رفتن به محتوای اصلی

ماجرای ۳۰هزار برگ سند تفحص از بنیاد شهید و فشارهایی که مانع قرائت آن در صحن مجلس شد
27.03.2016 - 14:21

سایت مجلس: ویبا اشاره به اینکه مردم ایران قضاتی هستند که به موقع به عملکردها رای می دهند و باید به آراء مردم احترام گذاشت، گفت: منتخبان مردم پس از ورود به مجلس نباید با ورود به جریان های سیاسی از حل مشکلات مردم غافل شوند؛ متاسفانه برخی افراد با ورود به جریان‌های سیاسی پیگیری مشکلات مردم را فراموش می کنند.

رئیس کمیسیون شوراها وامور داخلی کشور در مجلس نهم، فعالیت کمیسیون متبوع خود در این دوره را قابل قبول ارزیابی وتصریح کرد: هیچ انتقادی به عملکرد کمیسیون شوراها مبنی بر برگشت پی درپی طرح‌های بررسی شده در این کمیسیون وارد نیست و کمیسیون شوراها به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از فعال ترین کمیسیون ها درنهمین دوره مجلس است.

خجسته از دستان پشت پرده برای جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در صحن مجلس سخن به میان آورد تصریح کرد: برخی با توسل به زور و تهدید خواهان عدم قرائت گزارش تحقیق وتفحص از بنیاد شهید شدند اما با مطرح کردن بخش هایی از گزارش درصحن مجلس بار بزرگی از دوشم برداشته شد.

مشروح گفت وگوی خبرگزاری خانه ملت با امیر خجسته در ادامه می آید:

امیرخجسته درخصوص عملکرد مجلس نهم در بخش‌های مختلف، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کردند عملکرد مجلس نهم در مقایسه با مجالس گذشته مثبت ارزیابی می‌شود زیرا با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و مشکلاتی نظیر رکود، مجلس به خوبی از اقدمات دولت در اکثر حوزه ها حمایت کرد، هرچند که این میزان از عملکرد نیز نقطه مطلوب نخواهد بود.

وی انتقادهای وارده به عملکرد مجلس نهم درخصوص دولتی بودن مجلس را وارد ندانست و افرود: به طورحتم مجلس نهم دولتی یا حتی ضددولت نبود و مجلس در شرایط حساس و به موقع از اقدامات دولت حمایت و گاهی به عملکرد دولت در برخی حوزه ها انتقاد داشته و تذکراتی را مطرح کردند به عنوان مثال نمایندگان ۴۵۰ تذکر و ۱۳۰ مورد سوال از وزرای دولت در این دوره مطرح کردند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس نهم در طول ۴ سال فعالیت نقاط ضعف بسیار کمی داشت، تصریح کرد: نکته مهم آن است که برای انجام هر اقدامی در کشور باید منابع کافی وجود داشته باشد که متاسفانه نمایندگان در طول ۴ سال گذشته برای پیگیری برخی امور با مشکل نبود منابع کافی روبه رو بودند البته اگر بخواهیم به ضعفی در این باره اشاره کنیم باید بی‌توجهی به سطح معیشت مردم را مورد نظر قرار داد که متاسفانه درمجلس نهم این مورد از موضوعات مورد توجه نمایندگان نبود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به اینکه سطح معیشت مردم باید متناسب با رکود و میزان تورم درجامعه افزایش داشته باشد، افزود: مجلس نهم به این موضوع توجه چندانی نداشت و مردم در طول ۴ سال گذشته بسیار تحت فشارهای اقتصادی بودند هرچند که باید از این مردم به دلیل تحمل فشارها در شرایط تحریم و حمایت‌ها از نظام جمهوری اسلامی ایران  قدردانی و تشکر کرد؛ بنابراین بازهم باید تاکید کرد که درطی ۴ سال گذشته مجلس و دولت اقدام قابل قبولی را درجهت کاهش مشکلات معیشتی مردم انجام ندادند.

مجلس دهم موضع گیری قوی درخصوص مفاسد اقتصادی داشته باشد

خجسته با تاکید براینکه بزرگترین ضعف مجلس نهم موضع‌گیری ضعیف در مقابل مفاسد اقتصادی بود، گفت: متاسفانه این توان درمجلس نهم برای موضع‌گیری قوی و محکم در مقابل پرونده‌های مفاسد اقتصادی وجود نداشت؛ مردم انتظار دارند که  مجالس به دور از هرگونه جارو جنجال سیاسی به حل مشکلات مردم کمک کرده و در مقابل مسائل داخلی و خارجی موضع گیری شفافی داشته باشد؛ بنابراین انتظار می رود که مبارزه با مفاسد اقتصادی دردستور کار مجلس دهم قرارگرفته و مجلس آینده دراین باره سکوت اختیارنکند.

وی با بیان اینکه از مجلس نهم انتظار می رفت که به حل پرونده های مفاسد اقتصادی کمک کند نه اینکه سنگ اندازی کند، گفت: به عنوان مثال مواردی از بی‌قانونی‌ها در سیستم‌های اقتصادی بنیاد شهید و واردات اتومبیل‌های  گرانقیمت، همچنین تحقیق و تفحص از استانداری تهران درمجلس مطرح شد که انتظار می رود مجلس دهم دربرابر مفاسد اقتصادی و مسائل این چنینی سکوت نکند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه به رغم گرایشات متعدد سیاسی در مجلس نمایندگان باید رعایت احترام را مدنظر قرار دهند، افزود: درخانه ملت جنگ جناح، گروه و حزب وجود ندارد و باید اتحاد میان نمایندگان برقرار باشد، چرا که تنها با اتحاد می توان برای حل مشکلات مردم چاره اندیشی کرد، بنابراین مجالس و دولت ها موظف به تعیین تکلیف مشکلات مردم هستند و باید اولویت مجلس دهم  توجه ویژه به معیشت و اقتصاد مردم باشد.

خجسته درخصوص ورود چهره های جدید به مجلس آینده، گفت: به طورحتم اگر دغدغه مجلس هیاهوهای سیاسی و جارو جنجال باشد از حل مشکلات مردم غافل خواهد شد بنابراین مجلس درعین حال که باید در موضع‌گیری های داخلی و خارجی محکم عمل کند، باید توجه به معیشت مردم  واقتصاد مردمی نیز را مورد توجه قرار دهد زیرا عدم توجه دولت و مجلس به حل مشکلات مردم ظلم در حق افراد جامعه است.

مردم به عملکردها رای می دهند

وی با اشاره به اینکه ورود چهره های جدید به مجلس درحل مشکلات مردم بی‌تاثیر نخواهد بود، تصریح کرد: نمایندگان جوان مجلس باید شرایط  و مشکلات مردم را درک کنند و با طرح ایده‌های جدید در مجلس به حل دغدغه‌ها و مشکلات مردم توجه کنند.

وی با بیان اینکه نتایج این دوره از انتخابات مجلس از قبل قابل پیش بینی بود، افزود: خوشبختانه مردم ایران قضاتی هستند که به موقع به عملکردها رای می دهند و باید به رای مردم احترام گذاشت، به طورحتم متخبان مردم نباید در طول ۴ سال نمایندگی از شرایط مردم مغفول مانده و تنها وارد جریان‌های سیاسی خاص شوند بلکه باید حل مشکلات مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

خجسته با تاکید براینکه مردم نماینده حساس به حل مشکلات استان ها و شهرستان ها را انتخاب می کنند، گفت: مردم به هیاهوهای سیاسی خوشبین نبوده و میلی به جارو جنجال های سیاسی ندارند بلکه خواهان نمایندگانی صادق هستند.

انتقادهای وارده به عملکرد کمیسیون شوراها تنها یک فضاسازی بود

وی درخصوص نقش خودبه عنوان نماینده ای تاثیرگذار درمجلس نهم برای حل مشکلات مردم، تصریح کرد: خوشبختانه درطی ۴ سال گذشته تمام ظرفیتم را برای خدمت مردم را به کار گرفتم و در اکثر روزها غریب به ۲۰ ساعت درگیر کار بودم، بنابراین در طول ۴ سال گذشته با وجود تحریم های اقتصادی بسیار اما تحولات بسیاری در حوزه‌های مختلف در استان همدان به وجود آمد؛ حتی آخر هفته ها پس ازنمازصبح تا ظهر با ۳۰۰ الی ۴۰۰ مراجعه کننده در استان همدان دیدار داشته و ازنزدیک درجریان مشکلات آنها قرار داشتم؛ بنابراین فکر می کنم توانستم حداقل بخش کوچکی ازمشکلات مردم حوزه انتخابیه ام را دراین مدت رفع کنم.

ویدرخصوص انتقادهای وارده به عملکرد این کمیسیون در مجلس نهم، افزود: این انتقادها تنها یک فضاسازی علیه نمایندگان فعال کمیسیون شوراها بود زیرا برخی طی چندسال گذشته این کمیسیون را تعطیل کرده  و هیچ‌کاری را صورت نمی‌دانند بنابراین چون فضای رشد، ترقی و تحول را دیدند هیچ راهی برای نقد عملکرد این کمیسیون پیدا نکردند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون شوراها یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌ها در مجلس نهم بود، تصریح کرد: حتی دریک مقطعی آقای لاریجانی نیز به فعالیت قابل قبول کمیسیون شوراها اشاره و تاکید کرد؛ در همه کمیسیون ها ممکن است یک طرح یا لایحه برای دفعات پی درپی برای بررسی های بیشتر ارجاع شود؛ درباره عملکرد کمیسیون شوراها باید گفت بیشترین طرح ها و لوایح در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و این کمیسیون خروجی کار بسیار بالایی داشت.

خجسته با بیان اینکه طرح‌های مهمی از جمله انتقال پایتخت و اصلاح قانون برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستاها درکمیسیون شوراها و امورداخلی کشور به تصویب رسید، گفت: به عملکرد همه اعضاء کمیسیون طی ۴ سال گذشته باید نمره ۲۰ داد، البته با توجه به ماهیت و عملکرد قابل قبول این کمیسیون درمجلس نهم به طورقطع بسیاری از نمایندگان مجلس دهم خواهان حضور و عضویت درکمیسیون شوراها هستند.

با قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بار مسئولیت ازدوشم برداشته شد

این نماینده مردم درمجلس نهم درخصوص چرایی ورود به مجلس، افزود: از همان دوران ابتدایی تحصیل به این فکر بودم که  باید برای کشور اثرگذار باشم، هرچند که در جبهه، جنگ و دوران اسارت نیز اثرگذار بودم؛ اما در دوران جنگ و زمانی که در ورودی شهر خانقین توسط نیروهای عراقی محاصره شدیم همه به شهادت رسیده و تنها ۲ نفر زنده ماندند که قرار شد اگر بازگشتیم باید همه عمر را برای مردم هزینه کنیم زیرا هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه دوران نمایندگی برای من دوران تلخی بود، تصریح کرد: به طورحتم اگرنتوان درطول مدت ۴ سال مشکلی را از مردم رفع کرد، این دوران تلخ ترین زمان زندگی یک نماینده خواهد بود، بنابراین دوران نمایندگی برای افرادی که احساس مسئولیت کنند دوران خوبی نخواهدبود و زمانی می توان به این دوره امیدوار بود که بخش کوچکی از مشکلات مردم مرتفع گردد.

خجسته درباره پرونده تفحص از بنیاد شهید افزود: دستان پشت پرده درمجلس برای جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید درصحن علنی وجود داشت اما من از فرصت استفاده کرده و بخش‌هایی از این گزارش را قرائت کرده و بار مسئولیت را از دوشم برداشتم، بنابراین با قرائت این گزارش مردم متوجه شدند که این ۳۰هزار برگ سند حب وبغض سیاسی نیست و همه مدارک و اسناد معتبر است.

رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طول مدت بررسی پرونده تحقیق وتفحص از بنیاد شهید بارها تهدید کردند که پرونده تحقیق وتفحص را کنار بگذارم، گفت: حتی در زمان انتخابات با تخریب خواهان جلوگیری از مبارزه با مفاسد اقتصادی شدند که خوشبختانه با ایستادگی به اهداف خود دست پیدا نکردند./

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
سایت مجلس

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.