رفتن به محتوای اصلی

همانطور که انتظار میرفت، نیروگاه سد کرخه تعطیل شد
20.05.2015 - 01:24

فلاکت واقعی در راه است و ان راه اندازی سد گتوند علیا است که بزرگترین سد ایران است و حامل بیش از یکصد ملیون تن نمک در اب های پشت ان قرار دارد که میرود تمامی مزارع استان اهواز را ناب.د کند. این فاجعه که امروز مسئولین محیط زیست و دولت تدبیر و امید از کنار ان و مثل دیگر مشکلات فاجعه امیز استان خوزستان (اهواز) به راحتی گذشته است، بزرگترین فاجعه زیست محیطی ایران را رقم خواهد زد.

پروژه این سد که بیش از 2 ملیارد دلار هزینه برداشته و توسط قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران  که بدون ملاحضات فلاکت بار محیط زیستی و عدم توجه به هشدار های متخصصین استان و دانشکده علوم تهران و اهواز و فقط برای کسب درامد صد در صدی به مانند بقیه پروژه های سد سازی خاتم الانبیاء ایجاد شده، در عین خشک کردن کامل کارون، اب شور سنگین را از طریق  کانال های توضیح اب روانه نخلستانها و زمین های کشاورزی مزدم فقیر استان میکند. و حال در ادامه این فاجعه خبر امد که نیروگاه سد کرخه هم به دلیل کم ابی تعطیل شده است، همانطور که پیش بینی میشد.

احمد سیاحی معاون امور عمرانی استانداری استان اهواز از تعطیلی نیروگاه سد کرخه به دلیل بی‌آبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد سیاحی سه شنبه ۱۹ مه در نشست تعیین حق ‌آب کشاورزی کشت در اهواز، با اشاره به برنامه ریزی برای تخصیص آب در حوضه‌های مختلف استان اظهار کرد: «در بحران رودخانه کرخه ۶ استان دخیل هستند!؟. صحیح نیست یک سد در بالا دست حوضه‌های آبی مهم استان، احداث و آبگیری شود و به این دلیل نیروگاه‌های ۴۰۰ مگاواتی سد کرخه را تعطیل کنیم.»

وی ادامه داد: «برای بهبود وضعیت این حوضه پیگیری‌هایی انجام شد تا آب مورد نیاز اراضی کشاورزی،(بخوان زمین های کشت و صنعت نیشکر که متعلق به ایت الله مکارم شیرازی است) شیلات (که متعلق به تعاونی سپاه است) و محیط زیست مرتبط با این حوضه تامین شود.»

سیاحی با ابراز نگرانی نسبت به میزان ورودی آب رودخانه‌های استان گفت: «برداشت آب و احداث سد‌ها در بالا دست، رودخانه‌های ما را با بحران جدی رو به رو کرده است.»

وی افزود: «در بخش کشاورزی با افرادی آسیب پذیر مواجه هستیم (قریب 200 هزار خانوار عرب) که تنها از راه کشاورزی هزینه‌های معیشت خود را تامین می‌کنند. وقتی آن‌ها آبی برای کشت زمین‌های خود نداشته باشند، قطعا دچار بحران و با تبعات جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شوند. در حوضه‌های کرخه، مارون و زهره شرایطی حاکم است که کشاورزی استان را دچار چالشی جدی کرده است و برای کشت تابستانه این حوضه‌ها باید چاره‌ای اندیشید.»

این در حالی است که کل ایران با مشکل کم آبی و خشک سالی روبرو است. تابستان سال گذشته شماری از استان‌های ایران شاهد مشکلات کم آبی و بی‌آبی بودند. پیش بینی می‌شود تابستان ایران این مشکلات تشدید شود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
برگرفته از:
سایت حزب تضامن اهواز
خبرگزاری مهر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.