رفتن به محتوای اصلی

جمهوری اسلامی ایران برجام 2 را پذیرفت؟
18.08.2018 - 13:05

فاتح 110 موشک بالستیک از سال 1381 (2002) وارد خدمت ارتش ایران شد، نخستین نسخه ها بین 200 تا 210 کیلومتر و نسخۀ نسل چهارم 300 کیلومتر بُرد و 500 کیلوگرم سر جنگی داشت (ویکیپدیا). متأسفانه در این گزارشات اخیر به شکل شگفت آوری از بُرد این موشک مطلبی نوشته نشده و تنها به قید برخی خصوصیات فنی آن از جمله رادار گریزی و دقت در انتخاب و اصابت به هدف بسنده کرده اند. با وجود این قید بُرد موشک یکی از معمولی ترین اطلاعات بنظر می رسد و می بایستی به آن اشاره می کردند. من فکر می کنم که امتناع از یادآوری بُرد موشک در کوران «برجام ها» معنی دار است.

با توجه به این امر که بر اساس گمانه زنی می توانیم بگوئیم که موشک «فاتح مبین» نیز دارای بردی مشابه به نسل های گذشتۀ خود می باشد، بنظر می رسد که اعلام چنین خبری یعنی رونمائی از نسل جدید موشک بالستیک فاتح 110 به شکل ضمنی با اعلام پذیرش «10 فرمان» آمریکا همخوانی دارد. زیرا آمریکا از ایران خواسته بود که موشکهایش را به بُرد 300 کیلومتر محدود کند.

محض احتیاط باید یادآوری کنم که نتیجه گیری من تنها یک تأویل از واقعه است. بی گمان اعلان چنین رویدادی در عرصۀ نظامی در مقایسه با سخنرانی ولادیمیر پوتین دربارۀ آخرین دست آوردهای نظامی روسیه از جمله موشکهای رادار گریز با بُرد نامحدود و با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، اندکی بی معنی بنظر می رسد. ولی از سوی دیگر «فاتح مبین» می تواند حاکی از مصمم بودن ایران در بستن تنگۀ هرمز و احتمالاً حمله به ناوگان آمریکا در خلیج فارس نیز باشد، و این تأویل دوم از واقعه است.

حمید محوی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.