

عفو بین الملل در خصوص تحلیف ابراهیم رئیسی نوشت: «جنایات علیه بشریت بر مراسم تحلیف ابراهیم رئيسی به عنوان رئيس جمهور ایران سایه‌ای سهمگین انداخته است. ما همچنان اعلام‌ می‌کنیم که او به خاطر نقشش در جنایات علیه بشریت سابق و‌ جاری مرتبط با کشتار۶۷ باید تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد….»

-زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد ضمن نامه ای حمایت خود را از اعتراضات خوزستان اعلام کرده و نوشت: «خون زندانیان سیاسی اعدام شده در ۶۷ با خون جوانان کشته شده در خیابان‌ها از آبان ۹۸ تا تیر۱۴۰۰ در خوزستان و لرستان به فاصله زمانی ۳۳ سال در همین جغرافیا بهم گره‌خورد». وی ادامه می دهد: «به خوبی در این سالیان دریافته‌ام که هر آنچه تکذیب کردند را باید به عنوان عمل حادث شده در نظر بگیرم و این بار نوبت تکذیب و سیل دروغ‌ها درباره خوزستان بود. آنچه که از میان اخبار پی‌ بردم این است که مردم تشنه را با سرب داغ پاسخ‌ گفته‌اند و آن سرزمین داغ‌ دار را دوباره خون‌چکان کرده‌اند….»

چهار زن زندانی سیاسی در زندان قرچک مورد بازجویی و تهدید توسط بازجویان و شکنجه‌گران قرار گرفتند. زندانیان سیاسی زهرا صفایی، فروغ تقی پور، پرستو معینی و مرضیه فارسی روز دوشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۰ هر یک بصورت جداگانه توسط ۴ بازجو و شکنجه‌گر مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند. بازجویان این زندانیان را تهدید کردند که چرا بیانیه ای را در خرداد ۱۴۰۰ در رابطه با نمایش انتخابات به بیرون از زندان داده اید؟

تهدید ۴ زن زندانی سیاسی در زندان قرچک

-معلم زندانی سیدهاشم خواستار نماینده معلمان ایران و از امضاکنندگان بیانیه معروف به ۱۴ امضا، طی نامه ای از زندان مشهد حمایت خود را از اعتراضات سراسری مردم قهرمان ایران و بخصوص خوزستان، ابراز کرده و خطاب به خامنه ای، نظامیان و همچنین فرصت طلبان، نکاتی را مطرح کرد. وی در نامه خود خطاب به علی خامنه ای نوشت: « برای آخرین بار می گویم تسلیم ملت شده و شک نداشته باشید ملت اراده کرده است که به آزادی و دموکراسی برسد. »

 

هاشم خواستار خطاب به خامنه ای: برای آخرین بار میگویم تسلیم ملت شوید!

– هموطنی از ایذه طی گزارشی از دستگیریهای شبانه در این شهرستان چنین نوشته است: «پس از تظاهرات یک تیمی به نام نیروی ضداطلاعات به شهر ایذه فرستادند که مثل جاروبرقی اقدام به دستگیری بی رویه و گسترده کردند. همه کس را گرفتند. حتی بچه معلول را گرفته بودند. یک پسربچه ۱۳ ساله را دستگیر کرده و به زندان کانون فرستادند. طی دو هفته ۱۶۰ نفر را روانه زندان کردند. شبانه به خانه های مردم می ریختند و بچه های مردم را دستگیر می کردند.

یک بازنشسته نیروی انتظامی را هم دستگیر کرده اند. خانواده‌هایی که برای پیگیری وضعیت فرزندان خود به دادگاهها میروند، گفته اند دادگاه ها آنقدر شلوغ است که اصلا مجالی برای پاسخگویی ندارند. دستگیر شدگان را به بند قرنطینه زندان شیبان اهواز فرستاده اند. آنها نه ملاقات دارند و نه اجازه تلفن به آنها می دهند. آنها را نگه می دارند تا زمانی که در گردش کار پرونده شان تعیین تکلیف شود که مشخص شود در زندان می مانند یا آزاد می شوند».

دستکم ۱۰ زندانی در ایران هفته دوم مرداد ۱۴۰۰ در زندانهای مشهد، اصفهان، کرمان، ارومیه، کرج و قم اعدام شدند

اعدام در ایران هفته دوم مرداد :  

مشهد- روز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، حکم اعدام دو زندانی بنامهای حسن و علی در زندان مشهد اجرا شد. بر اساس این گزارش حسن ۵۷ ساله و علی ۶۱ ساله در دو پرونده جداگانه به اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

اصفهان-خبر اعدام یک زندانی بنام ارسلان کریمی که روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در زندان اصفهان اعدام شد، منتشر شد.

ارومیه- روزدوشنبه ۱۱مرداد ۱۴۰۰ حکم اعدام سه زندانی به نامهای اسکندر زارع، حمزه رضایی و سپهر عباس‌نژاد با اتهام مواد مخدر در زندان ارومیه اجرا شد.

اعدام سه زندانی با اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه و تجمع در مقابل زندان ارومیه

کرمان- روزچهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰، یک زندانی به نام فرزاد افسرده با اتهام قتل در زندان جیرفت کرمان اعدام شد.

کرج- روزچهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰، یک زندانی به نام مجتبی تندرو پس از ۱۷ سال حبس و زندان اعدام شد. مجتبی تندرو پیش از این نیز یکبار در آبان ماه ۹۹، جهت اعدام به قرنطینه منتقل و پس از شکنجه روحی و جسمی به بند بازگردانده شده بود.

کرمان- روز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ حکم اعدام یک زندانی بنام محمدعلی شریفی پس از تحمل ۱۶ سال حبس به اتهام قتل در زندان کرمان به اجرا در آمد.

قم- سحرگاه چهارشنبه ۱۳ مرداد حکم اعدام دو زندانی بنامهای محمدحسن اقدمی و ابراهیم افراشته در زندان مرکزی قم به اجرا درآمد.

اجرای احکام اعدام مربوط به هفته های گذشته که بعدا خبر آن منتشر شده است:

کرمانشاه- سازمان عفو بین الملل از اعدام مخفیانه سجاد سنجری که در زمان بازداشت ۱۵ سال داشته است خبر داد. سجاد سنجری سحرگاه ۲ مرداد در زندان دیزل آباد بصورت مخفیانه و بدون اطلاع خانواده اش اعدام شد.

قزوین– روز چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ حکم اعدام سه زندانی به نامهای اسماعیل فاتحی، منصور محمدی و مظفر (نام فامیل نامعلوم) به اتهام مواد مخدر در زندان قزوین (چوبیندر) به اجرا درآمد.

کرمان– ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ ، یک زندانی بنام علی محمدی در زندان جیرفت کرمان اعدام شده است.

بازداشت شهروندان در ایران هفته دوم مرداد :

بندرعباس-یک شهروند معترض در بندرعباس، روز جمعه ۸ مردادماه، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ازنا-حمید منافی نادارلی، فعال آذربایجانی، جهت اجرای حکم ۲ سال تبعید راهی شهرستان ازنا شد. آقای منافی نادارلی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه، به صورت مشروط از زندان اوین آزاد و همزمان با آزادی، جهت اجرای حکم ۲ سال تبعید به شهرستان ازنا احضار شده بود. حمید منافی در اسفندماه ۱۳۹۲ به همراه شش تن دیگر به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت شده بود.

اهواز-مهدی شجاعی، شهروندی از روستای کردستان بزرگ در شهرستان بهبهان، که روز پنجشنبه ۷ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود به زندان اهواز منتقل شده است.

مهاباد-روز ۱۰ مردادماه، دو شهروند به نام‌های سوران دورباش و آکو دورباش اهل روستای خانقاه از توابع مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

مهاباد-دوشنبه ۱۱ مردادماه، یک شهروند کُرد به نام دیار سلیمان‌پور اهل روستای خورخوره از توابع مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اشنویه- بامداد روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، نیروهای اداره اطلاعات در اشنویه دست‌کم سه شهروند به نام‌های عبید انوری، حسن شادی‌خواه و ریبوار چارک‌داری را بازداشت کردند.

اشنویه-روز دوشنبه ۱۱ مرداد، شش شهروند اهل اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. اسامی این شهروندان از این قرار است: عبید انوری، ریبوار چاکداری، فرهاد معروفی، رحمان اسدی و جلال قادر زاده

بهبهان-روز۱۲ مردادماه مهران ‌طیبی، محمد طیبی، علی طیبی، محمد شکری، امیررضا طیبی، سیاوش خلیلی، مقداد طیبی و احمدرضا طیبی، از اهالی روستای کردستان بزرگ از توابع شهرستان بهبهان توسط نیروهای امنیتی در منازل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

خراسان رضوی-هاشم امینی، فعال مدنی ساکن بجستان روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه، در پی حضور در دادستانی گناباد بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

سوسنگرد-روزنامه همشهری از بازداشت دستکم ۳۰۰ نفر در سوسنگرد و در جریان اعتراضات خوزستان خبر داد. این روزنامه در گزارش خود همچنین گفته است که اعتراضات مسالمت آمیز مردم با ورود نیروهای نظامی و یگان ویژه به خشونت کشیده شد.

احضار شهروندان در ایران هفته دوم مرداد :

بانه-محمد قدمی فعال سیاسی اهل بانه در یک فایل صوتی از احضار خود خبر داد. وی در این فایل اعلام کرد که روز ۱۳ مرداد۱۴۰۰، از کلانتری ۱۲ بانه شخصی به نام عبدالملکی تماس گرفته و به وی گفته است حکم جلب توسط نادر سعادتی آجرلو دادیار شعبه ۳ دادگستری بانه برای وی ارسال شده است.

روانسر-اداره اطلاعات روانسر یک جوان بنام بهروز محمد را احضار و ضمن بازجویی از وی خواهرش را که در اقلیم کردستان عراق مشغول فعالیت رسانه ای است تهدید به مرگ کردند. شهلا محمدی خواهر بهروز در اینباره گفت: «نیروهای اداره اطلاعات عکس‌هایی از خودم، همسرم و فرزندم را به برادرم نشان داده و اطلاعاتی را از محل کار و زندگی ما به آنها گفته و در پایان هم گفته‌اند که به زودی جنازه‌های آنها را به نزد شما باز می‌گردانند».

شکنجه و اذیت و آزار زندانیان در ایران هفته دوم مرداد :

اهواز- با وجود گذشت نزدیک به سه هفته از انتقال ناگهانی زندانی سیاسی مهران قره باغی به بازداشتگاه اطلاعات اهواز، خانواده این زندانی سیاسی از وضعیت فرزندشان بی اطلاع هستند.

زندان مرکزی کرج- نبود سیستم تهویه در زندان مرکزی کرج همچنین وجود شمار بسیار زیاد زندانیان شرایط حبس در این زندان را غیرقابل تحمل کرده و موجب بروز بیماری در میان زندانیان شده است.

کرج-منیره عربشاهی، فعال مدنی زندانی روز شنبه ۹ مردادماه در پی وخامت حال از زندان کچویی کرج به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد.

ارومیه-روز شنبه ۹ مردادماه ایرج صوفی محمد، زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه با درخواست انتقال به زندان مهاباد اعتصاب غذا کرد. آقای صوفی محمد پس از اعتصاب غذا به یکی از سلول‌های انفرادی زندان ارومیه منتقل شد.

تهران-علیرغم نقض حکم ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق امیرسالار داودی در دیوان عالی کشور؛ امیر رئیسیان، وکیل مدافع وی از تایید این حکم توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

صدور احکام در ایران هفته دوم مرداد:

سنندج-مرتضی حق بیان، روزنامه ‌نگار ساکن شهرستان سنندج، توسط دادگاه کیفری این شهر به ٢ سال و شش ماه حبس تعزیری، ۹۰ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

تهران- یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شد.

البرز- شعبه ٢٨ دادگاه تجدیدنظر مازندران حکم انتقال مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد به یکی از زندان‌های استان البرز و نزدیکترین زندان به محل سکونتش را صادر کرد.

ارومیه-شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه، یک فعال مذهبی به نام جعفر اوصافی ٣١ ساله فرزند احمد اهل شهرستان بوکان را به هفت سال و شش ماه حبس محکوم کرد.

تهران- ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی، نازنین محمدنژاد و مهران رئوف توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ارومیه- نایب حاجی زاده ینگجه، کیهان مکرم انبی و نائب عسکری، زندانیان سیاسی، از بابت پرونده‌ای که اخیرا برای آنها گشوده شده، توسط دادگاه کیفری دو شهرستان ارومیه هر یک به ۳ ماه زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

قتل شهروندان در ایران هفته دوم مرداد :

بانه-روز دوشنبه ۱۱مرداد۱۴۰۰، یک کولبر به نام ناصر خورشیدی اهل بانه، بر اثر شلیک مستقیم نظامیان حکومتی در ارتفاعات مرزی این شهرستان زخمی شد.

اورامان- بامداد ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، نیروهای سپاه پاسداران در پاسگاه ژالانه واقع در ارتفاعات مرزی اورامان اجناس ۴۵ کولبر را ضبط کردند و سپس یک کولبر بنام عبدالباسط مریوانی را از پرتگاه گناورا به پایین پرت کردند.

سردشت-شامگاه سه شنبه ۱۲ مرداد۱۴۰۰، یک شهروند کرد بنام علی عبدالله در پی شلیک ماموران سپاه پاسداران در مرز سردشت به شدت زخمی شد. علی عبدالله اهل سردشت، در این حادثه از ناحیه شانه به شدت زخمی شده و جهت مداوا به بیمارستان شهر قلادزه در اقلیم کردستان عراق منتقل شد.

کرونا در زندانهای ایران هفته دوم مرداد :

اوین-به دنبال شیوع گسترده کرونا در بند زنان زندان اوین، گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی محبوس در این زندان، روز دوشنبه ۱۱ مردادماه، در پی ابتلا به کرونا به مرخصی درمانی اعزام شد. به دنبال بروز شدید علائم کرونا در میان تعدادی از زندانیان بند زنان زندان اوین و انجام تست از برخی زندانیان، تست کرونای خانم ذوالفقاری نیز مثبت اعلام شده است.

اصفهان – کرونا در زندان ویلاشهر اصفهان فراگیر شد و حدود ۲۵۰ زندانی در این زندان به ویروس کرونا مبتلا شدند.اکثر قریب به اتفاق زندانیان زندان ویلاشهر اصفهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. حدود ۲۵۰ نفر در این زندان به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

این زندان یک مرکز بیگاری از زندانیان تحت عنوان کارگاه است و عموم زندانیان در آن مجبور به بیگاری هستند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید

https://t.me/NoToPrisonNoToExecution 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.