رفتن به محتوای اصلی

کهریزک واقعی کجاست؟
12.09.2009 - 19:27

یعنی از یک سو بزرگان به این نتیجه رسیده اند که باید چهره مقامات ارشد کشور و نیروی انتظامی را در ماجرای تلخ کهریزک و شکنجه و شهادت و تجاوز به جوانان بیگانه کشور بازسازی کنند و با این دورخیز برنامه ای را کارگردانی کرده اند تا به کرات چهره غمگین و دلشکسته ای از مقامات ارشد و نظامی کشور بر صفحه تلویزیون بنشیند که گویی آنها شاکیان اصلی فاجعه تاسف برانگیز کهریزک اند اما از سوی دیگر همان شیوه و همان ابزاری که کهریزک نشینان در مواجهه با دربندان به کار گرفته بودند در خانه ها، خیابان ها و دفاتر احزاب و تشکل های سیاسی و غیرسیاسی به کار گرفته می شود.

در بخش هایی از قدرت این باور تقویت شده است که مردم عادی جامعه نیز این روزها از خشونت و وحشیگری ماموران حکومتی در برخورد با زندانیان و دربندان بی پناه به انزجار رسیده اند، لذا ناگهان تصمیم می گیرد که خود را در صف این بخش از مردم قرار دهند تا شاید بتوانند بخش هایی از محبوبیت که نه مقبولیت از دست رفته را ترمیم کنند. بی شک برای بخش هایی از معترضان تا همین اندازه عقب نشینی و یا نقش خوب بازی کردن حتی اگر تبلیغاتی هم باشد، گاه مقبول نظر می افتد تا جان زندانیان خود را که گروگان خشونت طلبان طالبانی شده اند نجات دهند. چنانچه شیخ مهدی کروبی در مصاحبه اخیر خود که مستندات جدیدی از تجاوز به زندانیان را در اخیتار رسانه ها قرار می داد بارها از حسن نظر خود و شاکیانی که به او مراجعه کرده بودند نسبت به ادامه روند رسیدگی به شکوه شکایت زندانیان آسب دیده سخن گفت. ادبیات شیخ چنین بود که گویی از سعید مرتصوی به عنوان متهم ردیف اول تجاوز و تعدی به حقوق زندانیان یاد می کند اما کماکان به دادستان جدید و تغییر و تحولات جدید در این دستگاه قضایی امیدوار است. او همچنین از حسن نیت خود نسبت به رییس جدید قوه قصاییه پرده برداشت آنجا که به دستور وی در جلسه ای مشترک با سران سیستم قضایی کشور نشست و مستندات خود که همان فیلم سخنان زندانی مورد تجاوز قرار گرفته به همراه گواهی پزشکی قانونی بوده است را در اخیتار اعضای جلسه قرار داد. شیخ در همین مصاحبه اخیر که بوی امید و حسن نیست و اعتماد به عقلای نظام در مورد پیگیری شکایت آنان که مورد تجاوز قرار گرفته اند از آن پیدا بود، یاد آور شد که بعد از معرفی یکی از آن زندانیان، سعید مرتضوی زندانی آسیب دیده را تهدید کرده و و پس از آن مدتی است که این زندانی ناپدید شده است. اما از اعتماد شیخ به افراد جدید سیستم قضایی کشور زمان زیادی نگذشت چنان که زمان زیادی نگذشته بود از روند جدید مقامات ارشد کشور که برای بازسازی و ترمیم مقبولیت خود ترجیح دادند در یک برنامه تلویزیونی، همصدا با مردم و چه بسا بلندتر از صدای اصلاح طلبان به گردانندگان کهریزک بتازند اما در همین فاصله زمانی اندک، کهریزکی دیگر در حوزه ای وسیعتر مدیریت و سازمان دهی شد.

از کهریزک رسوا می نالند و از رفتار ماموران آن اعلام برائت می کنند اما در گوشه دیگری از شهر، ماموران رسمی و غیررسمی، کهریزکی دیگر برپا می کنند که چشم دوربین های صدا و سیما بر آن کاملا بسته بماند. با حکم دادستان تهران وارد دفتر شیخ مهدی کروبی می شوند و با بیرون راندن شیخ و مهمانان اش از دفتر حزب اعتماد ملی، اقدام به جمع آوری اسناد و سی دی و اطلاعات مربوط به پرونده تجاوزشدگان و مراجعان به شیخ می کنند. یعنی اگر سعید مرتضوی و یاران او در دادستانی تهران به گفته شیخ، عاملان اصلی ناپدید شدن زندانی مورد تجاوز قرار گرفته بودند، اینبار دادستان جدید تهران دستور داده است تا با مراجعه به دفتر کروبی اسناد و اطلاعات مربوط به همان شاهدان مورد تجاوز قرار گرفته در کهریزک را از دفتر کروبی جمع آوری و ناپدید کنند.

به خانه مرتضی الویری شهردار سابق تهران حمله و اقدام به بازداشت خشونت آمیز وی می کنند. به دفتر پیگیری وضعیت زندانیان ستاد موسوی حمله می کنند و با وحشی گری چادر از سر دختر نوزده ساله جواد امام در همان حوالی، می کشند و روز بعد او را با مقنعه پاره در بهشت زهرا رها می کنند، به بیش از پانزده روزنامه نگار برگه احضار و تهدید تقدیم می کنند، دو تن از اعضای سایت اعتماد ملی را تنها به دلیل اصلاع رسانی بازداشت کرده و بر تعداد اسرای اطلاع رسانی اضافه می کنند، خبر شهادت جدید جوانان می آید، وزارت اطلاعات در تعقیب خبرنگارانی است که خبر مربوط به دفن مخفیانه چهل شهید در بهشت زهرا را منتشر کرده اند، روزنامه نگاران کماکان در خوف و وحشت و گاهی از این خانه به آن خانه فراری هستند، مکالمات تلفنی فعالان رسانه ای، سیاسی و اینترنتی ثبت و ضبط می شود، برخی از جوانان فعال در فضای اینترنتی به صورت غیررسمی احضار و بازجویی و تهدید می شوند در کنار همه اینها مراسمی که برای طالقانی قرار است برگزار شود لغو می شود، مراسم سخنرانی خاتمی و موسوی و کروبی در مرقد اما و شب های قدر لغو می شود، هر گونه افطار ها و مهمانی های اصلاح طلبان و فعالان سیاسی محدود و کنترل می شود اما در مقابل زندانیانی که از آنان اعتراف گرفته شد را به همراه ماموران خود به مهمانی افطاری در میان خانواده های شان می آورند. چنانچه جمع زیادی از وبلاگ نویسان جوان را این روزها بی صدا و آرام احضار و تهدید می کنند اما از زندان اجازه به روز کردن وبلاگ به زندانی را می دهند تا بگویند آزادی در کشور غوغا می کند غاقل از آنکه دارند از طریق رسانه ملی و با استفاده از پول مردم به مردم اخبار دروغ می دهند و مردمی که منابع خبری شان تنها صدا و سیمای جمهوری اسلامی است شاید به سختی باور کنند که کهریزک واقعی همان نیست که این روزها حتی تصمیم گیران اصلی نیز اصرار به نفی و نقد و حذف اش دارند. کهریزک اصلی در قلب آنان است که در برابر دوربین ها لبخند می زنند و وعده به حذف خشونت می دهند اما در خیابان ها و خانه ها کماکان سایه سنگین خشونت شان، نفس مردم را به شماره انداخته است. کهریزک واقعی همان نیست که در تلویزیون رسمی ما ساعت ها برایش وقت گذاشته می شود تا حلقه وصلی بیابند میان مردم و مسولان. برای وصل شدن مردم و مسولان باید نشانی کهریزکی که در آن تصمیمات اصلی برای ابراز خشونت و بستن دهان مخالفان گرفته می شود را داد و آن را ویران کرد.اینکه فردا به احتمال قریب به یقین یک دادگاه نمایشی علنی برای خطاکاران کهریزک برگزار شود و طی آن در برابر چشمان گیج و گنگ مردم چند مامور .. چند مهره سوخته قربانی شوند، دردی درمان نخواهد شد. چنانچه با رفتن مرتضوی و حدف او نیز دردی درمان نشد و جانشین او دستور حذف بزرگتری را داده است این روزها. شعور عمومی را تا این اندازه دست کم گرفتن بزرگترین خطای پیش رو است که دارد روز به روز قدرت دوستان را به لبه پرتگاه نزدیک تر می کند. به جای خشم ساختگی و محاکمه چند مامور خیالی باید تفکر کهریزکی از قدرت کوچ کند تا در حین پخش برنامه تلوزیونی و اعلام نفرت از کهریزک، در گوشه گوشه های شهر خبر شهادت و احضار خشونت آمیز جوانان به رسانه های دنیا نرسد.

اگر شیوه ریاکارانه آنان که نفرت خود از کهریزک را در برابر چشم های مردم به نمایش می گذارند اما در خفا و دور از چشم مردم، دستور ناپدید شدن زندانی مورد تجاوز قرار گرفته در کهریزک را می دهند و دفتر او که پیگری وضعیت قربانیان کهریزک است را پلمب می کنند و اسناد مربوط به تجاوز را ناپدید می کنند، پایان نیابد، شاید اشتباه پشت اشتباه تکرار شود و آنگاه ایران به یک کهریزک بزرگ تبدیل خواهد شد که در آن صورت دیگر خیلی دیر است برای مقامات کشور تا همانند این روزها دوباره پشیمان شوند و تصمیم بگیرند خودشان را به جمع شاکیان و ناراضیان کهریزکی بزرگ تر برسانند و از خشونت هایی که دارد کشوری را ویران می کند اعلام برائت کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.