رفتن به محتوای اصلی

ایران از خواست آمریکا برای افزایش تولید نفت عربستان انتقاد کرد
08.06.2018 - 21:48

نماینده ایران در اوپک تقاضای آمریکا برای افزایش تولید نفت این سازمان را مورد انتقاد قرار داده است.
روز جمعه، ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)، خبرگزاری رویترز متن گفتگو با حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک - را منتشر کرد که در آن از درخواست ایالات متحده از عربستان سعودی و چند کشور صادرکننده دیگر برای افزایش تولید و صادرات نفت انتقاد شده است.
به گزارش این خبرگزاری، آقای اردبیلی گفته است که "آگاهی از دستور واشنگتن به عربستان سعودی برای جبران کاهش صادرات نفت به خاطر تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و ونزوئلا احمقانه و تعجب آور است."
پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، این کشور را از توافق اتمی با جمهوری اسلامی - برجام - خارج کرد، چشم‌انداز بازگشت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران باعث نگرانی در باره کاهش عرضه نفت ایران و در نتیجه، کمبود عرضه در بازارهای جهانی شد.
نماینده ایران در اوپک پیش‌بینی کرده است که نشست آتی اوپک به این درخواست آمریکا روی خوش نشان نخواهد داد و افزوده که با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، بهای نفت خام به شدت افزایش خواهد یافت. او گفته است که شرایط مشابهی پس از اجرایی شدن تحریم‌های ایالات متحده در دوره پیش از برجام بروز کرده بود.

آقای اردبیلی گفت: "هیچکس در اوپک علیه دو عضو بنیانگذار این سازمان [ایران و نزوئلا] دست به اقدام نخواهد زد. در دور قبلی تحریم ایران هم ایالات متحده در صدد اجرای همین برنامه برآمد اما موفق نشد و قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۴۰ دلار رسید."

قرار است وزیران کشورهای عضو اوپک روز ۲۲ ژوئن در وین سیاست سازمان در مورد سطح تولید را مورد بررسی قرار دهند. با سقوط سریع بهای نفت که در تابستان سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود، در سال ۲۰۱۶، به ابتکار مشترک عربستان سعودی و روسیه، کشورهای عضو اوپک همراه با چند کشور غیر عضو تصمیم گرفتند تولید نفت خود را کاهش دهند تا از ادامه روند کاهش قیمت نفت جلوگیری شود.

ایران از این تصمیم مستثنی شد. مقامات ایرانی استدلال کرده بودند که در زمان تحریم‌های هسته‌ای، قادر به صدور نفت در حد سهمیه تعیین شده نبودند و برای جبران خسارت مالی ناشی از این وضعیت، باید از تصمیم به کاهش تولید معاف شوند. هرچند در آن زمان هم ایران و عربستان سعودی درگیر رقابت شدید سیاسی و جنگ نیابتی در منطقه بودند، این تصمیم با مخالفت عربستان مواجه نشد و در نتیجه، به تصویب رسید.

 

 ماه‌های اخیر سرانجام بهای نفت رو به افزایش گذاشته و در چنین شرایطی، این امکان مطرح شده که ممکن است تحریم ایران، و اجرایی شدن تحریم ونزوئلا توسط آمریکا به کاهش بیشتری در عرضه جهانی نفت و افزایش سریع بهای آن منجر و باعث مشکلاتی برای کشورهای مصرف کننده از جمله آمریکا شود.

نماینده ایران در اوپک با یادآوری اینکه اعضای اوپک همواره وحدت خود را حفظ کرده‌اند، گفته است که "اوپک هرگز با دست زدن به اقدام تحقیر آمیز افزایش تولید برای آسیب زدن به یکی از اعضای این سازمان موافقت نخواهد کرد." او در مورد درخواست آمریکا از عربستان گفته است: "شخص تا چه اندازه باید مغرور و نادان باشد که شصت سال همکاری در میان گروهی از کشورهای رقیب را نادیده بگیرد."

به گفته ناظران، کشورهای عضو اوپک غالبا کوشیده‌اند از کشانده شدن این سازمان به منازعات سیاسی بین خود جلوگیری کنند و در مجموع، تصمیمات جمعی اوپک کمتر تحت تاثیر نظرات سیاسی کشورهای عضو قرار گرفته و بیشتر تابع شرایط بازار بوده است. در عین حال، طی چند سال اخیر، بین حکومت‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اختلافات شدیدی روی داده و در دوره کاهش بهای نفت، مقامات ارشد و رسانه‌های حکومتی در ایران بارها عربستان سعودی را متهم کردند که به خاطر ضربه زدن به جمهوری اسلامی، عمدا باعث کاهش بهای نفت شده است.

در همانحال، تصمیمات اوپک برای کشورهای غیر عضو الزام آور نیست و برخی ناظران این نظر را مطرح کرده‌اند که با توجه به نیاز شدید این گروه از کشورها، به خصوص روسیه به منابع مالی، این احتمال وجود دارد که آنها در صدد جبران کاهش نفت ایران برآیند.

طبق مصوبات کنگره آمریکا، رئیس جمهوری این کشور ملزم است قبل از به اجرا گذاشتن تحریم‌های منجر به کاهش عرضه نفت در بازار جهانی، به کنگره اطمینان بدهد که این اقدام باعث افزایش قیمت نفت نخواهد شد. آقای ترامپ در نامه‌ای به کنگره اطمینان داده است که بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به افزایش بهای نفت منجر نمی‌شود. تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام از حمایت عربستان سعودی برخوردار است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc persian

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.