رفتن به محتوای اصلی

آمانو: با وجود درک بهتر، کارهای بیشتری پیش‌رو داریم
04.07.2015 - 01:56

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که “درک بهتری” در مورد چگونگی حل و فصل اختلافات با ایران به دست آماده اما هنوز باید کارهای بیشتری صورت گیرد. ایران می‌گوید آماده همکاری بیشتر با آژانس است.

وکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه سوم ژوئن (۱۲ تیر) پس از بازگشت از تهران در بیانیه‌ای از “درک بهتر” در مورد چگونگی حل مسایل مورد اختلاف خبر داد.

با این حال در این بیانیه تاکید شده است که برای رسیدن به یک توافق جامع باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

آمانو در چارچوب مذاکرات میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ روز پنجشنبه به تهران سفر کرد. او در این سفر با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: دیدار یوکیا آمانو از ایران برای تسریع مذاکرات هسته‌ای

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود تصریح کرده است که هدف از این دیدارها تلاش برای یافتن راه حلی برای مسائل باقی‌مانده، شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بود.

شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی

عباس عراقچی‌، مذاکره‌کننده‌ی ارشد ایران در وین نیز در واکنش به سفر یوکیا آمانو به تهران گفت: «ما آماده هستیم در موضوع ابعاد نظامی احتمالی با آژانس همکاری کنیم.»

و افزود: «ایران آماده است به این همکاری‌ها سرعت بدهد تا به یک جمع‌بندی روشن در این خصوص برسیم و عدم‌صحت تمامی ادعاها ثابت شود.»

عراقچی سفر مدیرکل آژانس به تهران را موفق و رو به جلو توصیف کرد و گفت: «اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود در فضایی آرام‌تر حل و فصل شود.»

رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که ایران و آژانس به یک “تفاهم کلی” در مورد یک جدول زمانی برای تداوم همکاری‌ها رسیده‌اند.

پایبندی ایران به تعهدات

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داد که در دیدار یوکیا آمانو و حسن روحانی در تهران، دبیرکل آژانس انرژی اتمی از همکاری ایران با بازرسان این سازمان تقدیر کرده است.

به گفته آمانو‌، ایران در ماه‌های گذشته به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو پایبند بوده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز گفت که کشورش آماده است تحت مقررات موجود به چارچوبی منصفانه برای حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده در مدت مشخص برسد.

او تاکید کرده که ایران باید به همه‌ی حقوق هسته‌ای خود در چارچوب مقررات بین‌المللی برسد و به “هیچ‌گونه تبعیضی” تن نخواهد داد.

آخرین گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که در هفته‌ی جاری منتشر شد، می‌گوید که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و توانسته در آخرین ساعات باقی‌مانده از مهلت تعیین‌شده ذخیره‌ی اورانیوم غنی‌سازی‌شده خود را به کمتر از میزان تعیین‌شده برساند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.