رفتن به محتوای اصلی

حسینی، فخرآور و زم؛ شبکه های اجتماعی بستر رشد اپوزیسیون بی ریشه (قسمت سوم)
19.03.2018 - 08:35

تا ده سال پیش، تنها راه تعامل گروه ها و جریانات اپوزیسیون خارج از کشور با مردم، صرفا از طریق تلویزیون های ماهواره ای میسر بود. اما این هزینه این ارتباط با داخل کم نبود، ماهیانه چندین هزار دلار توسط مدیران و حامیان مالی این رسانه ها خرج می شد تا تلویزیون بتواند به حیات خود ادامه دهد. همین موضوع عاملی بود تا این رسانه ها، برنامه های سیاسی، فرهنگی و سرگرمی خود را با محتوای درخوری برروی آنتن منتشر کنند تا بلکه از راه تبلیغات و کمک های مردمی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند.


فاکتور هزینه های بالای یک تلویزیون، عاملی شد تا به جز برخی از گروه ها و جریانات اپوزیسیون شناخته شده، جریان جدید دیگری از اپوزیسیون نتواند به راحتی میان مردم، صاحب تریبون ماهواره ای شوند، و خود را به عنوان تنها آلترناتیو معرفی کند.


اما در سال های گذشته و با ظهور شبکه های اجتماعی، زمین بازی عوض شد. بستر رایگان این فضا و عدم نظارت و پاسخگویی نسبت به مخاطبان، تحلیلگران و کارشناسان، این فرصت را ایجاد کرد تا هر فردی بتواند برای خود تریبونی دست و پا کند.


دسترسی و فراگیری شبکه های اجتماعی تحت موبایل در ایران از یک طرف و پارازیت اندازی جمهوری اسلامی برروی برنامه های ماهواره ای از طرف دیگر، مردم را به استفاده از شبکه های اجتماعی چون توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، گوگل پلاس، واتس آپ و تلگرام سوق داد. گروه و اشخاصی که پیش از این به دلیل ضعف محتوایی و سابقه مبارزاتی در گمنامی به سر می بردند، با استفاده از این امکان، در فضای نوپای شبکه های اجتماعی، با ارائه محتوای شاذ و خارج از عرف سیاسی و مبارزاتی، شروع به رشد و عضوگیری کردند.


«آمدنیوز» با مدیریت روح الله زم و «پستو نیوز» به مدیریت سیدمحمد حسینی از جمله رسانه هایی هستند که با استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی و شاذگویی های هیجانی، جلب توجه کنند و در ظاهر بتوانند جامعه مخاطبان خود را افزایش دهند. در این حین اما، اپوزیسیون قدیمی و ریشه دار که سابقه مبارزاتی قوی علیه جمهوری اسلامی داشتند، در خواب خرگوشی و بی خبر از تغییر ذائقه مردم داخل کشور از تلویزیون های ماهواره ای به سمت شبکه های اجتماعی، مخاطبان داخی خود را از دست می دادند.


یکه تازی اپوزیسیون نوپا در شبکه های اجتماعی باعث شد تا این گروه، جریانات اصیل اپوزیسیون از رضا پهلوی و طرفداران سلطنت طلب و دموکراسی خواه او گرفته تا نیروهای ملی گرا و لیبرال را کنار گذاشته و خود را به عنوان یگانه گروه مبارز معرفی کند. پیشتر در مقاله « حسینی، فخرآور و زم؛ طرد شدگان اپویسیون و ادعای انقلاب سازی (قسمت دوم)» درباره شکل گیری این اپوزیسیون نوپا بررسی شده است.


اما این رسانه ها چقدر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند؟!
در حال حاضر، تلگرام تنها شبکه اجتماعی در ایران است که به دلیل عدم فیلترینگ، مورد استقبال همگان قرار گرفته است. در این فضا، کاربران کانال هایی را بیشتر دنبال می کنند که از مخاطب حداکثری برخوردار است. همین موضوع عاملی شده تا جریان اپوزیسیون نوظهور و بی ریشه، با استفاده از ترفندهای نرم افزاری، تعداد مخاطبان خود را افزایش داده و نشان دهند که بین مردم داخل از مقبولیت حداکثری برخوردار هستند. اما چگونه متوجه شویم که آیا ممبر یا اعضای یک کانال واقعی هستند یا فیک؟!

Missing media item.

تصویر مربوط به قیمت خرید ممبر یا عضو برای کانال های تلگرامی


یکی از راه های راستی آزمایی برای شناسایی اعضای واقعی یا فیک یک کانال که ادعای محبوبیت بین مردم را دارد، تعداد مشارکت افراد در نظرسنجی هاست.


جالب اینکه رسانه ای مانند آمدنیوز که مدعی است توانسته با انتشار اخبار دروغ خود، حدود یک میلیون و دویست هزار عضو جذب کند، در نظرسنجی هایش حداکثر 90 هزار نفر مشارکت داشته اند. حال آنکه نظرسنجی های این رسانه، در کانال های تلگرامی دیگر مانند دُر تی وی تبلیغ می شوند.

Missing media item.

تصویر سمت چپ: نظرسنجی آمدنیوز با صرفا 54 هزار نفر مشارکت و 524 هزار سین!- تصویر سمت راست: تبلیغ نظرسنجی آمدنیوز در کانال دُر تی وی


لازم به ذکر است که عضوسازی در میان اپوزیسیون بی ریشه، مسبوق به سابقه است، به عنوان نمونه سید محمد حسینی مدعی است که 18 میلیون نفر از افرادی که در چهارشنبه سوری در خیابان ها حضور داشتند، از طرفداران او بوده اند. یا در موردی دیگر امیرعباس فخرآور با سندسازی مدعی شده که کنفدراسیون دانشجویی که او ریاست آن را برعهده دارد، بالغ بر 7 هزار نفر عضو دارد، حال آنکه بسیاری از افرادی که در لیست اعضای این کنفدراسیون دیده می شوند یا ماهیت حقیقی ندارند و یا آنکه فخرآور با سواستفاده از نام افرادی مانند کیانوش توکلی، پیمان عارف، سلمان سیما، بهروز جاوید و ...، برای حفظ مشروعیت خود دست به سندسازی می زند، حال اینکه این چهره ها ارتباط خود با فخرآور را تکذیب کرده اند.


با این حال، علیرغم پروپاگانداری رسانه ای، رسانه های جریان اپوزیسیون بی ریشه نتوانسته نظر اکثریت جامعه را به خود جلب کند و تنها این ممبر یا عضوهای فیک و غیرواقعی و هجمه رسانه ای بوده که در مقاطعی از زمان اذهان عمومی را گمراه کرده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت، برخلاف ادعایی که فخرآور دارد و خود حسینی، زم و را جریان ساز اعتراضات سراسری دیماه معرفی می کند، این حضور خودجوش مردم بوده که توانسته اعتراضات را سازماندهی کند نه ممبرهای فیکی که هیچ اثری بر روند مبارزاتی نداشته و صرفا بدنبال حمایت مالی از کنگره آمریکا بوده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.