رفتن به محتوای اصلی

پلیس ترکیه «شبه‌نظامی کرد» را زخمی کرد،کشت و جسدش را در شهر چرخاند
هیچ کس این را فراموش نکند
07.10.2015 - 20:43


صلاح الدین دمیرتاش، دیروز یکشنبە ( 4 اکتبر 2015) در شبکە اجتماعی فیسبوک برای اولین بار عکس بستن و کشیدە شدن جنازە "حاجی بلقمان یرلیک" را منتشر کردە و در زیر این پست نوشتە بود کە " خوب بە این عکس نگاە کنید، دیروز در شرناخ گرفتە شدە است. هیچ کس این را فراموش نکند، چرا کە ما هرگز فراموش نخواهیم کرد."

----------------------------------------

به تازگی ویدئویی در ترکیه منتشر شده است که از یکسو خشم شهروندان کرد این کشور را بر انگیخته و از سوی دیگر کم‌کم دارد توجه بین‌المللی را به خود جلب می‌کند.

در این ویدئو جسد یک شهروند کرد بنام "حاجی لقمان بیرلیک" که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده با طناب به خودروی نظامی آنان بسته شده و در شهر محل این اتفاق، "شرناخ"، بر روی زمین کشیده می‌شود. دراین ویدئو که توسط نیروهای امنیتی ترکیه گرفته شده، توهین و ناسزاگوئیهای سربازان ترکیه به این شهروند کرد شنیده می‌شود. [ناظران تصمیم گرفت این ویدئو را منتشر نکند و تنها دو تصویر از این حادثه را به انتشار برساند[

 

------------------------------------------------

«عاملین این کار نگرانی‌ای از بازخواست ندارند»

آقای "فرهات انکو"یکی از نمایندگان حزب "اچ دی پی"[مهم‌ترین حزب قانونی نزدیک به کردها در ترکیه] در گفتگو با ناظران در رابطه با اتفاقات آن شب در شهر "شیرناخ" می‌گوید :


"سوم اکتبر حوالی ساعت یک و نیم صبح یک درگیری بین شبه نظامیان کرد و نیروهای امنیتی ترکیه در داخل شهر "شیرناخ"صورت گرفت و در این درگیری آقای حاجی لقمان بیرلیک از ناحیه پا زخمی شد. نیروهای امنیتی ترکیه او را بازداشت کردند و سپس او را کشتند و او را به خودرو بستند و در شهر گرداندند. آقای حاجی لقمان یک شبه‌نظامی و از اعضای گروه "ی.د.ج" از گروه‌های زیرمجموعه "پ.ک.ک" بود. اعضای این گروه در شهرهای مختلف سعی می‌کنند کنترل شهر محل استقرار خود را به دست بگیرند. [آقای حاجی لقمان بیرلیک خود را در فیسبوکش کنشگر حقوق بشر و کارگردان معرفی کرده است. او همچنین همسر خانم لیلا بیرلیک از نمایندگان حزب "اچ دی پی" در پارلمان است]. 
بااینکه به‌طور رسمی و قانونی هیچگونه منع رفت و آمدی در شهر اعلام نشده است اما مردم شب‌ها از ترس از خانه خارج نمی‌شوند. چون امنیت جانی وجود ندارد. در تمام شهر صدها خودروی نظامی از جمله تانک مستقر است.
این اولین بار است که من شاهد چنین رفتاری با جنازه یک شهروند در این شهر بوده‌ام، از شهرهای دیگر خبر ندارم.
به‌تازگی خشونت و درگیری بین شبه‌نظامیان کرد و نیروهای امنیتی ترکیه به شدت افزایش یافته است تا حدی که این میزان از درگیری‌ها طی سال‌های اخیر کم سابقه بوده است.



 

تصویری از جنازه آقای حاجی لقمان که توسط خودروی نیروهای نظامی ترکیه در حال کشیده شدن در خیابن های شهر "شیرناخ"است


از نظر من رفتار این‌چنینی سربازان ترکیه نیز ریشه در گفتمان نژادپرستانه اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دارد. گفتمانی که هر روز نیز در حال افزایش است. نکته مهم‌تر اینکه سربازان و افرادی که دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند مطمئن هستند که مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند و هیچ‌گونه هراسی از دادگاه و بازخواست قانونی ندارند، در نتیجه دست به هر کاری می‌زنند.


پس از انتشار گسترده این ویدئو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، در بارۀ آن واکنش نشان داد. واکنشی که خود به اعتراض‌های بیشتری انجامید.
احمد داوود اوغلو، گفت: چنین رفتاری با یک، به گفته او، "تروریست کشته‌شده" غیرقابل‌قبول است.
صلاح الدین دمیرتاش رئیس حزب اچ دی پی، اظهارنظر نخست‌وزیر ترکیه را آن‌هم در چنین شرایطی مایۀ شرمساری خواند.
احمد داوود اوغلو دربارە بستن و بر زمین کشیدن جنازە " حاجی لقمان بیرلیک" گفت که او عضو سازمانی تروریستی بودە که پس از حمله به مأموران پلیس کشته شدە است.
بە گفته دمیرتاش، این اولین حادثه است که از آن تصویر گرفته شدە، اما روزی نیست که در کردستان چنین رویدادهایی اتفاق نیافتند. ایشان اضافه کرده است که وقتی " نیروهای امنیتی با یک جنازە اینگونه رفتار می‌کنند، تصورش را بکنید که با زندەهای ما چگونه رفتار می‌کنند."

-------------------------------------

صلاح الدین دمیرتاش، دیروز یکشنبە ( 4 اکتبر 2015) در شبکە اجتماعی فیسبوک برای اولین بار عکس بستن و کشیدە شدن جنازە "حاجی بلقمان یرلیک" را منتشر کردە و در زیر این پست نوشتە بود کە " خوب بە این عکس نگاە کنید، دیروز در شرناخ گرفتە شدە است. هیچ کس این را فراموش نکند، چرا کە ما هرگز فراموش نخواهیم کرد."

دمیرتاش ادامە داد کە اگر وزیر کشور ترکیە ذرەای حیثیت داشتە باشد، باید استعفا دهد. رئیس مسترک HDP در پایان افزود کە از نزدیک این حادثە را دنبال خواهند کرد و مسببین این جنایت را نخواهند بخشید.

حاجی لقمان بیرلیک چە کسی بود و چگونە کشتە شد 
حاجی لقمان بیرلیک جوانی ٢٤ سالە بود کە در شبکەهای اجتماعی بە عنوان فعال حقوق بشر و کارگردان از او یاد می‌شود. ایشان برادر همسر "لیلا بیرلیک"، از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها از شهر شرناخ در پارلمان، بود. این جوان کرد در شب سوم اکتبر ٢٠١٥ در محلە دجلە در شهر شرناخ، هنگامی کە مقررات منع آمد و شد در شهر برقرار بود، از طرف تیم‌های ویژە پلیس گلولەباران شد. بە گفتە شاهدان حادثە در گفتگو با آژانس دجلە، حاجی بیرلیک بعد از اینکە هنوز زندە بود توسط پلیس‌ها شکنجە و سرانجام کشتە شد. 

 

بعد از کشتە شدن بیرلیک، چندین پلیس ترک جنازە او را با طناب بە زرەپوش پلیس بستە و با فریاد و ناسزا، آن را در کوچەهای شهر می‌گردانند.

آژانس دجلە تصویر تازەتری از جنازە این جوان کرد را منتشر کردە است کە آثار دوازدە گلولە بر بدنش نمایان است.

حاجی لقمان بیرلیک در این اواخر فیلم کوتاهی را بە نام "بارک" ساختە بود کە خود او نیز در آن هنرنمایی کردە بود.

انتشار تصویر بیرلیک توسط صلاح‌الدین دمیرتاش و پس از آن انتشار تصویر ویدیویی این حادثە در شبکەهای اجتماعی بازتاب زیادی داشتە است. 

ظن آن می‌رود کە انتشار ویدیوی این حادثە هدفمند، و بە قصد آشفتەتر کردن فضای کردستان بودە باشد. چرا کە با اعلان امنیتی کردن مناطق بیشتری کە HDP در آنها حزب اول است، و جمع‌کردن صندوق‌ها در مناطق دیگر، بە زیان آرای HDP و بە نفع آرای AKP تمام شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://observers.rfi.fr/fa/20151006

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.